Stambøger
Fra : Ulla Pedersen

Dato : 10-04-05 07:49

Hej!

Er der nogen her i gruppen, der kan fortælle mig, hvilke regimentsenheder
der lå i Fredericia i 1790èrne. Jeg har en ane, som jeg har svært ved at få
hold på, men han var musqueter i Fredericia, så måske kan jeg af denne vej
finde noget om ham.

Venlig hilsen
Ulla Pedersen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 10:32

Den Sun, 10 Apr 2005 08:48:31 +0200, skrev Ulla Pedersen:

> [...]
>hold på, men han var musqueter i Fredericia, så måske kan jeg af denne vej

Prøv at få dit lokale bibliotek til at skaffe "De jysk-fynske styrkers
domiciler", udgivet af Vestre Landsdelskommando 1976.
Værket er på ialt 5 bind: 2 om den sjællandske øgruppes landmilitære
domiciler og 3 om de jysk-fynske. Fredericia vil naturligvis være at
finde i et af de sidste tre bind.

Der vil du kunne finde regimentets opholdssteder omkring det tidspunkt
du søger. At regimenterne i perioder var "udstationeret" skal du ikke
undre dig over - det var almindeligt.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-04-05 12:32

Kurt Hansen wrote:

> At regimenterne i perioder var "udstationeret" skal du ikke
> undre dig over - det var almindeligt.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Ja, det hed vist at soldaterne "lå i kantonnement" . . . ?

FS

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-05 13:40

Den Sun, 10 Apr 2005 13:32:09 +0200, skrev Flemming Svendsen:

>Ja, det hed vist at soldaterne "lå i kantonnement" . . . ?

Yep, det er vist rigtigt.
Det var da godt, at de ikke "lå i risalament"

Kurt

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 10-04-05 16:49

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> skrev i en meddelelse

> Yep, det er vist rigtigt.
> Det var da godt, at de ikke "lå i risalament"
>
> Kurt

Du er et værre pjattehoved Kurt, men det er nu godt med lidt humor ind
imellem.

Min musqueter har så vidt jeg kan se egen husholdning. Han er gift og har 4
børn, og han bor i Kongens Stræde Østre side 119 iflg. FT1801. Det ældste
barn bliver konfirmeret i 1805, og derefter forsvinder de, indtil jeg igen
finder dem i Nørup. Nørups tilgangslister begynder først i 1823, og der
optræder de ikke, så de må være kommet før, og han dør i 1825. Jeg ville
gerne finde hans fødsel og vielse, og hvor det ældste barn bliver født.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : scangen@netutah.com

Dato : 12-04-05 17:10

Hej Ulla,

Det skulle vaere hvad der idag kaldes 12te Battalion der laa i
Fredericia paa davaerende tidspunkt. Det er i hvertfald hvad jeg fik
at vide da jeg var i Danmark og stillede samme sporgsmaal paa
Rigsarkivet.

Jeg tror nok der skulle vaere nogle stamboger fra den tidsperiode, men
de ligger paa fjernlager og skal bestilles hjem. Jeg havde desvaerre
ikke selv tid til at faa dem hjem da jeg kun havde et par dage i
Kobenhavn sidste gang jeg var i Danmark.

Hvis du bestiller dem hjem og gennemgaar dem i din sogen efter din ane
og finder nogle oplysninger om en anden musqueter der ogsaa var i byen
paa det tidspunkt ved navn Carl Wilhelm Waldech, der er ane til en af
mine venner, der ogsaa bor her i USA, saa vil jeg blive meget glad om
du vil kopiere alle oplysningerne om ham og sende dem over til mig idet
jeg ikke selv har mulighed for at komme paa Rigsarkivet.

mvh

Kim Melchior

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 12-04-05 19:01

Hej Kim!

Tak for din oplysning.

Det bliver desværre nok ikke lige med det samme, jeg kommer på Rigsarkivet.
Men jeg håber, det kan lade sig gøre om en måneds tid, og når jeg alligevel
sidder med bogen, skal jeg da gerne kigge efter den person, du efterlyser.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-04-05 22:04

Den 12 Apr 2005 09:10:00 -0700, skrev scangen@netutah.com:

> [...]
>Fredericia paa davaerende tidspunkt. Det er i hvertfald hvad jeg fik
>at vide da jeg var i Danmark og stillede samme sporgsmaal paa

Hvis man søger på Google med ordene "fredericia regiment musketer" for
man et blandet resultat, men stikprøver viser, at der nok har været
andre enheder omkring det tidspunkt. Bare til eksempel:
http://aarhus2001.hum.au.dk/rundborde/skjoldpaperprint.html
Heraf fremgår, at Jyske/Fynske infanteriregiment var der i 1787 og
1801. Om 12. bataillon hørte under dette/disse regimenter, ved jeg
ikke, men det er da muligt.

Det stensikre er at låne de bøger jeg nævnte i mit tidligere indlæg.
Her får man alle oplysninger.

Venlig hilsen
Kurt Hansen