Afhugget hundehoved lever videre, fake/rea~
Fra : Klaus G.

Dato : 12-05-05 23:17

Hej.

Faldt over denne side på et andet forum:
http://www.dr.dk/Videnskab/Emner/Mennesker+og+dyr/mellem_liv_og_doed/0418121129.htm

****
I Rusland eksperimenterede man i 1940'erne med genoplivning af døde kroppe.
Man ville undersøge mulighederne for at skabe kunstige organer - og at få
rigtige organer til at leve videre uden kroppen.

I forsøgene lykkedes det blandt andet at få et afskåret hundehovedet til at
blinke med øjnene og slikke sig om munden. Til sidst aflivede lægerne en
hund og 'genoplivede' den med en kunstig hjertepumpe.
****

Der snakkes en del om, om det er fake, eller ej. Mere præcist med det
afhuggede hundehoved, som stadig "lever".

Så er der nogle kloge folk her som kan oplyse vi andre om det er muligt at
holde en organisme i live på den måde?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-05-05 07:28

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev:

> [...]
> hundehovedet til at blinke med øjnene og slikke sig om munden. Til
> sidst aflivede lægerne en hund og 'genoplivede' den med en kunstig

[SNIP]

> Så er der nogle kloge folk her som kan oplyse vi andre om det er
> muligt at holde en organisme i live på den måde?

Aner jeg ikke men kan ovenstående ikke opnås ved "bare" at påvirke de
rigtige nerveceller/baner?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan Pedersen

Dato : 13-05-05 19:40

> [SNIP]

> Aner jeg ikke men kan ovenstående ikke opnås ved "bare" at påvirke de
> rigtige nerveceller/baner?

Det kan snildt opnås kort efter døden er indtrådt....men et længere stykke
tid efter er de biokemiske forhold i muskelcellerne ikke længere sådan at de
kan reagere på elektriske impulser fra nervecellerne.

Men noget andet er at man jo ved kloning kan skabe en kopi af den døde krop
og som sådan genoplive den :)
Man tager en cellekerne fra den døde krop og indsætter denne i en ægcelle
fra et andet individ....resultatet bliver en kopi af den døde krop...altså
en levende kopi..he
Men.....mentalt er man jo også et produkt af sit miljø....dyr lærer ved
betingede reflekser så man skal som sådan sørge for at den nye kopi får
nøjagtig samme opvækstbetingelser som det døde individ havde...og at den får
nøjagtig de samme oplevelser før man kan tale om en rigtig kopi. Hjernen er
jo ved fødslen nogenlunde et ubeskrevet blad.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 15-05-05 04:43

Jan Pedersen wrote:
[...]
> [...]
> nøjagtig samme opvækstbetingelser som det døde individ havde...og at den får

Ja, det fik Ira Levin f.eks. ret godt fat i, i "Drengene fra
Brasilien".

> nøjagtig de samme oplevelser før man kan tale om en rigtig kopi. Hjernen er
> jo ved fødslen nogenlunde et ubeskrevet blad.

Idielogisk vrøvl.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-05 21:29

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev
> Der snakkes en del om, om det er fake, eller ej. Mere præcist med det
> afhuggede hundehoved, som stadig "lever".

Hvis hjernecellerne ikke mangler ilt i mere end de få minutter der går inden
de dør, kan man i princippet blive ved med at genoplive. Det er der efter
min mening ikke noget underligt i. Med andre celletyper kan en genfunktion
sikkert etableres efter meget længere tid.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 13-05-05 22:24

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> min mening ikke noget underligt i. Med andre celletyper kan en genfunktion
> sikkert etableres efter meget længere tid.

Ja, det er vist ikke unormalt, at afhuggede fingre, der sys på, ligger
noget mere end ti minutter, førend de bliver syet på. Der var jo også en
historie i tv/aviserne om en penis for nogle år siden ...

Det er vel heller ikke alle organer, der i forbindelse med
organtransplantationer bliver flyttet direkte fra krop til krop. Jeg har
da indtryk af, at nogen kan udtages i den ene ende af landet og så
fragtes til den anden ende af landet, hvor modtageren under organets
transport klargøres til modtagelsen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-05 22:52

"Holst" <newsmay05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det er vist ikke unormalt, at afhuggede fingre, der sys på, ligger
> noget mere end ti minutter, førend de bliver syet på. Der var jo også en
> historie i tv/aviserne om en penis for nogle år siden ...

