Skib til New Zealand
Fra : Lars Christensen

Dato : 25-04-05 19:10

Hej
Er der nogen her i gruppen der er stødt på en passagerliste over skibet
Fritz Reuter, der anløb Napier i New Zealand d. 17. marts 1875? Jeg kan
sagtens finde passagerlister fra samme skib, der stammer fra andre
sejladser, men netop denne sejlads har jeg ikke kunne finde nogen lister
fra.
Lars

Fra : Norma Nielsen

Dato : 26-04-05 11:48

Ikke fordi det løser dit problem, men en dansk dame, som kom derud i
50-erne, har fortalt mig, at der før 1900 kun kom 5 skibe med immigranter
dertil fra Danmark
mvh Norma

Fra : Bent Fleron

Dato : 26-04-05 12:19

Norma Nielsen wrote:

> Ikke fordi det løser dit problem, men en dansk dame, som kom derud i
> 50-erne, har fortalt mig, at der før 1900 kun kom 5 skibe med
> immigranter dertil fra Danmark

Rigtig mange emigrantskibe anløb NZ i årene fra 1830 til 1920. De
færreste anløb dog Napier, der dels ikke er ret stor og dels temmelig
vanskelig at anløbe (jeg har prøvet det mange gange), men "Fritz Reuter"
anløb ganske rigtig den 17.marts 1875 og når man har fundet det, står
der endog at man skal klikke på 'Go to URL' hvor man normalt ville få
passagerlisten. Problemet i dette tilfælde er blot at dette link ikke
virker, det har det gjort førhen, for der henvises til passagerlisten på
et Message Board samt yderligere en forespørgsel hvordan vedkommende
fandt frem til listen. Det er sikkert et sejlførende fartøj fordi skibet
forlod Hamburg i november 1874.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 26-04-05 15:55

Bent Fleron wrote:

> [...]
> et Message Board samt yderligere en forespørgsel hvordan vedkommende
> fandt frem til listen. Det er sikkert et sejlførende fartøj fordi skibet

Det ser ud til at listen er flyttet lidt fra
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/nzbound/nzbound/manchesterblock.htm
til
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~nzbound/manchesterblock.htm
hvis det er denne liste du hentyder til.

"Fritz Reuter" er nævnt på listen, men uden dato.

Formuleringen "selected by Mr Halcombe" tyder desuden på at det måske
kun er en delvis liste ?

--
Venlig hilsen
Kurt