Tugthuslem i Odense
Fra : News TeleDK

Dato : 14-04-05 21:47

Tugthuslem i Odense i begyndelsen af 1800-tallet.
Er det muligt at finde hendes 'sag'. Hvorfor og hvorlænge ?

Og hvordan griber jeg det an ...

Er det på LAO eller Stadsarkivet i Odense ?

Venlig hilsen
Lotte (Virgo)

Fra : Philip Kofoed

Dato : 15-04-05 16:07

Hej Lotte,

> Tugthuslem i Odense i begyndelsen af 1800-tallet.
> Er det muligt at finde hendes 'sag'. Hvorfor og hvorlænge ?
> Er det på LAO eller Stadsarkivet i Odense ?

På landsarkivet for Fyn har de arkivalier fra bl.a. Odense Tugt- og
Manufakturhus (senere Odense Tugt- og Forbedringshus)
Uden at kende forfærdeligt meget til emnet (ud over hvad jeg så sent som
i onsdags hørte på et foredrag om fængselsarkiver), så kan jeg da
fortælle at det naturligvis svinger hvor meget/lidt der findes fra de
forskellige anstalter (kender ikke detaljer fra Odense i den periode).
Er du heldig kan du ikke bare finde ud af hvad vedkommendes brøde og
straf var, men måske også bopæl, forhistorie (evt tidl. straffe),
diciplinærstraffe under afsoningen, signalement osv.
Der kunne også være en silhuettegning af den indsatte (mener dog at det
kun var i Nyborg, men måske husker jeg forkert).

mvh
Philip Kofoed

Fra : News TeleDK

Dato : 15-04-05 20:40

Philip Kofoed wrote:
> [...]
> Der kunne også være en silhuettegning af den indsatte (mener dog at det
> kun var i Nyborg, men måske husker jeg forkert).

Hej Phlip

Tusind tak g´for hjælpen, det vil jeg prøve næste gang jeg kommer på
arkivet. Det er første gang jeg skal udi slige sager

Venlig hilsen
Lotte Brændegaasrd Hvid (Virgo)