Gratis musik
Fra : Brinjolff Skrubbeltr~

Dato : 01-05-05 16:11

Hvor på webben kan man i dag finde gratis musik i mp3-kvalitet eller bedre?.
Måske endda cd-kvalitet, gratis ?!?
Jeg har selvfølgelig søgt på google, men ikke fundet særlige gode steder.
Håber, at I kan hjælpe mig lidt.

Venligst

Stefan

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 01-05-05 17:55

"Brinjolff Skrubbeltrang" <stendod@gravklar.dk> wrote in message
> [...]
> bedre?. Måske endda cd-kvalitet, gratis ?!?
> Jeg har selvfølgelig søgt på google, men ikke fundet særlige gode steder.

www.mymusic.dk
www.mp3.com

Du finder ikke noget warez der (din sleeeeemme dreng :P), men en masse godt
amatørgøgl. Desuden vil jeg anbefale dig at tage et kig forbi
www.ravicoltrane.com hvis du kan lide Jazz. Mange af hans bedste numre
ligger oppe i en super kvalitet!

/Rasmus

Fra : Martin Bak

Dato : 01-05-05 18:28

"Rasmus Thorsø Nielsen" <rasmus.nielsen_FJERNDETTEOGDETTE_@tele2adsl.dk>
skrev i en meddelelse news:DR7de.849$Y75.12@news.get2net.dk...

> "Brinjolff Skrubbeltrang" <stendod@gravklar.dk> wrote in message

Hvorfor tror du, at musik er gratis? Du kan jo heller ikke få rugbrød, tøj,
møbler eller kunst til din væg, gratis... Hvis det er vigtigt for dig at
ha´, så køb det. Musikere skal jo leve af deres produkter.

Martin

Fra : Morten S Hansen

Dato : 01-05-05 20:02

> Hvorfor tror du, at musik er gratis?

Der findes meget lovligt gratis musik!! Og kunsterne har ofte gode grunde
til at gøre deres værker frit tilgængeligt.
Fx er mymusic.dk et sucessfyldt eksempel på en platform hvor ukendte bands
kan promovere deres musik. For opmærksomhed uden tvivl det første skridt
hvis man senere vil tjene penge (få pladekontrakt, spille jobs, m.v.).

En andet sted man kan hente musik i wma-kvalitet er hos biblioketerne! Gå
ind på dit lokale bibiloteks hjemmeside og se om de er med i ordningen (mit
er ikke, men mange er) - hvis de er kan du gratis hente musiknumre der
udløber efter 30 dage.

Har desuden set at Tuborg.dk giver chancen for at vinde gratis numre hver
uge - hvor stor chancen for at vinde er ved jeg ikke, har ik prøvet endnu.

Mange (især mindre bands) giver også mulighed for at man kan downloade deres
musik i mp3-kvalitet fra deres egen hjemmeside - så tjek også dine
ynglingskunstnere ud.

mvh morten, roskilde

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-05-05 22:03

Morten S Hansen skrev:

> Der findes meget lovligt gratis musik!! Og kunsterne har ofte gode
> grunde til at gøre deres værker frit tilgængeligt.

http://www.blackingvars.com/ har da nogle stykker på deres hjemmeside.

Desuden mener jeg at huske at Martin Bak selv havde lagt noget til
download på en/sin side omkring december sidste år

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 01-05-05 22:14

> http://www.blackingvars.com/ har da nogle stykker på deres hjemmeside.
>
> Desuden mener jeg at huske at Martin Bak selv havde lagt noget til
> download på en/sin side omkring december sidste år

rigtigt :)

og den er der endnu... men jeg fik den opfattelse, at spørgeren efterlyste
en "musikhylde" hvor man kunne få alt mulig musik gratis. jeg kan have taget
fejl af spørgerens hensigt.
--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Brinjolff Skrubbeltr~

Dato : 01-05-05 22:48

> [...]
> møbler eller kunst til din væg, gratis... Hvis det er vigtigt for dig at
> ha´, så køb det. Musikere skal jo leve af deres produkter.

For et par år siden kunne man fra udenlandske site hente mp3-versioner af
bl.a. The Bealtes og flere andre kunstnere.
Greaatful Dead har lagt alt deres materiale, i hvert fald deres
koncertoptagelser, ud til offentligheden på Internet.
Det var sådanne site, jeg efterlyser.

Venligst

Stefan

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 03-05-05 13:33

> For et par år siden kunne man fra udenlandske site hente mp3-versioner af
> bl.a. The Bealtes og flere andre kunstnere.

Det har med garanti ALDRIG været lovligt, og er nok derfor lukket for tid og
evighed!

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 02-05-05 12:03

"Martin Bak" <m_bak@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> møbler eller kunst til din væg, gratis... Hvis det er vigtigt for dig at
> ha´, så køb det. Musikere skal jo leve af deres produkter.

Der er ingen der siger de skal.... Nogle kan leve af deres musik. Men hvis
de ikke kan det, så må de finde sig en anden måde at ernære sig på.
Er de gode nok, eller underholdende nok.... Så kan de leve af det, er de
ikke, så må de blive i amatørernes rækker.

Der er ikke mange herinde, der syntes, at Sussi & Leo er gode.... Men de
lever godt af deres musik, eller hvad nu folk vil kalde det.... Så de har
det.... Altså det, som deres publikum vil have. Så de behøver ikke sidde og
gruble, om der nu smutter en MP3 ud.... De vil næppe opdage forskellen.
Sagt på en anden måde.... Hvis du vil lade dig spise af, med en MP3 fil, så
havde du aldrig købt deres plade, eller gået til deres koncert alligevel.
Men ved den forbruger som de søgte, ville den MP3 måske netop, få
vedkommende til at købe CD'en, eller komme til koncerten, eller endnu bedre,
begge dele, og nu var den jo rigtigt godt givet ud.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ralph

Dato : 01-05-05 22:59

"Brinjolff Skrubbeltrang" <stendod@gravklar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bedre?. Måske endda cd-kvalitet, gratis ?!?
> Jeg har selvfølgelig søgt på google, men ikke fundet særlige gode steder.

