/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
nye lærere i fuldt flor
Fra : Thomas Smedebøl


Dato : 05-05-05 03:41

Nu er der jo nogle af os, som så småt skal til at påbegynde lærergerningen
for alvor. I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om ikke nogle af de
garvede rotter i faget kan komme med lidt tips og tricks, men også nogle
sjove, uhyggelige, interessante eller tankevækkende beretninger fra deres
liv i skoleverdenen? Bare sådan lidt kaffebordssniksnakkendelommefilosofi
til lidt stille eftertanke

Mvh Thomas



 
 
Arne H.Wilstrup (05-05-2005)
Kommentar
Fra : Arne H.Wilstrup


Dato : 05-05-05 13:58


"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427986cf$0$79453$14726298@news.sunsite.dk...
> Nu er der jo nogle af os, som så småt skal til at påbegynde lærergerningen
> for alvor. I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om ikke nogle af de
> garvede rotter i faget kan komme med lidt tips og tricks, men også nogle
> sjove, uhyggelige, interessante eller tankevækkende beretninger fra deres
> liv i skoleverdenen? Bare sådan lidt kaffebordssniksnakkendelommefilosofi
> til lidt stille eftertanke

Jeg bryder mig ikke om begrebet "tricks" i forbindelse med børn og
undervisning. Det får let karakter af noget "skabelonagtigt", noget der
virker ens over for alle børn. Nogle klasser kan du anvende en
"teknik",hvorimod den samme "teknik" anvendt over for andre klasser, ikke
vil virke overhovedet.

Børn er forskellige, konstellationerne er forskellige - du kan ikke finde en
række tips og tricks, der vil fungere overalt.

En metode jeg ofte benytter er "pausen" - hvis jeg skal skaffe mig ro, så
tier jeg selv helt stille og blot kikker på børnene - det virker ofte, men
det er ikke altid - så det er egentlig ikke et trick, men en erfaring der
måske og måske ikke virker når det er mig - hvorimod en anden, med end anden
personlighed vil få anden virkning.

Som lærer deltager man med sin personlighed - det er et væsentligt element i
lærergerningen og den kan man ikke frasige sig eller plagiere, desværre.

--
ahw



Thomas Smedebøl (05-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Smedebøl


Dato : 05-05-05 16:46

> Jeg bryder mig ikke om begrebet "tricks" i forbindelse med børn og
> undervisning. Det får let karakter af noget "skabelonagtigt", noget der
> virker ens over for alle børn. Nogle klasser kan du anvende en
> "teknik",hvorimod den samme "teknik" anvendt over for andre klasser, ikke
> vil virke overhovedet.

Men hvis vi aldrig bliver gjort opmærksomme på hvad der _kan_ virke, skal vi
selv ud og opfinde den dybe tallerken hver gang! Selvfølgelig er jeg enig i
at man ikke kan udstikke faste regler for hvad der virker godt og dårligt,
men man kan give stof til eftertanke og afprøving. Jeg blev selv dybt
imponeret i en af mine første praktikker, hvor en dansklærer satte eleverne
igang med at arbejde, og forklarede mig at de udmærket viste at hvis de
havde problemer skulle de blot gå stille op og skrive deres navn på tavlen.
På de måde kunne læreren hjælpe eleverne i rækkefølge, eleverne skulle ikke
sidde med hånden oppe, men kunne lave noget andet imens og der var ingen uro
fra elever der ventede på læreren.

Den slags småfif har vi ikke fået noget af på seminariet, hvorfor jeg
efterspørger det blandt de rutinerede her i gruppen.

Mvh Thomas



Arne H.Wilstrup (05-05-2005)
Kommentar
Fra : Arne H.Wilstrup


Dato : 05-05-05 17:58


"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:427a3eba$0$79458$14726298@news.sunsite.dk...
at de udmærket viste .... hmmm! dansklærer? = vidste! kommer af "at vide" -


>
> Den slags småfif har vi ikke fået noget af på seminariet, hvorfor jeg
> efterspørger det blandt de rutinerede her i gruppen.

jeg er rutineret - mere end 20 års erfaring som lærer. Var det noget?

Det, du beskriver ovenover er jo ikke tricks i den forstand, men nogle
metoder, man kan anvende - og der er da naturligvis fordele ved metoden, men
også en ulempe - der vil blive et rend oppe ved tavlen, hvis du fx har
elever, der er svage og som derfor skal have hjælp hele tiden. Som sagt:
metoden kender jeg godt og har afprøvet den - går fint hos normalt dygtige
elever, men kniber hos elever, der er svage. Desuden: der kan let opstå
"slagsmål" om hvor man skal skrive for at komme først - du kan ikke anvende
den uden at kende børnene godt, da det vil kræve en vis disciplin i klassen,
en vis "ærlighed" etc. Som sagt: tricks giver ofte et skabelonagtigt billede
af hvad man kan gøre i en klasse - det er fint at man kan anvende nogle
forskellige metoder, blot man ikke tror at disse metoder er endegyldige i
hver klasse - det drejer sig om hvordan du bidrager med din personlighed.
I nogle klasser vil det gå fint, medens det i andre klasser vil være meget
forskelligt hvad du får ud af det. Til sidst vil du sidde med et arsenal af
ideer, som ikke virker eller som skaber flere problemer end du oprindeligt
tænkte - derfor: brug ideerne som en mulighed og ikke som en skabelon for
hvad der altid er gældende - og tro mig: mange ideer ender med at blive
hængende som de eneste saliggørende og når de så ikke virker, så forstår man
det ikke, men kan forfalde til at mene at det er fordi det er nogle
"underlige" børn, man har med at gøre -man taler om "den ny børnekaraktér"
og tror at det må skyldes dårlig opdragelse, egoistiske børn etc.
Det er den fare du bør undgå så vidt muligt. Blot et råd.


