Kontrol af formmail
Fra : Erik Isager

Dato : 30-05-01 18:31

Hej igen

Jeg har bygget lidt om på en "formmail".
i en anden forbindelse var jeg på :
http://www.html.dk
her fandt jeg noget netop om tjek af, at der er indhold i "text box", og der
er foretaget en valg i "Drop-Down menu"
Det er lavet i "JavaScript" og den starter når man trykker "send" (Submit)

det er meget fint og det VIRKER !! MEN, der er et men:

Jeg kan ikke både få den til at køre denne kontrol og sende !!

Hvis jeg sætter den linje ind der kører kontrollen: ( hentet fra HTML.DK)
<form action="" method="post" onsubmit="validering();return false;">
så kører kontrollen, men den bliver ikke sendt ???

Fra TELIA har jeg en linje der sender:
<FORM METHOD="GET" ACTION="/cgi-bin/formmail">
Så bliver formmailen sendt, men der er ingen kontrol ???

Hvordan får jeg dem bygget sammen, så når der ikke er nogen fejl, så bliver
formmailen sendt ???

Virker JavaScript i alle browsere ?

en anden ting: Hvis der er fejl i HTML koderne, og man skifter ( i FP2000 )
fra HTML til Preview, så kommer den en fejlmeddelelse og spørger om man vil
søge efter fejlen, hvis man siger ja til det, starter : Microsoft
Development Environment !
Hvad er det ?
Kan man få dette program startet på andre måder ?
Hvor har jeg det fra ?

PS hvis jeg har flere spørgsmål ( som i denne ) er det så en fordel at sende
det i to indlæg til NG men en for hvert emne sigende overskrift ??

Erik Isager

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 30-05-01 19:29

Erik Isager wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Hvis jeg sætter den linje ind der kører kontrollen: ( hentet fra HTML.DK)
> <form action="" method="post" onsubmit="validering();return false;">
> så kører kontrollen, men den bliver ikke sendt ???

Det lyder som om du er kommet til at slette den linie i scriptet som submitter
formen:

if(error == 0)
document.forms[0].submit();

Prøv evt. lige at sende en URL til din side - så er det let at opklare.

> Virker JavaScript i alle browsere ?

Absolut de fleste browsere - men nogle vælger at slå javascript fra når de
browser. Derfor er det mere sikkert at validere serverside (med ASP, PHP eller
lignende). Men overordnet set er det absolut OK at bruge javascript til
formmail og lignende.

De brugere, som ikke har enablet javascript får jo fuld funktionalitet - deres
data bliver bare ikke valideret.

> PS hvis jeg har flere spørgsmål ( som i denne ) er det så en fordel at sende
> det i to indlæg til NG men en for hvert emne sigende overskrift ??

Ja! Det lyder som en god idé

Mvh
Jonas

Fra : Erik Isager

Dato : 30-05-01 21:47

> Det lyder som om du er kommet til at slette den linie i scriptet som
submitter
> formen:
>
> if(error == 0)
> document.forms[0].submit();

Næ! det er jeg ikke, men det kan være den ikke er på det rigtige sted ??

> Prøv evt. lige at sende en URL til din side - så er det let at opklare.
http://hjem.get2net.dk/isager/indmeld3.htm

Erik Isager

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 30-05-01 22:01

> http://hjem.get2net.dk/isager/indmeld3.htm

Scriptet er helt iorden - du mangler bare lige at definere action på din
formular, sådan her:

<form method="get" action="/cgi-bin/formmail" onsubmit="validering();return
false;">

Så tror jeg det virker

Mvh
Jonas

Fra : Erik Isager

Dato : 30-05-01 22:15

> <form method="get" action="/cgi-bin/formmail"
onsubmit="validering();return
> false;">
>
> Så tror jeg det virker

Det har du helt ret i
Tak for det!!

Må jeg bruge æ,ø,å i navne på disse "boxe"

Kan jeg ændre i teksten der bliver sendt til mig ?? f eks har jeg kaldt
Drop-Down box men måned for m1 m2 m3 og år for y1 y2 y3 kan man ændre
det på vej til min mail så modtageren af denne mail ikke kan tage fejl ??

Erik Isager

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 01-06-01 17:01

Erik Isager wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:
> Må jeg bruge æ,ø,å i navne på disse "boxe"

Jeg er faktisk ikke helt sikker - men vil umiddelbart gætte på at det er en
dårlig idé. Men prøv evt. at spørge i dk.edb.internet.webdesign.clientside.

> Kan jeg ændre i teksten der bliver sendt til mig ?? f eks
> har jeg kaldt Drop-Down box men måned for m1 m2 m3
> og år for y1 y2 y3 kan man ændre det på vej til min
> mail så modtageren af denne mail ikke kan tage fejl ??

Det er muligt at ændre det - men det er temmeligt besværligt, og kræver en
masse javascript. Men hvor omdøber du dem ikke bare fra y1, y2, y3 til mere
sigende navne ?

Hvis du vil have mere skræddersyede løsninger, skal du have fat på noget ASP,
PHP eller lignende - så kan man lave det lige præcis som man vil have det. Hvis
man bruger standardløsninger (som FormMail) må man nogen gange leve med
standarden

Ha' det rart
Jonas