Ude i køkkenet står ål i gele
Fra : Leonardo Schirripa

Dato : 29-04-05 17:09

Når Oluf Larsen i "Matador" danser med sin kone til brylluppet
hos Lauritzs og Agnes kalder han det en "spjætmazurka"

Han synger ganske stille (mumler noget med)
"Ude i køkkenet står ål i gele"

Efter mange år irriterer det mig ikke at kende mere til denne "vise"

På biblioteket i De Gamles By (jeg ved dog ikke,
om man kan låne den - man kan ikke få lov at reservere den i hvert fald)
findes et kasettebånd, hvor "Ude i køkkenet står der ål i gele"
indgår i et potpourri.
Er det samme sang? Det må det da næsten være....
http://www.shortlink.dk/8af29437

Er der nogen,
der kender resten af teksten,
ved hvem der har skrevet den,
ved hvor gammel den er
osv...

Leonardo Schirripa
- som er træt af kun at kunne synge den ene linie

Fra : Brinjolff Skrubbeltr~

Dato : 01-05-05 15:59

"Leonardo Schirripa" <focumeuFJERN@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> osv...
>
> Leonardo Schirripa
> - som er træt af kun at kunne synge den ene linie

Hej Leonardo

Kik på http://www.sandrewmetronome.dk/matadoronline/, som er den danske
officielle site for Matador og -fans. Spørg under Kontakt - det vil
utvivlsomt give resultat. Post meget gerne svaret her i NG, da jeg - og
givet flere andre også er interesseret i at høre nærmere om ålene i gele.

Venligst

Stefan

Fra : Leonardo Schirripa

Dato : 01-05-05 17:07

"Brinjolff Skrubbeltrang" skrev

> [...]
> utvivlsomt give resultat. Post meget gerne svaret her i NG, da jeg - og
> givet flere andre også er interesseret i at høre nærmere om ålene i gele.

Jeg kender siden ganske vel
Og spørgsmålet har også været diskuteret i deres forum.

De eneste informationer, der er at finde den vej, er:

Titel: Ude i køkkenet står ål i gele
Komponist og tekstforfatter: Ukendt (traditionel)
Arrangement: Bent Fabricius-Bjerre

Øv

Leonardo Schirripa

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 02-05-05 08:49

Leonardo Schirripa skrev:
> Øv

Du må da bare afsted til De Gamles By. Om ikke andet må du indsmigre
dig hos en af de gamle og negle et lånerkort.

Hvis der er lang vej, kan du jo ringe først.

Alternativt er der måske et program på radioens P4, man kan spørge.
Det kunne være, de havde den i DR's arkiver.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Benny Mortensen 9700

Dato : 02-05-05 12:33

> [...]
> hos Lauritzs og Agnes kalder han det en "spjætmazurka"
>
> Han synger ganske stille (mumler noget med)

Det eneste jeg har hørt af den, og det har jeg til gengæld hørt mange gange,
er at der ude i køkkenet, står der ål i gele.... Nåh gør der det... Det er
der vel ikke noget at gøre ved, og om der findes mere end de tre linier, er
uvist. Den forekommer som regel også mest som bindeled i potpourrier... Ove
Sopp og hans sopptimister, brugte den ret ofte. Også med en anden tekst...
Oh Marie, vil du ride, så sæt dig op på min ryg.... Så skal jeg ride dig en
tur rundt om hækken, og ind på Kongens nytorv.. De sidste linier bliver bare
talt.... Men den findes ofte kædet sammen med en melodi, Hvis du vil kysse
mig, så må du hitte mig.... Så om det oprindeligt er sådan en vrøvle
blanding af tilfældige linier og melodistykker kædet sammen, det er lidt
svært at sige, men en mulighed, når den nu er så gammel, og man aldrig hører
andet, end de samme korte passager.

M.V.H.....Benny..