loadtid
Fra : Mickey

Dato : 30-05-01 17:58

på nogen sider har jeg set sådan en "cpu tid: 0,0124sek", altså hvor meget
cpu tid den pågældene side har brugt på at blive parset

hvordan laver man det ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : dennis iversen

Dato : 30-05-01 18:13

Få dig en timer-class el. lav en selv. Det sidste er jeg for doven til selv om
det kan gøres med to funktioner. En i toppen af siden - før noget andet, der
måler et starttidspunkt og en i bunden af siden der måler et sluttidspunkt.
Træk start fra slut og du har den tid som computeren har brugt på at parse
scriptet - cirka da. Dovenskab er en dyd. Derfor kan du hente en timer-class
på fx:

<http://binarycloud.com> Eller hent en på:

<http://cvs.php.net> (under php4/pear/Benchmark).

CVS på php.net er vist under rekonstruktion for tiden, men hvis du har en
rimelig ny version af php, så har du også pear. Så find den der. Begge classer
er godt dokumenteret så læs blot dokumentation og det skulle virke.

Iøvrigt ved jeg ikke rigtigt om CPU-tid er den helt rigtige betegnelse for det
der måles med ovenstående scripts.

dennis iversen

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-05-01 18:43

"dennis iversen" <dbi@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Iøvrigt ved jeg ikke rigtigt om CPU-tid er den helt rigtige betegnelse for
det
> der måles med ovenstående scripts.

Det ved jeg: Den er HELT gal... :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : dennis iversen

Dato : 30-05-01 18:56

> Grunden til at cpu-tid ikke er den rigtige betegnelse skyldes, at computeren som
> regel bruger en stor del tid på eksempelvis at holde operativ systemet kørende,
> desuden programmer og dæmoner, fx server med php. Derfor vil en måling af den
> brugte cpu-tid for parsing af et php-script også være lavere end selve tiden som
> det tager at afvikle php-scriptet. Alt dette er iøvrigt - efter min mening -
> også fuldstændigt unødvendigt, da man vil bruge parsingtiden til at optimere
> sine scripts, så man evt. kan spare en server.

Desuden: Parsingtiden er meget let at udregne. Men grunden til at jeg henviser til
PEARs benchmark-scripts er at de kan meget mere (og meget mere præcist
profilering) end blot en starttid i toppen og en sluttid i bunden. Her kan du måle
hvad hver enkelt funktion bruger, så du lærer noget om hvad der "koster" i PHP.

dennis

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-05-01 18:42

On Wed, 30 May 2001 18:57:55 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>på nogen sider har jeg set sådan en "cpu tid: 0,0124sek", altså hvor meget
>cpu tid den pågældene side har brugt på at blive parset

Jeg ved ikke om der decideret menes cputid på de sider, men det er jo
let nok at finde ud af hvor meget tid, der er gået fra starten til
slutningen af scriptet.

I første linie i scriptet finder du klokken (microtime)
Nær slutningen af scriptet gør du det samme, og finder differencen.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Mickey

Dato : 30-05-01 18:48

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke om der decideret menes cputid på de sider, men det er jo
> let nok at finde ud af hvor meget tid, der er gået fra starten til
> slutningen af scriptet.

tror også bare det er et "navn" ;)

> I første linie i scriptet finder du klokken (microtime)
> Nær slutningen af scriptet gør du det samme, og finder differencen.

lyder nemt - sku bare lige høre om der var en speciel måde at gøre det på,
f.eks. <? echo loadtime(); ?>