Rip af cd
Fra : zcully

Dato : 09-04-05 09:15

Hej i gruppen

Jeg har netop købt en cd med copibeskyttelse (Client - City). Jeg kan
hverken se den hvis jeg åbner cd drevet eller via min ripper cdex på
computeren.
Hvad gør jeg hvis jeg skal rippe den? Hvilket program kan jeg bruge?
Grunden til jeg skal have den til MP3 er at jeg så kan høre den i min MP3
spiller. Har nemlig ikke nogen discman. Så det er fuldt lovligt!!

På forhånd tak.
/Zcully

Fra : Robert Eriksen

Dato : 09-04-05 12:50

zcully wrote:
> [...]
> computeren.
> Hvad gør jeg hvis jeg skal rippe den? Hvilket program kan jeg bruge?

Prøv Isobuster.
Det har jeg haft held med på den ene kopibeskyttede CD jeg har været i
nærheden af, CDeX ikke kunne klare.
Så skal du ganske vist selv omdøbe og tag'e filerne fra Track1.wav osv

Fra : The man himself

Dato : 09-04-05 14:19

Musicmatch er helt fint. Har aldrig oplevet en cd der ikke vil som jeg vil.

Ralph.

Fra : Iddqd

Dato : 09-04-05 15:29

zcully wrote:

> Hvad gør jeg hvis jeg skal rippe den? Hvilket program kan jeg bruge?
> Grunden til jeg skal have den til MP3 er at jeg så kan høre den i min MP3
> spiller. Har nemlig ikke nogen discman. Så det er fuldt lovligt!!

Jeg er bange for at du har misforstået noget!

Hvorfor tror du at det gør det lovligt?

Mvh

Bruno

Fra : sniper_Nolight

Dato : 09-04-05 17:08

> Jeg er bange for at du har misforstået noget!

hvis han har købt den må han så ikke lave sangene om til mp3 og høre den i
sin afspiller?

Hvis ikke, hvorfor må man så købe mp3 afspillere? - hvis han ikke må rippe
sin egen skive, så har han jo intet at bruge en mp3 afspiller til og det vil
være overflødigt at sælge den slags i butikkerne.

hvis det forholder sig sådan er reglerne snart mere syge end jeg
forestillede mig... man ved snart ikke hvornår man er gjort til kriminel
længere.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Iddqd

Dato : 09-04-05 20:14

sniper_Nolight wrote:

> hvis han har købt den må han så ikke lave sangene om til mp3 og høre den i
> sin afspiller?

Ikke når det omfatter at bryde en kopibeskyttelse!

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

> Hvis ikke, hvorfor må man så købe mp3 afspillere? - hvis han ikke må rippe
> sin egen skive, så har han jo intet at bruge en mp3 afspiller til og det vil
> være overflødigt at sælge den slags i butikkerne.

Det med kopibeskyttelsen gør forskellen.

> hvis det forholder sig sådan er reglerne snart mere syge end jeg
> forestillede mig... man ved snart ikke hvornår man er gjort til kriminel
> længere.

Tjah, de fleste biler kan også kører langt mere en 130 km/t og sådan er
der så meget.

Mvh

Bruno

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 09-04-05 20:32

Iddqd wrote:
> http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

Lovlige kopier

Du må gerne:
(Næstnederste punkt)
Omgå eller bryde en kode, kryptering eller kopisikring, hvis det er
nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det
kan f.eks. være tilfældet for at kunne se en dvd-film på din private
Linux-pc

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Iddqd

Dato : 10-04-05 00:03

Ivan V. Klattrup wrote:

> [...]
> nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det
> kan f.eks. være tilfældet for at kunne se en dvd-film på din private

Jo, men her er der jo tale om at overføre musikken til et andet medie -
ikke bare og afspille. Det er muligt den går, men jeg tror altså ikke
den holder.

EOD (Da emnet vist er langt inde i dk.videnskab.jura)

Bruno

Fra : sniper_Nolight

Dato : 10-04-05 10:33

> [...]
> f.eks. være tilfældet for at kunne se en dvd-film på din private Linux-pc

Argumentet med bilen er måske ok, men det bunder jo i menneskers sikkerhed
osv. - det her med kopibeskyttelse kan jeg ikke se nogen fornuft i...

Folk har købt varen og så længe det er til eget forbrug, må de vel afspille
den som det passer dem...

Jeg købte USADSB med Nephew for nogen tid siden og her i huset er alt
Drengene fra Angora/Simon Kvamm superpopulært og jeg lavede lynhurtigt 2
kopier - en til hver af mine drenge (10 og 5 år.. ja 5, han er tosset med
Superlige sangen) som de hører på deres værelser og kopien står her (i
sikkerhed) hos mig - lovligt eller ej, det har jeg ikke engang vendt i mit
hoved...
Jeg har lært dem at passe på tingene, men de er stadig børn og kopierne
sparer mig for mange gange op og ned ad trappen fordi de ikke må røre
originalen

Jeg undskylder ingenting, men jeg konstaterer blot at hvis loven er som
Bruno nævner det, så er det langt ude efter min mening... jeg kan ikke
forestille mig at der findes folk der slavisk følger de regler...