Fejl på Telias net?
Fra : Stig Sørensen

Dato : 13-04-05 07:34

Har følgende problem med min datters mobil:
Hun har en Samsung E330 med Telia Express. Den kan kun ringe op og sende sms
når den er sat til Sonofons net.
Hvis den står til automatisk netvalg ser det ud som den ringer, der sker
bare ingen ting. Når jeg søger efter net kan den være 10 minutter om at
finde dem. Efter de 10 min. kommer TDC, Orange, Telia og Sonofon frem men
den virker som sagt kun på Sonofon. TDC og Orange kan ikke vælges og Telia
står den bare og prøver at registrere på uden at der sker noget.
Når jeg sætter mit simkort (TDC) i den virker alt som det skal. Når jeg
sætter min datters Telia simkort i min telefon SE K700i virker alt som det
skal.
Altså problemmet opstår kun når Telia simkortet sidder i Samsung telefonen.
Det skal lige nævnes at jeg har fået et andet simkort fra Telia uden at det
hjalp.

Mvh. Stig Sørensen

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 13-04-05 09:52

Hej Stig.

Stig Sørensen wrote:
> [ingen adgang til Telias net]

Lige som du beskriver problemet ville jeg gætte at
sende-/modtagelses-byggedelen til GSM1800 i Samsung-mobilen er i stykker.
Kan du teste mobilen med et andet Telia-kort (fra et andet abonnement) eller
måske med et orange sim-kort?

Når din datters sim-kort sidder i din SE og I aktiverer celle-info, så står
der i display'et et sted- eller vejnavn og et tal. Hvis tallet er 1, 2 eller
3, så er det en GSM1800-celle I er logget på - det vil støtte min teori.

Når omvendt dit sim-kort sidder i din datters mobil og I har aktiveret
celle-info også dér, vil der ligeliedes fremkomme et vej- eller stednavn med
et tal fra 1 til 9 og et G eller et D. Når det er et G, så er det en
GSM900-celle, og det vil igen støtte min teori.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de