Jeg mener det var en snabel fra et elefantfoster. Den virkede fint, og konen
var godt tilfreds. Men han var ikke tilfreds med den, fordi den ved
morgenbordet kunne finde på at række op, snuppe et rundstykke, og stoppe det
op i ...... på ham!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-05-05 23:02

Holst <newsmay05@shelter.dk> writes:

> [...]
> har da indtryk af, at nogen kan udtages i den ene ende af landet og så
> fragtes til den anden ende af landet, hvor modtageren under organets

Der udveksles organer imellem alle de nordiske lande. Den samlede
donorstatistik for 2004 kan ses på
http://www.scandiatransplant.org/aar04.htm.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 14-05-05 11:49

On Fri, 13 May 2005 at 21:24 GMT, Holst <newsmay05@shelter.dk> wrote:
> Ja, det er vist ikke unormalt, at afhuggede fingre, der sys på, ligger
> noget mere end ti minutter, førend de bliver syet på. Der var jo også en
> historie i tv/aviserne om en penis for nogle år siden ...

Noget andet er: Hvad er den korrekte opbevaringsmåde, såfremt man f.eks.
mister en finger?

Jeg har hørt 2 forslag: 1) Tag nogle frosne grøntsager fra fryseren og
fold dem udenom fingeren - for at køle den ned 2) Tag fingeren i munden -
for at holde kropstemperaturen i den.

Hvad bør man gøre? Noget helt tredje, måske?

> [...]
> da indtryk af, at nogen kan udtages i den ene ende af landet og så
> fragtes til den anden ende af landet, hvor modtageren under organets

De kan vist flyttes ret langt (og dermed være udenfor kroppen i længere
tid). En kusine med cystisk fibrose (mucoviscidosis) fik 2 nye lunger i én
operation på 14 timer. Jeg vil ikke tro at "donerne" var inden på stuen.

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : Klaus G.

Dato : 14-05-05 16:41

> Jeg har hørt 2 forslag: 1) Tag nogle frosne grøntsager fra fryseren og
> fold dem udenom fingeren - for at køle den ned 2) Tag fingeren i munden -
> for at holde kropstemperaturen i den.

Den med at putte den i munden(fingeren altså) er en skrøne, det er det sted
på/i kroppen der har flest bakterier lige efter røven. Den med at fryse
fingeren ned, har jeg så hørt er det rigtige at gøre.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Thor

Dato : 16-05-05 21:21

> [...]
> på/i kroppen der har flest bakterier lige efter røven. Den med at fryse
> fingeren ned, har jeg så hørt er det rigtige at gøre.

Nej fingeren skal ikke fryses ned,
Den skal køles ned (for at stoppe forrådnelse) og lægges i
en plastikpose for at stoppe udtørring.

mvh Thor

Fra : Pita

Dato : 17-05-05 20:06

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej fingeren skal ikke fryses ned,
> Den skal køles ned (for at stoppe forrådnelse) og lægges i
> en plastikpose for at stoppe udtørring.

Jeg har hørt noget med saltvand??

--
Pita

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-05-05 22:34

"Pita" <hjardemaal@email.dk> skrev

> Jeg har hørt noget med saltvand??

Sterilt 0,9%

Køleskabstemperatur.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Pita

Dato : 18-05-05 15:52

> "Pita" <hjardemaal@email.dk> skrev

> Sterilt 0,9%
>
> Køleskabstemperatur.

Jeg vil for fremtiden altid have en pose sterilt saltvand 0,9 % i baglommen,
hvis nu min finger skulle blive savet af...

--
Pita

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-05-05 23:34

"Pita" <hjardemaal@email.dk> skrev

> Jeg vil for fremtiden altid have en pose sterilt saltvand 0,9 % i
baglommen,
> hvis nu min finger skulle blive savet af...

Tja, jeg har det nu som regel liggende i bilen, og nej det koster næsten
ingenting.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 18-05-05 16:20

Hej

Thor wrote:
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej fingeren skal ikke fryses ned,
> Den skal køles ned (for at stoppe forrådnelse) og lægges i
> en plastikpose for at stoppe udtørring.

Engang for snart længe siden, på et førstehjælpskursus
lærte jeg at gøre sådan hvis det var i hjemmet det gik galt :

Tag en rulle frostposer og riv den første pose af og læg tilside
( grunden til det, er at den er åben, og kan indeholde snavs )

Riv en ny pose af rullen, og put fingeren eller hvad det nu er
i denne pose, og sørg for at der er så lidt luft omkring
emnet som mulig.

Endnu en pose rives af, og fyldes med koldt vand og evt
isterninger. Posen med fingeren lægges så ned i den med vand/is.
Ifølge læreren skulle det være den bedste måde at opbevare
afskårede lemmer på, indtil man nåede skadestuen, eller ambulance
dukker op.

Mvh
Kaj K Thomsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-05-05 22:05

Kaj Kristian Thomsen wrote:

-snip-

> [...]
> Ifølge læreren skulle det være den bedste måde at opbevare
> afskårede lemmer på, indtil man nåede skadestuen, eller ambulance

Det må være fordi at vand har en høj varmekapacitet og derfor køler
fingeren godt, samtidigt med at fingeren ikke bliver våd.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen