Musik, der passer til Berlin
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 12-04-05 13:14

Som jeg måske tidligere har nævnt har jeg gang i et projekt om Berlin. Og
jeg kunne godt tænke mig at have noget musik, der passede til emnet. Kunne
ikke finde nogensteder, hvor "der Insulaner" kunne hentes, så jeg er
interesseret i andre nummer, der kunne have god relevans til Berlin.

Fra : Holst

Dato : 12-04-05 13:50

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> ikke finde nogensteder, hvor "der Insulaner" kunne hentes, så jeg er
> interesseret i andre nummer, der kunne have god relevans til Berlin.

Hvad så med Nina Hagen. Hun er så vidt jeg erindrer fra Berlin ...?!

Fra : Michael Nørgaard

Dato : 12-04-05 16:40

David Bowie måske - han havde jo en periode sidst i 70'erne, hvor han boede
i Berlin og lavede nogle af sine allerbedste plader. Det går lidt igen i
nogle af titlerne, og fx Heroes findes jo faktisk i en tysk version

vh
Michael

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-04-05 16:53

Søren Kjeldsen wrote:
> [...]
> til emnet. Kunne ikke finde nogensteder, hvor "der Insulaner" kunne
> hentes, så jeg er interesseret i andre nummer, der kunne have god

Hvad med nogle af de udgaver af Beatles numre hvor de synger på tysk??

jaja, jeg ved godt at The Cave lå i Hamburg eller noget men alligevel..

Hvad med Leonard Cohen.. First We Take Manhattan..

Eller Kraftwerk og Yello.. Og Schnappi Schnappi das kleine krokodil.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : bonfils

Dato : 12-04-05 19:32

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad med Leonard Cohen.. First We Take Manhattan..
>
> Eller Kraftwerk og Yello.. Og Schnappi Schnappi das kleine krokodil.

Hey, hallo, Sune: Kraftwerk er fra Düsseldorf. Yello er fra Schweiz!
(Krokodillen har jeg ikke tjek på...)

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-04-05 23:58

bonfils wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Hey, hallo, Sune: Kraftwerk er fra Düsseldorf. Yello er fra Schweiz!
> (Krokodillen har jeg ikke tjek på...)

Jajajaja..men det er på tysk!

-Sune

Fra : bonfils

Dato : 13-04-05 07:48

> Jajajaja..men det er på tysk!

Yello? De har da primært sunget på engelsk, ikk'?

Og hvorfor er der forresten ikke nogen (inklusive undertegnede), der har
nævnt byens stolte sønner: Rammstein?

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 13-04-05 13:40

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message

> Jajajaja..men det er på tysk!
>
> -Sune

Ja, og?
Det er Horst Wessel-visen også! ;oD
Hmmmm....det er sgu da lige før jeg hellere vil høre den, end den skide
dillesang! *G*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jens Laursen

Dato : 12-04-05 17:27

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke finde nogensteder, hvor "der Insulaner" kunne hentes, så jeg er
> interesseret i andre nummer, der kunne have god relevans til Berlin.

Einstürzende Neubauten. Og hvis du f.eks. snupper "Die Befindlichkeit des
Landes" fra "Silence is Sexy" får du et utrolig smukt nummer om den tyske
stemning i slutningen af halvfemserne. Teksten henviser direkte til Berlin
(Marlene Dietrich Platz), så mere direkte bliver det vel ikke?

/Jens

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 13-04-05 17:41

Jens Laursen wrote:
> [...]
> den tyske stemning i slutningen af halvfemserne. Teksten henviser
> direkte til Berlin (Marlene Dietrich Platz), så mere direkte bliver

Helt enig! Fedt nummer.

--
fear and loathing in dot com
www.fearandloathingin.com

Fra : ulrik

Dato : 16-04-05 19:02

Nick Cave der boede der et stykke tid og leverer et supernummer *From her to
Enternity* i Himlen over Berlin
Rammsteins Wilderwein eller Seeman er også tilpas stemningsfulde numre

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 12-04-05 17:41

Tak for jeres mange anbefalinger, men jeg vil lige give lidt info om hvad
musikken skal bruges.
De emner jeg har fokuseret på om Berlin er disse: dets historie (2.
Verdenskrig, Jerntæppet, muligvis Preussen), fakta om Berlin (areal,
indbyggertal o.s.v) og Love Parade og andre seværdigheder)

Fra : A

Dato : 12-04-05 18:44

> [...]
> Verdenskrig, Jerntæppet, muligvis Preussen), fakta om Berlin (areal,
> indbyggertal o.s.v) og Love Parade og andre seværdigheder)

Jeg ved ikke om nummeret har meget med Berlin at gøre, men det allerede
nævnte "First we take Manhattan (and then we take Berlin)" med Leonard Cohen
er et rigtig fedt nummer. Joe Cocker har vistnok lavet et cover af den, som
er værd at undersøge - nok lidt mere tilgængelig end den originale version.

Anders

Fra : Holst

Dato : 12-04-05 20:51

Søren Kjeldsen wrote:
> [...]
> Verdenskrig, Jerntæppet, muligvis Preussen), fakta om Berlin (areal,
> indbyggertal o.s.v) og Love Parade og andre seværdigheder)

Hvad med Bertolt Brecht (og Kurt Weill)?

