Jordemødre
Fra : Michael Erichsen

Dato : 10-04-05 09:37

Jeg har en jordemoder i Hjardemål i stamtræet (Dorthea Clausine
Villaume, født Bøgh). Jeg mener at have set etellerandet sted, at
jordemoderfunktionen er indført omkring 1800, ca. samtidig som den nye
skolelov, og det passer jo godt med, at der fra denne periode er masser
af skolelærere og jordemødre i folketællingerne.

Kender nogen til kilder, der beskriver ordningens oprindelse,
jordemødrenes status og betaling osv.?

Hun var af god præsteslægt, manden var toldbetjent og daglejer. De boede
i et ludfattigt område, og mange af deres børn levede i dyb fattigdom.
Jeg ville gerne have en bedre forståelse af dette lille hjørne af
Danmarkshistorien.

Mvh Michael Erichsen

Fra : dannebrog

Dato : 10-04-05 12:49

Distriktsjordemødre blev indført lige før år 1800, vistnok i 1793.

Men der findes en bog om jordemødre, vist udgivet i anledning af et eller
andet jubilæum, så der kan du læse mere om historien.

Arkivalsk findes kronologiske eksamensprtokoller 1808-1840 ca. på
Rigsarkivet, arkivfond 'Instiotutioner i forb. med Danske Kancelli' -
Frederiks Hospital m.v. Jordemodereksamenskommissionen af 1808.
Folioregistratur 196 er det vist.

Desuden findes fra en meget lang årrække ansøgninger fra lægedøtre, og
lægedøtre var det, vi i dag kalder for jordemodersturende. De findes under
Frederiks Hospital på RA. Man går ind efter året, der blev søgt....

God jagt

Ulrich Alster Klug

--
Slægtsforskning på internet
er netop udkommet, se mere på www.libris.dk

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : dannebrog

Dato : 11-04-05 06:29

Anders B. Christophersen sendte mig en privat e-mail, hvori han gjoder mig
opmærksom på, at der jo også fandtes jordemødre før distriktsjordemødrene
blev indført sidst i 1700-tallet. Dette er korrekt; man har haft jordemødre
siden 1500-tallet, og ret tidligt blev det forbudt kvinder at føde alene,
altså i dølgsmål. Hurtigt har fødende vel bedt den / de bedste og mest
agtværdige naboersker om at hjælpe ved fødslen, men udnævnte jordemødre
ville jeg ikke regne med at finde før 1756, hvor uddannelsen oprettedes ved
det da stiftede Frederiks Hospital i København.

Lægedøtrene skulle være gifte kvinder, der selv havde født.

De blev vist altid udnævnt af amtmanden eller den, der havde
amtmandsmyndigheden for området (lensgreven, godsejeren), hvorfor man bør
søge i amtsarkivet på landsarkivet (evt. vel i godsarkivet).

M.v.h.

Ulrich

Fra : scangen@netutah.com

Dato : 12-04-05 16:58

Jeg har en 6 x tip oldemor, Marie Elisabeth Hansdatter der var gift for
1720 da hendes forste kendte barn blev fodt. Hun var jordemor i
Thyregod sogn, og boede i Jordemoderboligen nede ved kirken (iflg Ejner
Bjerre Jorgensen, autoritet vedrorende Thyregod-Vester historie).

Hun dode og blev begravet 31 juli 1768

mvh

Kim Melchior

Fra : Kirsten Schubart

Dato : 12-04-05 21:55

Ja det er da meget fint altsammen.
Men hvor skriver så disse jordmødre deres optegnelser.
Mvh.
Miltø

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 18-04-05 11:59

On Sun, 10 Apr 2005 10:36:47 +0200, Michael Erichsen
<dsmer@attglobal.net> wrote:

snip

>Kender nogen til kilder, der beskriver ordningens oprindelse,
>jordemødrenes status og betaling osv.?

snip

Det er (vel) med det, som så meget andet "nyskabende", at meget af det
kan føres tilbage til Struensee... altså efter 1769 - desværre var der
også en del nyt, som hans nærmeste eftertid havde travlt med at
udradere.... )

Men faktisk skylder vi ham en hel del, Folketællingerne bl.a.

Venligst
John