lægdsruller
Fra : sorenbirk@post.tdcad~

Dato : 24-04-05 08:05

Hvis nogen har erfaring med at søge i gamle lægdsruller ca. 1810 er jeg
meget lydhør, da jeg ikke kan finde ud af lægdsrullerne
venlig hilsen
Søren Birkbak
Kjellerup

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 24-04-05 20:52

Lægdsrullerne findes i Hærens Arkiv (Rigsarkivet) med kopier på de
respektive landsarkiver (i hvert fald Viborg).

Du går ind i lægdsrulleregistraturen under amtet; hvert lægd udgøres
sædvanligvist af et sogn og der findes hovedruller ca. hvert tredie år.
Hvert bind omfatter flere lægd, og du skriver på bestillingssedlen f.eks:
"Lægdsruller - gruppe 2 (Sorø amt) - år 1842 - Bd. 238"

Her finder du så sognet (lægdet), hvor "kandidaterne" er opført under
faderens navn (nogle få linier for hver). Er der flere sønner i samme
familie, står de som oftest opført forskellige steder i rullen, selvom
faderen er den samme.
De er opført i nummerorden, hvor de senest tilkomne står til sidst.
I rullerne o. 1848-50 og 1864 vil der være angivet, hvilket regiment de
våbenføre mænd er indkaldt til; om det også er tilfældet under
Englandskrigen, ved jeg ikke - måske i sørullerne.
I det pågældende regiments stambog kan man så finde yderligere om soldaten;
men det tager lidt længere tid.

Med lidt øvelse er det ikke vanskeligere end at finde rundt i kirkebøgerne.

Held og lykke

Niels Nybo Jakobsen