Dette svar blev lidt langt - jeg er minkrøgter, og jeg skriver som en sådan,
jeg har bare lyttet og læst rundt omkring på nettet, men inden du går i gang
med at hente en masse gratis musik synes jeg du skal læse mit indlæg til
ende og sætte dig ind de forskellige interessegruppers forskellige indgang
til musikdownload - det drejer sig dybest set om penge og musik, hvis du
SELV blev musiker en dag og udgav en CD, hvilket pladeselskab ville du vælge
(hvis du ku`), og ville du have at folk bare skulle have din musik gratis,
eller ville du have penge for det?

så til det egentlige svar:

Det kan du på mange gruppers hjemmesider, f.eks. ved jeg at
Raeveonettes(fans?) har lagt deres nye CD ud til download.

Det er lidt svært at forklare, du skal huske der er tre(fire) parter i en
downloadsag,

1. lytteren, dem er der 3 slags af:

"gratisten" der er ligeglad med andre end sig selv, han henter hvad han kan
hvorsomhelst, så længe det er gratis, sikkert også 10 gange mere end han
nogensinde kommer til at lytte til, det gi´r streetcredit at have mange
filer at dele når man er til net-parti.

"den nysgerrige" som henter en sang eller to - lidt som en vareprøve -
forhåbentligt vil han købe hele CD´en hvis den fanger hans interesse.

"entusiasten" som henter f.eks. Uriah Heeps koncert i Tokyo 1979 for at høre
den fede trommesolo 327 gange hver dag, eller den Metallicasang der kun
findes på deres Cd udgivet i Japan.

2. musikeren, som der igen er tre slags af:

"den kommercielle" som ikke vil have sin musik spredt ud gratis - fair nok,
han skal leve, vi andre har givet penge for vores CD`er, hvorfor skal Brian
så ha´ den gratis?

"ekshibitionisten" lige meget hvordan så vil han høres af flest mulig, han
stiller op til hvadsomhelst, TV-shows (gerne gratis), velgørenhedskoncerter,
leger skuespiller for at blive set. Han risikerer gerne sagsanlæg fra sit
eget pladeselskab og uploader selv sine sange gratis.
Sidstnævnte mulighed bruges selvfølgelig også af bands uden pladekontrakt.

"midt imellem´eren" som gerne vil have solgt sine sange, derfor lægger
(lækker) han sine sange ud på nettet enten i dårlig kvalitet, eller i en
begrænset periode.

3. pladeselskaberne

Her er der igen 3 forskellige:

"de store/kommercielle" som er helt på linie med antipiratgruppen - se
nedenfor - de skal tjene penge, det er derfor de er til, ikke for at støtte
upcoming bands, ikke for at hjælpe usikre musikere, ikke for at give musik
væk gratis på nettet. Nej de skal tjene penge, derfor skamrider de
reklamesendefladen, de inviterer uge/dagblade til store receptioner, de
giver dyre middage, rejser, koncerter til enhver rimelig stor
musikjournalist der gider skrive positivt om deres guldæg.

"de selv-ejede" Når de store ikke kan se pengene i et band så må de gøre det
selv, lidt ligesom Swan Lee, de prøvede og prøvede og prøvede, men ingen gad
dem, så de udgav selv deres CD, den kunne bære så udgav de een til, og
såvidt jeg ved kører det bare for dem med priser og gode salgstal - thumbs
up.

"undergrundsselskaber" Som af forskellige politiske grunde vælger at støtte
deres ligesindede, de har meget gratis musik rundt omkring på nettet, især
ydergenrene (deathmetal - kristen rock - bornholmsk visesang - fortsæt selv)

antipiratgruppen

Som er een og samme sag som de kommercielle pladeselskaber, de ønsker at
"statuere nogle eksempler" så ved at straffe Brian med med en bøde på en
milliard millioner så regner de med at andre ikke tør at gøre det samme som
Brian, det tror jeg egentlig virker et langt stykke hen ad vejen.
Der er dog een ting jeg ikke synes de har med i deres overvejelser,
kvaliteten af Brians downloads, jeg har for sjovt prøvet at hente nogle spor
dengang Pet Shop Boys sammen med P3 ville have en af deres sange mikset og
derfor*) lagde guitar, trommer, rytmeguitar, synth, kor, sang op til
download så man selv kunne mikse det til brug i en konkurrence - hold da op,
sikke en kvalitet, 30-40 sekunders guitar-rif fyldte 20-30 Mb. Når Brian
henter en Mp3 fil på nettet såfylder den måske 3 Mb. Med andre ord os der
køber får en sekundavare - 1 - 2 Gb musik komprimeres ned til 30-40 Mb når
vi køber en CD, Brian får kun en tiendedel af en treivtedel af
originalvaren. Det - synes jeg - svarer lidt til at sende en regning til
Brian fordi han har en kopi af Muncks "Skriget" hængende i A4-format på
væggen sat op med to tegnestifter - var det 6 eller 700 millioner den var
værd?

*) Pet Shop Boys ville IKKE have et nyt miks, de (eller deres pladeselskab)
ville have en masse omtale og det fik de!

--
venligst
Ralph