--
ahw



Zeki (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Zeki


Dato : 07-05-05 05:53

Jeg ved ikke om man kan kan følgende et "trick." Måske bare et råd:

Hellere starte ud i en klasse med at være hård og streng (men retfærdig) for
så senere at bløde lidt op, end at være blød fra starten. I dag er der
generelt ikke en naturlig voksenrespekt blandt skoleelever. Det er noget vi
skal tilkæmpe os.

Men eleverne skal respektere dig, ikke frygte dig.

Mvh
Zeki



Peter K. Nielsen (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 07-05-05 12:00


"Zeki" <Zeki@dk> wrote in message
news:427c49e4$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg ved ikke om man kan kan følgende et "trick." Måske bare et råd:
>
> Hellere starte ud i en klasse med at være hård og streng (men retfærdig)
> for
> så senere at bløde lidt op, end at være blød fra starten. I dag er der
> generelt ikke en naturlig voksenrespekt blandt skoleelever. Det er noget
> vi
> skal tilkæmpe os.
>
> Men eleverne skal respektere dig, ikke frygte dig.

Tillad en "ikke lærer" at blande sig.

Det var nemlig hovedet på sømet du der ramte. den med respekt og ikke frygt.

Hvordan opnår man så den respekt, tjae det kan der være mange veje til, men
en sikker måde at miste respekten er inkonskvens. Hvis først man har sagt
noget så må man stå ved det, og de regler der gælder i dag, skal også gælde
i morgen

Peter



Birgitte Abkjær (07-05-2005)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 07-05-05 19:23


..
>>
>> Men eleverne skal respektere dig, ikke frygte dig.
>
> Tillad en "ikke lærer" at blande sig.
>
> Det var nemlig hovedet på sømet du der ramte. den med respekt og ikke
> frygt.
>
> Hvordan opnår man så den respekt, tjae det kan der være mange veje til,

En måde at blive respekteret på er, at eleverne efter en time føler de har
lært noget, og at man ikke har talt ned til dem.

Desuden skal man aldrig nogen sinde true med noget man ikke kan/vil over
holde: Fx "hvis I ikke sidder stille i bussen får I lov til at gå hjem".
Hvis de nu ikke sidder stille? - nej de må ikke smides ud og gå hjem 10km
alene.

VH BA


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1463 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent den gratis her: www.spamfighter.dk



Bodil Grove Christen~ (08-05-2005)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 08-05-05 09:13


"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
news:427c9fb2$0$677$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Zeki" <Zeki@dk> wrote in message
> news:427c49e4$0$256$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Jeg ved ikke om man kan kan følgende et "trick." Måske bare et råd:
>>
>> Hellere starte ud i en klasse med at være hård og streng (men retfærdig)
>> for
>> så senere at bløde lidt op, end at være blød fra starten. I dag er der
>> generelt ikke en naturlig voksenrespekt blandt skoleelever. Det er noget
>> vi
>> skal tilkæmpe os.
>>
>> Men eleverne skal respektere dig, ikke frygte dig.
>
> Tillad en "ikke lærer" at blande sig.
>
> Det var nemlig hovedet på sømet du der ramte. den med respekt og ikke
> frygt.
>
> Hvordan opnår man så den respekt, tjae det kan der være mange veje til,
> men en sikker måde at miste respekten er inkonskvens. Hvis først man har
> sagt noget så må man stå ved det, og de regler der gælder i dag, skal også
> gælde i morgen

En anden ekstrem vigtig ting er, at elevene ved og føler, at du kan lide
dem.
Vis det gennem oprigtig samtale med dem i frikvartererne og grin med dem,
når de laver sjov. Det kan godt lade sig gøre, samtidig med, at man er
streng,
når de tosser rundt og laver ballade - for så ved de, at de har trådt over
stregen.

Mvh.Bodil.



HOVO (14-05-2005)
Kommentar
Fra : HOVO


Dato : 14-05-05 19:56

Hej Thomas Martin Smedebøl

Det at være lærer er bl.a. noget med at bruge sig selv og være sig selv.
Men kommer inegn steder med at påtage sig en rolle. Eleverne gennemskuer
en så hurtig som ..... Men det har du vel erfaret i dine praktiker.

Som Zeki skriver.. Så er det langt lettere at starte med med at være den
strænge og så senere bløde op, end det er at gøre det omvendte.

Husk der er ikke noget så rart som en lærer eleverne ved hvor de har, så
husk at være konsekvent i dine handlingen. Skulle det blive nødvendigt
at lade et par elever gå hjem de sidste 10 km så gå sammen med dem...
det giver respekt og en rigtig god snak...

Hilsen

//Hans...




Thomas Smedebøl wrote:
> Nu er der jo nogle af os, som så småt skal til at påbegynde lærergerningen
> for alvor. I den forbindelse kom jeg til at tænke på, om ikke nogle af de
> garvede rotter i faget kan komme med lidt tips og tricks, men også nogle
> sjove, uhyggelige, interessante eller tankevækkende beretninger fra deres
> liv i skoleverdenen? Bare sådan lidt kaffebordssniksnakkendelommefilosofi
> til lidt stille eftertanke
>
> Mvh Thomas
>
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste