Kønsforskelde på glødebåndstetra
Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 30-05-01 20:30

Hej.
Jeg har to flokke med glødebåndstetra gående i mine to akvarier. Jeg har
prøvet at finde ud af hvad kønsforskeldene er, for de ser alle ligedan ud.
Men for et par dage siden var der tre af dem som var blevet tydelig mer
"runde" om maven, og nu spekulerer jeg lidt på om de er gravide. Er der
nogen som ved hvordan man ser forskel. Og er de ungefødende eller legger de
æg?
På forhånd tak for svar.
Hilsen Ditte

Fra : Silverflame

Dato : 30-05-01 21:32

Hej Ditte.
Jeg antager at du taler om Glødelys tetra? Ihvertfald er alle tetra arter
(så vidt jeg ved) æglæggende... og iøvrigt svære at få i leg. Det er umuligt
at se forskel på hanner og hunner på Glødelystetra (samt Sort neon, Rød
neon, alm. neon osv.osv.). Man kan dog gå ud fra størrelsen, da hunner har
en tendens til at være lidt større og kraftigere end hanner. At de er blevet
tykke skyldes givetvist rognsætning, altså at hunnerne producerer æg. Men
det er en almindeligt forekommende begivenhed, som i sig selv ikke er
ensbetydende med leg.
Jeg er ikke ude på at tage modet fra dig, men vil blot forberede dig på at
det ikke er sandsynligt at der kommer noget ud af det. Hvis du gerne vil
have dem i leg, må jeg anbefale dig at læse bøger om emnet, og så iøvrigt
indrette et yngleakvarie efter forskrifterne (som jeg ikke lige pt. kan
huske hvad er). Ihvertfald skal du så flytte flokken af gydemodne hunner
samt en eller to hanner derover. Så skulle der være en reel chance. Men
husk, at de stiller rimeligt høje krav til både vandkemi og indretning for
at yngle, så det er et stort arbejde. Og du skal nok ikke forvente at det
økonomisk er besværet værd... Men held og lykke med det, og lad os vide om
der kommer noget ud af det.
MVH SF.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 31-05-01 19:37

Hej.
Tak for svaret. Det er på norsk de heder glødebåndstetra.
JEg har ikke de helt store planer om at sette dem i avl, for det har vi alt
for lille plads til, og min bedre halvdel er nok ikke lige så glad for
tanken på at jeg kan finde på at sætte endnu et akvarium i drift. Begge
akvarierne er sat op omkring en kampfisk. Hvorfor der er to, er en længre
historie, som du vil kunne læse om på min netside, når jeg får den ordentlig
op at stå.
Men svaret var meget nyttig for mig aligevel, for nu kan jeg jo finde ud af
hvem som er hvem - hvis jeg skulle finde på at sette dem i avl.
Hilsen Ditte