Hvordan virkede infrastrukturen i 1800..tr~
Fra : pm

Dato : 14-04-05 09:18

Spørgsmålet bunder i den omstændighed, at jeg har en ane, som dør på
Frederiks Hospital
1830, desværre uden patientnr

Dødsårsag oplyses i kirkebog som tilskadekommen

Hun bor i Ulse ved Haslev, var der "ambulancekørsler" eller er hun mon
kommet til skade i København
under besøg
Hun begraves i Ulse...hvordan sendte man kister og gods iøvrigt. Afstanden
er her ca 60 km så måske
gik der bud at familien (enke) selv kunne afhente og befordre

Var det egentlige net ud over postvogne ??

PM

Fra : dannebrog

Dato : 14-04-05 18:48

Men der findes vist patientprotokoller for Fr. Hosp. på Rigsarkivet i Kbh.
Her burde du da kunne finde hende....

Transport af kisten er nok enten sket ved, at familien har lånt en vogn
(eller brugt egen vogn) og kørt kisten hjem, eller en vognmand eller
bedemand har stået for det (bedemand nok den dyreste løsning).

Prøv også at finde et skifte efter afdøde, måske er der nævnt detaljer, evt.
også regningen fra hospitalet, som kunne fordre i boet - måske ligger
regningen endda blandt dokumenterne til skifteprotokollen på landsarkivet.

M.v.h.

Ulrich

--
Slægtsforskning på internet