Becifrings-spørgsmål.
Fra : erl

Dato : 29-04-05 15:52

Et kort spørgsmål om becifring:

En 11 akkord. Er der en sus4 med lille septim ? F.eks C11 kunne skrives som
C7sus4.
Tilsvarende 9 akkord ( C9 = C7sus2)

Mvh.
Erling

Fra : erl

Dato : 29-04-05 16:30

"erl" <erlø@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Et kort spørgsmål om becifring:
>
> En 11 akkord. Er der en sus4 med lille septim ? F.eks C11 kunne skrives
som
> C7sus4.
> Tilsvarende 9 akkord ( C9 = C7sus2)

Forts:
Eller skal tertsen stadig spilles med ?

Erl

Fra : Mads Breddam

Dato : 29-04-05 18:09

> som
> >
> Forts:
> Eller skal tertsen stadig spilles med ?

Tertsen skal spilles med ikke kvarten. Tertsen definerer akkordens køn. C9
består af C,E,G,Bb,D. C7sus2: C,D,G,Bb. C7sus4: C,F,G,Bb. Om Bb/lille septim
skal være en lille septim i C9/C11 vil jeg tro oftest er tilfældet. Men det
vil nok fremgå af konteksten, - er akkorden dominantisk.

Sådan ville jeg fortolke akkorderne.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Fra : erl

Dato : 29-04-05 18:48

"Mads Breddam" <fuck@spam.suckers> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> vil nok fremgå af konteksten, - er akkorden dominantisk.

Tak for svaret, men rent spilleteknisk ( på klaver) vil C9 så ikke være:
C,D,E,G,Bb og tilsvarende C11 : C,E,F,G, Bb (højre hånd) ( dvs
spilleteknisk kommer sekund og hhv. kvart med i akkorderne) ?
Mvh.
erling

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-04-05 06:50

erl (Erling) skrev:

> [...] rent spilleteknisk ( på klaver) vil C9 så ikke være: C,D,E,G,Bb

I princippet kan du lægge tonerne, som du vil (så længe c er den dybeste
tone, typisk i venstre hånd).

Eks.: c i venstre hånd, e-g-b-d i højre
Eks.: c i venstre hånd, b-d-e-g i højre

Man kan også udelade kvinten, da det ikke ændrer klangen afgørende.

Eks.: c i venstre hånd, e-b-d i højre

> og tilsvarende C11 : C,E,F,G, Bb (højre hånd)

Nej, e (tertsen) skal ikke med, men det skal d (nonen). Men ellers kan
du igen lægge dem, som du har lyst. Ofte udelades i øvrigt kvinten i
C11, der derfor også kan noteres Bb/c.

Eks.: c i venstre hånd, g-b-d-f i højre
Eks.: c i venstre hånd, b-d-f i højre
Eks.: c i venstre hånd, d-f-g-b i højre

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

Fra : erl

Dato : 30-04-05 21:29

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, e (tertsen) skal ikke med, men det skal d (nonen).

Tusind tak for svaret....- sidste spørgsmål.
Hvorfor skal tertsen ikke med i 11 akkorden men i 9 ?

Mvh.
Erling

Fra : erl

Dato : 30-04-05 21:31

> "Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev i en meddelelse

> Tusind tak for svaret....- sidste spørgsmål.
> Hvorfor skal tertsen ikke med i 11 akkorden men i 9 ?

Undskyld - havde overset din senere forklaring af ovenstående.
Takker mange gange for hjælpen.
Mvh.
Erling

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 01-05-05 10:25

erl (Erling):

> Hvorfor skal tertsen ikke med i 11 akkorden men i 9 ?

Det er faktisk også ulogisk. I princippet skulle tertsen faktisk
spilles, men da det sjældent lyder godt, underforstår man bare, at
tertsen udelades i en 11-akkord.

Derimod skal tertsen spilles i for eksempel en Cm11-akkord (c, es, g, b,
d, f).

Tak for de pæne ord om mine musiksider, som jeg desværre ikke får gjort
så meget ved for tiden.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-04-05 06:50

Mads Breddam skrev:

> C9 består af C,E,G,Bb,D.

Ja. Man skal dog være opmærksom på, at der i nogle få tilfælde skrives
C9, når der menes Cadd9, dvs. c, e, g, d.

> Om Bb/lille septim skal være en lille septim i C9/C11 vil jeg tro oftest
> er tilfældet.

Det er altid tilfældet. Stor septim skal angives med maj, maj7 eller
lignende.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 30-04-05 06:50

erl (Erling) skrev:

> En 11 akkord. Er der en sus4 med lille septim ?

.... og none.

> F.eks C11 kunne skrives som C7sus4.

Nej, men C11 = C7,9sus4

> Tilsvarende 9 akkord ( C9 = C7sus2)

Som regel udelades tertsen i en sus2-akkord, mens den spilles i en
9-akkord.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

> [...]