Sionsgade
Fra : Kirsten Schubart

Dato : 10-04-05 02:03

Jeg er løbet ind i et problem:
Sionsgade København Ø.
Jeg er selv gammel Østerbroer og har gået på Vibenshus Skole og Randersgade.
Jeg mener at Sionsgade lå ved Nyborggade. Bag Sionskirken.
Men venner, jeg har ved en Dåb fra Sct.Pouls S. 1917 en Lynge som så bor i
Sionsgade 14.
Og senere ved hans Vielse i 19 46 her står der at han bor Sionsgade 64.
Så på Rigsarkivet. Nej der findes ingen Sionsgade i Folketællinger.
Jo en Sionsvej, lige der hvor min Sionsgade skulle ligge, og der var kun to
nr på vejen.
Familien var tilknyttet Gasværket.
Kan der havde været nogle tjenesete boliger på det område.
Mærkeligt jeg har gået i skole med drenge som boede der, og dengan var der
nogle lave huse ligesom Lægeforeningens på Østerbrogade kaldet Bromleby.
Kom med et godt bud til lille mig.
Med venlig hilsen.
Jørgen Miltø

Fra : Mogens Ingemann

Dato : 10-04-05 08:33

Kirsten Schubart <ks11b@webspeed.dk> wrote:
> Jeg er løbet ind i et problem:
> Sionsgade København Ø.
> Med venlig hilsen.
> Jørgen Miltø

Hej Jørgen,
Mit bud er, at der er tale om samme vej. I mit gamle Politikens Kort over
København & Omegn fra 1953 hedder gaden "Sionsvej", men i samme bogværk,
blot årgang 1961, hedder gaden "Sionsgade".
--
Venlig hilsen
Mogens I

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 10-04-05 10:44

"Kirsten Schubart" <ks11b@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er løbet ind i et problem:
> Sionsgade København Ø.

Jeg har fra Landsarkivet modtaget et Nyhedsbrev, hcvor der bl.a. stod
dette - som måske kunne hjælpe dig:
________________________

Sognekort og andet godt på Landsarkivets hjemmeside

Som noget nyt kan du nu på landsarkivets hjemmeside finde sognekort og
andet
godt. Det drejer sig bl.a. om oversigter over hvilke gader, der hører til
hvilke sogne, du kan se politi- og fattigkredse samt en oversigt over
ændrede gadenavne i København. Kortene finder du under når du på siden
Hent
og print scroller lidt længere ned på siden. Adressen er
http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/download/default.htm
________________________

/Flemming U

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-04-05 15:57

"Kirsten Schubart" <ks11b@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er løbet ind i et problem:
> Sionsgade København Ø.

> Familien var tilknyttet Gasværket.

Ja, der var tjenesteboliger ved Gasværket - nogle af bygningerne ligger der
endnu, men hele det store værksområdet havde jo indgang fra Sionsvej/gade -
så det kunne jo være nogle af de nedrevede bygninger.

I Storbyens Stednavne står der:
Sionsgade Kbh. Ø. Navngivet 1910 efter beliggenheden ved Sions Kirke.
Fra 1910 til 1955 stavedes gadenavnet med Z-, fordi man mente det var mest
korrekt; først og fremmest fordi den autoriserede bibeloversættelse brugte
skrivemåden Zion. Kirken har dog altid skrevet sit navn med S-.

Kirken er fra 1896.
Læs om gasværket i "Danske kulgasværker 1853-1983 af R. Upton-Hansen.

--
Poul Erik Jensen - www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk
Emnelinien må tilføjes [1234] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 18-04-05 11:59

On Sun, 10 Apr 2005 03:03:11 +0200, "Kirsten Schubart"
<ks11b@webspeed.dk> wrote:

>Jeg er løbet ind i et problem:
>Sionsgade København Ø.
Iflg. H. Waagensen's "Kort over Kjøbenhavn" 1886 (genoptrykt af
Strandbergs Forlag) og til salg for 10'er, hvis man kan finde den?, er
der ikke nogen Sionsgade eller -vej, ejheller noget med Zions-

Venligst
John

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-04-05 12:37

John Drage Thomsen skrev:

> Iflg. H. Waagensen's "Kort over Kjøbenhavn" 1886 (genoptrykt af
> Strandbergs Forlag) og til salg for 10'er, hvis man kan finde den?,
> er der ikke nogen Sionsgade eller -vej, ejheller noget med Zions-

Det er da klart. Hother Waagensens kort når slet ikke så langt
mod nord. Nyborggade er heller ikke med.

Andre har allerede nævnt det med navneskiftet.
På Meldals kort fra 1906 er Sions Kirke og de dér
lægeforeningsboliger, nord for Nyborggade med.

På et G.I.-kort fra 1958 er vejens navn stavet 'Zionsvej',
men kirken er stavet 'Sions Kirke'.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt