Er stilliongsbetegnelsen RYTTER eentydig ?
Fra : pm

Dato : 21-04-05 00:19

Er stødt på denne stillingsbetegnelse og mener at kunne huske det dækkede
over Postrytter

Men jeg har en dåbshandling i 1730 med deltagelse af 3 ryttere. Alle af
sognet Sønder Jernløse.

Jeg synes det lyder af lige lovligt meget, at der er mindst 4 ryttere til
postombæring
( her tælles faderen med) i en så lille by.

Iøvrigt mener jeg ikke at kunne huske stillingsbetegnelsen fra andet end
kirkebøger, og ikke FT

Nogen som kan kaste lidt lys over sagen ???

Preben Müller

Fra : Henning Christensen

Dato : 21-04-05 05:50

pm wrote:
> [...]
> end kirkebøger, og ikke FT
>
> Nogen som kan kaste lidt lys over sagen ???

Hej Preben!

Dine ryttere har formentlig tilhørt et Ryttergods.
Bl. a. Gjorslev og Tryggevælde var i en periode i 1700-tallet Ryttergodser.

Venlig hilsen
Henning

Fra : pm

Dato : 21-04-05 18:56

"Henning Christensen" <henning-christensen@orangenet.dk> skrev i en
meddelelse news:d47bal$o8$1@news.orange.dk...

> [...]
>
> Dine ryttere har formentlig tilhørt et Ryttergods.
> Bl. a. Gjorslev og Tryggevælde var i en periode i 1700-tallet

Tak..det gav lidt mere mening....der er ryttergodser i Holbæk Amt...

Tak for tipset..havde gravet mig ned i postdilligenser og lignende spændende
ting,
men sårn ka det gå -))

Preben Müller

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 22-04-05 12:10

pm wrote:

> Tak for tipset..havde gravet mig ned i postdilligenser og lignende spændende
> ting,
> men sårn ka det gå -))
>
> Preben Müller
-------
Skidt . . det ku' ha' været værre. Han var dog ikke chekrytter . . .
Flemming

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 23-04-05 14:01

Henning Christensen wrote:

> [...]
>
> Dine ryttere har formentlig tilhørt et Ryttergods.
> Bl. a. Gjorslev og Tryggevælde var i en periode i 1700-tallet

Enig! Det "vrimlede" med ryttersoldater i Holbæk Amt i starten af
1700-tallet.

Uddrag fra bogen "Ugerløse Sogns historie":
.... Men den stærke nationale stemning efter Svenskekrigen 1658-60 gav stødet
til, at man oprettede en hær af landets bondesønner og lod denne hær anføre
af landets egne adelsmænd. Forsøget var i den grad lovende, at Christian d.5
kort efter sin tronbestigelse 1670 gik med til oprettelsen af et nationalt
rytteri. Grundlaget for dette hærkorps var ryttergodset,
der dels blev udtaget af kronens ejendom, dels mageskiftet med andet kronen
tilhørende gods eller endelig
tilkøbt.
En ryttergård skulle være på 8 tdr. hartkorn, og fæsteren blev fri for
landgilde, ægt (dvs. tvangskørsel), hoveri
og skatter. Den, der fæstede en ryttergård, kunne enten selv "ride for
gården", altså gøre tjeneste i krig og fred
som rytter; han kunne også lade sin søn eller tjenestekarl besørge denne
tjeneste for sig eller leje en rytter, der
så som regel boede på gården eller i et hus nær denne og fik sin
forplejning og foder til sin hest af fæsteren.
Disse lejede ryttere var ofte sådanne, der før havde været hvervede. Men
foruden disse "almindelige ryttere"
skulle hvert sogn stille en sådan til disposition: "sogneryttere".
Officererne fik som regel til deres underhold en større gård, der dannede
det centrum, i hvis omkreds
ryttergårdene lå. Øvelsen foregik om søndagen udenfor gudstjenestetiden, og
i kirken eller kirkeladen blev
geværer og andre militære redskaber opbevaret. Men om hverdagen deltog
rytteren i alt ryttergårdens
forefaldende arbejde. Tit var de af fremmed herkomst, Frisere eller
Holstenere, og ofte nogle urolige hoveder
oplagt til kommers, og det kan ikke nægtes, at også kirkebogen bærer vidne
om deres tilstedeværelse i
sognet...

Med venlig hilsen
Morten Møller Hansen

Fra : pm

Dato : 24-04-05 17:06

"Tak til Morten for den fine tekst som jeg har tilladt mig at kopiere

Tak

PM

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 30-04-05 11:39

On Thu, 21 Apr 2005 01:19:13 +0200, "pm" <ps98@tzeliamail.dk> wrote:

> [...]
>kirkebøger, og ikke FT
>
>Nogen som kan kaste lidt lys over sagen ???

Hej Preben

I nogen tid har jeg nu beskæftiget mig med de gamle Tingbøger fra
Bjerge Herred (1649-66) og Kerteminde by (1539-1738) og dér optræder
flere gårde som har udgifter til Rytterhold, så enten må det være
"udstationerede" eller en reminiscens af Svenskekrigene....

Venligst
John