"Fattigmandsindbinding" af slægtsbøger
Fra : Erik Moldt

Dato : 12-04-05 14:24

Indbinding af slægtsbøger ved "varm indbinding" med forbedret
rygforstærkning.

På flere kurser har jeg set slægtsbøger indbunden i nogle flotte stive bind.
Imidlertid var bindene ret dyre, og for det andet var det nødvendig med et
specielt apparat til indbindingen. Dette apparat var også dyrt.

Jeg har før prøvet at indbinde A-4 format bøger med en varm
indbindingsmaskine.
Man putter siderne ned i en lomme med lim i ryggen, der under opvarmning
limer bogens ryg.
Bøgerne kan dog ikke tåle kraftig bladring før de blev til "løsblade" (min
erfaring).

Derfor har jeg prøvet en "forbedret ryglimning" før varm indbindingen,
hvilket gør ryggen mere holdbar og skulle hindre at bogen bliver til
løsblade.

Hvis i har interesse har jeg lavet et lille billedshow, se :

http://www.moldt.net/indbinding.htm

Venlig hilsen
Erik Moldt

Fra : J.KO

Dato : 12-04-05 17:05

"Erik Moldt" <erik_moldt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løsblade.
>
> Hvis i har interesse har jeg lavet et lille billedshow, se :

Tak for din fine introduktion og de fine billeder, det er en rigtig god ide.

Mvh. J.Kobel

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 13-04-05 12:47

Hej
Erik det er en rigtig god metode du har brugt. Men det kræver at man saver
og har snoren til formålet. Men metoden er meget god.
Jeg har igennem en del år selv bundet bøger ind.
Hos en bogbinder har jeg lært en håndværksmæssig metode, der samtidig er
meget nem, og meget stærk.
Der bruger jeg meget at indbinde bøger der består af løsblade.
Den metode jeg bruger er at jeg klemmer om stakkem af papir men kun på den
nederste del af stakken altså kun på ca 1/4 af papiret og kun i den side der
vender væk fra limstedet.
Derefter stryger jeg lim på kanten af papiret (Ryggen)
Så vrider jeg stakken til den ene side så kommer der ca 0,3 mm af
papirfladen til syne på alle sidene. Tænk på nor du har en blok og bukker
den så kan du bedre skille siderne det er faktisk på den måde.
Derstryger jeg så rygfladen igen. Det samme gør jeg så igen ved at vride
stakken til den anden side.
Til sidst lægger jeg et stykke groft vævet væv på rygfladen og så trækker
jeg dette væv ned over siderne så kan jeg trække alle papirerne sammen og få
en flot ryg.
Materialerne kan købes i alle hobbyforretninger der sælger materialer til
bogbinding.
Denne metode er så holdbar at den kan tåle at man hamre en fals på bogen
bagefter, altså man faktisk med en grovtandet hammer banker hele ryggen så
den får kanter der er så lagt ud over blokken at der kommer en forhøjning i
ryggen der er så bred som pappet er tykt til et bind. Prøv at se på en
rigtigt indbunden bog der er gammel. Altså det er lige så stærkt som en syet
bog..
Man kan så derefter bruge linbindet. men man skal så ikke banke fals på
bogen.
Prøv at gå på biblioteket og se i en bog om bogbinding der kan i finde
løsninger med limede bøger. Og det virker, og en kraftig bladring i en sådan
limet bog kan holde. Jeg har limet mange Krakkort der kruged dagligt og
mange gange om dagen på den måde, kortet når det købes holder mange genge
kun en uge så er der de første løsblade, når jeg så har omlimet så holder
kortet et år eller mere til samme brug.
Husk der skal bruges en rigtig kunstharpikslim der er beregnet til limning
af bøger, den er gummiagtig når den er tør, en snedkerlim er hård og den
knækker meget hurtigt.
Mvh
Neils Gjermandsen

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 13-04-05 17:40

Fantastisk god idé Erik og mange tak for din fine og instruktive hjemmeside
om indbindingen. Jeg har længe ledt efter en anvendelig metode til en
oveerkommelig pris.

Med venlig hilsen
Ove C. Kronborg

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 18-04-05 11:59

On Tue, 12 Apr 2005 15:23:33 +0200, "Erik Moldt" <erik_moldt@mail.dk>
wrote:

snip

>Derfor har jeg prøvet en "forbedret ryglimning" før varm indbindingen,
>hvilket gør ryggen mere holdbar og skulle hindre at bogen bliver til
>løsblade.

Fin forklaring, Erik

Jeg mener, at flere kopi-centre laver den slags, selv var jeg med til
at indføre det hos Rank Xerox for år tilbage.

Flere gange var vi ude for, at skuespillere/instruktører kom ind med
et bundt manuskripter og fik indbundet på slig vis - både før og efter
en teateropgave.... )

Særligt mindes jeg én, iøvrigt kongelig skuespiller, som satte en ære
i at have samtlige sine roller/forestillinger stående. Da han
opdagede, at vi også lave DTP ud af huset, skulle han have dem alle
(og det var mange!) forsynet med rygtitler.

Mht. slægtsbøger, er det så ikke sådan for dig (og andre?) at der
jævnligt skal ændres og navnlig tilføjes? For så ville en mere
fleksibel løsning vel tjene sig bedre?

Frimærkehandlerne har noget de kalder "klembind", hvor en kaftig
fjedermekanisme i "ryggen" er i stand til at fastholde et større
papirbundt.... )

Venligst
John