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-05 18:28

markus schatz til loveparade-delen
er lidt usikker på stavemåden, men musikken er tysk trampe-techno i bedste
1-2-3-brian-stil. hørte det første gang hos en vanvittig rave-gal mexicansk
hashoman-stener der spillede det på vores hostel med ca. 100 dB kl 2 om
natten, jeg siger dig det er skønt.
held og lykke
:jonas

Fra : bonfils

Dato : 12-04-05 19:32

> [...]
> ikke finde nogensteder, hvor "der Insulaner" kunne hentes, så jeg er
> interesseret i andre nummer, der kunne have god relevans til Berlin.

Ah - Berliner-bladet Tip havde engang en top ti-liste over sange om Berlin,
men jeg har ikke gemt den. Og den findes vist ikke online. Men både Bowie's
"Heroes" og (gys!) Scorpion's "Wind of Change" var på...

Udo Lindenberg var næsten byens officielle sangskriver, da den var delt
(sange som "Sonderzug nach Pankow" eller "Ich habe noch ein Koffer in
Berlin")
Eller et band som Ideal (har fx. sangen "Ich steh' auf Berlin")
Som Michael nævnte, Bowie's "Heroes".
Og, ja, Einstürzende Neubauten. Fx. deres soundtrack til filmen "Berlin
Babylon". Eller "Youme & Meyou" fra Perpetuum Mobile.

Den nyeste berlinske "nationalsang" er en herlig ragamuffin-opremsning af
alskens bydele: "Görli Görli" med PR Kantate.
MP3 kan hentes på:
http://www.plattenreiter.de/musik/goerli.zip

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-05 22:09

> [...]
> ikke finde nogensteder, hvor "der Insulaner" kunne hentes, så jeg er
> interesseret i andre nummer, der kunne have god relevans til Berlin.
Ud over de nævnte også:
Lou Reeds "Berlin" - vist nok lavet inden han havde besøgt byen, men dejlig
dekadent.
U2s "Achtung baby" (indspillet i Hansa-studierne i Berlin) har jeg også
altid forbundet med byen - en fantastisk plade.

Desuden må et par af Nick Caves midtfirserplader være indspillet i byen.

Mvh.
Jonas
--
Pastrámi - kemi for livet!
www.pastrami.dk

Fra : Pipeline

Dato : 12-04-05 23:51

"Jonas Als" <jals[snabela]tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> U2s "Achtung baby" (indspillet i Hansa-studierne i Berlin) har jeg også
> altid forbundet med byen - en fantastisk plade.

Hansa-studierne var (jeg mener at det er lavet om til et museum) et populært
studie i 80'erne for mange kunstnere, som lod sig inspirere af stemningen i
Berlin. Studiet lå klos op af muren ved Potsdamer Platz, med kig ind til
østberlin. Af populære kunstnere der har optaget i Hansa, kan nævnes:
David Bowie
U2
Alphaville
Fish
Depeche Mode
Nitzer Ebb

MVH
Pipeline

Fra : bonfils

Dato : 13-04-05 07:00

> [...]
> U2s "Achtung baby" (indspillet i Hansa-studierne i Berlin) har jeg også
> altid forbundet med byen - en fantastisk plade.

Enig. Og herfra ikke mindst nummeret "Zoo Station", der netop handler om
vestberlins hovedbanegård, Bahnhof Zoo.

--
bonfils
http://kim.bonfils.com

Fra : TPN

Dato : 13-04-05 00:03

Du kunne søge på "Berlin" på www.allmusic.com
Men ellers er Einstürzende Neubauten et rigtig godt bud.
Hvis det skal være grimt så tror jeg nok at Mekanik Destruktiw Commandoh i
start 80'erne lavede et nummer som hed "Berlin, Beton".

Tomas

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 13-04-05 10:10

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message news:<mYO6e.81$n96.68@news.get2net.dk>...
> [...]
> ikke finde nogensteder, hvor "der Insulaner" kunne hentes, så jeg er
> interesseret i andre nummer, der kunne have god relevans til Berlin.

Hvis det også gerne må være instrumentalt så er Tangerine Dreame fra
Berlin. De har i mine øjne... Øh øre også lavet en del fedt synth
musik i gennem årene.

Kig evt på http://www.tangerinedream.org/

Mvh
Klavs.

Fra : Benny Nissen

Dato : 27-04-05 01:18

Søren Kjeldsen wrote:
> Som jeg måske tidligere har nævnt har jeg gang i et projekt om Berlin. Og
> jeg kunne godt tænke mig at have noget musik, der passede til emnet.

Kandis nummeret fra MelodiGrandPrix 2005 "Lonnie fra Berlin"

Sorry

--
Benny

Fra : Søren Buus Daugaard

Dato : 27-04-05 18:02

Hej
Hvad med musikken fra "Cabaret"
Med de venligste hilsener
Søren Buus Daugaard

Fra : Morten Marcussen

Dato : 03-05-05 20:52

Hej
Ideal: Berlin , nummeret er et "neuedeutschewelle"-nummer fra firserne,
halvpunket uptempo, hvor ordet "berlin" indgår mange gange

Morten