Er det en sygdom at være over 50?
Fra : Mogens

Dato : 05-05-05 22:30

BT skriver idag på deres mobilsider noget om ældres valg af
mobiltelefoner. Bl.a. at mange midaldrende og ældre har svært ved at
læse text og tal på de små telefoner, men at ingen vil være ved det.
Jeg vil godt vedstå at jeg har svært ved at læse text på en moderne
mobiltelefon uden at skulle lede efter mine Netto-læsebriller. Synes
også at tasterne kan være for små og med alt for små bogstaver.
Hvilken moderne mobiltelefon imødekommer bedst mit behov for et
læsbart tastatur og en stor læsbar skærm?

Med venlig hilsen

Mogens

Fra : Henrik

Dato : 05-05-05 23:16

On 5 May 2005 14:29:38 -0700, maavenz@get2net.dk (Mogens) wrote:

>Hvilken moderne mobiltelefon imødekommer bedst mit behov for et
>læsbart tastatur og en stor læsbar skærm?

Måske...

http://www.tele2shoppen.dk/shop/Abonnement_Bestil.aspx?vnr=01004003045

Kan foldes ud.
Billig hos Tele2 nu.

Mvh
Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-05-05 10:35

Mogens skrev:

>BT skriver idag på deres mobilsider noget om ældres valg af
>mobiltelefoner. Bl.a. at mange midaldrende og ældre har svært ved at
>læse text og tal på de små telefoner, men at ingen vil være ved det.

Det forstår jeg ikke. Hvorfor skulle man ikke ville være ved det?

Jeg har en SE T610 og en SE K700i. Jeg har et par briller med
dobbeltslibning og et sæt læsebriller med samme styrke som
læsefeltet i de andre. Når jeg bruger dem, kan jeg uden problemer
læse menuteksterne på telefonen. Når jeg skriver sms'er, er
skifttypen lidt mindre, og den kan måske genere nogle. Jeg har
ikke problemer med den. Når man trykker tal for at ringe op, er
de endnu større end menuskriften.

>Jeg vil godt vedstå at jeg har svært ved at læse text på en moderne
>mobiltelefon uden at skulle lede efter mine Netto-læsebriller.

Hvis jeg (teoretisk) havde et par briller uden læsestyrke, ville
jeg klare mig ved at tage dem af eller kikke oven over dem.

>Synes også at tasterne kan være for små og med alt for små bogstaver.

Tasterne på de to telefoner er forbavsende gode i betragtnig af
hvor små de er. Jeg havde i sin tid en Bosch 509 som jeg stadig
savner hvad stor skrift og store knapper angår, men jeg kan godt
leve med de to mobiler jeg har.

Det er ikke specielt nemt at læse de bogstaver der står på
tasterne, men efter lidt tilvænning kender man dem uden at læse
omhyggeligt på dem, og så er det ligemeget.

>Hvilken moderne mobiltelefon imødekommer bedst mit behov for et
>læsbart tastatur og en stor læsbar skærm?

Mine erfaringen indskrænker sig stort set til de nævnte mobiler.

--
Bertel

Fra : Jesper

Dato : 07-05-05 01:15

On Thu, 05 May 2005 14:29:38 -0700, Mogens wrote:

> [...]
> Hvilken moderne mobiltelefon imødekommer bedst mit behov for et
> læsbart tastatur og en stor læsbar skærm?

Nokia 6260 har både en meget stor og tydelig skærm og et stort tastatur
med god plads til pøllerne og et kraftigt hvidt lys i tasterne som gør
dem nemme at skelne - selv i bælgravende mørke.

Dette har dog sin pris, idet telefonen da heller ikke just hører til de
mindste på markedet. Det er dog en klaptelefon, så den er kun
rigtig stor, når den er i brug