Nyt dansk rap-nummer
Fra : Morten

Dato : 18-04-05 18:47

Hej. Vi har en tomandsgruppe kladet "De 2 Hjul Af Staal".
Vi kunne godt tænke os lidt feedback på vores nyeste nummer,
som kan høres og downloades her:
http://de2hjulafstaal.mymusic.dk/diskografi/sang.asp?id=44365

Er det hot eller not? Er det "god stil"? Eller skulle vi lægge det på
hylden?

MvH D2HAS

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-04-05 21:48

Morten wrote:
> [...]
> http://de2hjulafstaal.mymusic.dk/diskografi/sang.asp?id=44365
>
> Er det hot eller not? Er det "god stil"? Eller skulle vi lægge det på

I har rimelig godt styr på musikken og beatet :).. Kvaliteten af arbejdet er
også god, dog kunne det være rart at høre det i cd kvalitet, synes nemlig at
diskant og bas er lidt død i de formater Mymysic.dk har.

Stemmerne er lidt lyse i det og tonelejet er lidt højt, måske lidt for
højt?.. Men det er der jo nok ikke rigtig noget at gøre ved :)

Jeres cover skal nok skabe opmærksomhed.. hehe..

Fedt nok i får lavet en reference til L Ron Harald.. Udover det har jeg på
fornemmelsen, at sangen prøver at fortælle, at man skal forblive undergrund
og ikke sælge ud - en rimelig brugt ide. Personligt kan jeg bedst lide rap
når folk gerne vil ud med noget, fortæller en sjov historie eller lign..
Ikke bare det der "vi har så mange kællinger, vi er mere undergrund end jer,
vi har alle de fede biler og har så mange penge at vi skal have 2
bankbøger...."

Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk
www.Drejofestival.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-05 22:59

Morten wrote:
> [...]
> http://de2hjulafstaal.mymusic.dk/diskografi/sang.asp?id=44365
> Er det hot eller not? Er det "god stil"? Eller skulle vi lægge det på

Den korte udgave af min mening:

Beatet er fint, med mange ideer - næsten for mange, men helt sikkert
noget man gider høre anden gang. Det gælder også de mange små indlagte
ad-libs og vokaleffekter, som giver liv og afveksling i nummeret.

Rapstilen er så uoriginal som det næsten tænkes kan: 80% Malk De Koin +
20% Hvid Sjokolade. Flowet er irrterende og 1996-agtigt. Rapperens
stemme fik mig straks til at tænke på Dilated Peoples-linjen "MC's
without a voice should write a book". Rimene svinger fra okay til
lettere kiksede.

Som Anders skriver er emnevalget set før, men det gør egentlig ikke mig
noget. Der kan skrives uendeligt mange fede numre over de samme fire
emner - men på den anden side ville der jo ikke ske noget ved at prøve
nogle andre af.

Men det bedste råd jeg kan give skulle være at eksperimentere lige så
meget med rappen som med tracket. Prøv at lave en masse små dårlige
øvenumre, hvor I sætter jer for at ramme en bestemt stil i hver af dem:
Prøv at lave et hvor I rapper lige så hardcore
jeg-æder-dine-øjenæbler-agtigt som Vinnie Paz, et hvor I afslappet
fortæller en historie som Masta Ace, et hvor I rapper alt for mange ord
i hver "like"-linje som Chino XL osv. osv.
Disse små numre skal ikke udgives nogen steder eller bare høres af andre
- men de skal gøre jer bedre til at rappe (og ruske jer ud af
MalkDeKoin-fælden).

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-05 13:28

> [...]
> http://de2hjulafstaal.mymusic.dk/diskografi/sang.asp?id=44365
>
> Er det hot eller not? Er det "god stil"? Eller skulle vi lægge det på

De andre to har givet nogle ret fyldest gørende meninger, og er med på dem..
Nummeret er meget rodet synes jeg, på grænsen til irriterende.
Synes også at teksten er ligegyldig, men det er jo meget smag og behag.. og
rapperens stemme er decideret kedelig :o/

Minder om noget fra 80'erne..

Sorry jeg ikke kan sige noget positivt :o/
Kan sq ellers godt li dansk rap..

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 19-04-05 15:15

(Svar til de tre indlæg hidtil):
Wauv.. Dét må jeg sige! Det er den mest saglige og ærlige kritik vi længe
har fået. Det er en skam, at seriøsiteten hos gennemsnitsbrugeren af
mymusics ikke ligger på samme niveau... Nogle af jeres meninger er ret
kontante, men er absolut bakket op af forklaringer, referencer, tips og råd.
Helt kanon!

Kunne især godt lide idéen om at lave et par øve numre i forskellige genrer
bare for at finde sin stemme, teknik og flow. Den tror jeg sgu vi følger op
på...

Hvis I er andre der har kommentarer, så skriv endelig! Jeg kan godt lide det
seriøse og lødige niveau her i nyhedsgruppen.

MvH D2HAS

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 09:32

> [...]
genrer
> bare for at finde sin stemme, teknik og flow. Den tror jeg sgu vi følger

Post her endeligt igen, når i har noget nyt
Altid sjovt at høre hvad der ulmer i undergrunden

Mvh
Morten