Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DIAS fremkaldelse
Fra : Jesper Yde

Dato : 30-05-01 16:37

Hej Allesammen

Jeg har et problem
Jeg har ikke mange penge, men vil gerne have fremkaldt mine DIAS billeder
ordentligt. Hos FotoC koster en fremkaldelse vist 40 kr (uden
rammemontering) og 150 kr (med montering).

Jeg vil gerne bruge de 40 kr. på fremkaldelsen men 150 kr. er lidt for
pebret for mig. Hvor svært er det egentligt (tid og penge) at sætte eks. 36
billeder i ramme selv? Og hvordan gør man det rent praktisk?

mvh
Jesper

PS. Jeg har lige sendt en film ind til Bingo foto - for at se resultatet af
deres fremkaldelse og rammemonbtering (45 kr.). Jeg håber ikke de ødelægger
den....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-05-01 18:46

"Jesper Yde" <jesper.hansen2@e-box.dk> wrote in message

> [...]
36
> billeder i ramme selv? Og hvordan gør man det rent praktisk?

Jeg ved ikke hvordan kvaliteten er på de rammer som Foto C. Montere er i god
kvalitet. Men det er magne gange dårlige rammer. Som for lysbilledet til at
bliver uskarbt lynhurtigt. Pga. varmepåvirkning fra lyskanonen.

Jeg mener man kan købe et sæt, så man selv kan lave det. Og det er vel også
meget hyggeligt, at sidde og "klippe og klistre" sine egne dias..

Og så køb nogle gode rammer, som ike så nemt bliver varme påvirket.

Fra : Bernd Möller

Dato : 30-05-01 18:51

Hej Jesper,

1) nogle laboratorier sælger fremkaldelseskuponer. Jeg har f.x. købt 50 styk
hos Nordcolor i Aalborg og betaler således 23 Kr. pr. film.

2) 100 gode GEPE diasrammer med Antinewtonglas koster 140Kr. på tilbud. Det
er ikke svært at få dias ind i rammerne, man skal bare sørge for ikke at få
snavs, støv og fingeraftryk med. Klip filmstrimlen med en almindelig saks og
håndter filmstrimlerne med en pincet. Monteringen foregår ved at klemme
filmen fast i rammens underside og sætte oversiden på. Den kan klemmes fast
med håndkraft.

3) 3 diasmagasiner á 100 dias koster 120 Kr. på tilbud.

Alt i alt koster det således ca. 90 Kr. pr. film, forudsat du laver 100%
præsenterbare billeder (og det gør vi jo alle )

Venlig hilsen

Bernd

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 30-05-01 19:39

Hej Jesper

On Wed, 30 May 2001 17:37:14 +0200, "Jesper Yde"
<jesper.hansen2@e-box.dk> wrote:

>Jeg har et problem

Ett av de mindre virkar det som.

>Jeg vil gerne bruge de 40 kr. på fremkaldelsen men 150 kr. er lidt for
>pebret for mig. Hvor svært er det egentligt (tid og penge) at sætte eks. 36
>billeder i ramme selv? Og hvordan gør man det rent praktisk?

Det er väldigt let med dagens moderne rammer. Köb en äske GePe rammer
på Foto-C eller en anden fotohandler, klip billederne fra hinanden og
sät dem ind.

Når du ser rammen tror jeg det giver sig selv hvordan du skal göre.

Det sväre er at fatte beslut om det skal väre med eller uden glas.
Skal du använde billederne meget til foredrag eller lignende bör du
nok använde glas, eller er glaslöse både billigere og lättere at
använde.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Jesper Yde

Dato : 30-05-01 22:32

Er der problemer med senere indskanning på computer, hvis der er glas i
rammerne?

mvh
Jesper

Fra : Bernd Möller

Dato : 31-05-01 18:51

Hej Jesper,

Det kommer meget an på hvad du har for en scanner. Jeg er lidt uheldig med
min ellers udmærkede Acer ScanWit (har kun kostet 3500 Kr, en CoolScan er
selvfølgelig bedre), idet den kun tager dias med maks. rammetykkelse på
2,3 mm. Mine GEPE rammer er 3 mmm tyk, så jeg fjerner en ene halvdel når jeg
skal skanne.
Såvidt jeg ved findes der ingen rammer med glas på de 2 mm. Glas vil jeg dog
altid foretrække overfor glasløs.
Ellers tror jeg ikke at skanneren påvirkes af et lag glas, bare det er rent.
Men glas er altid nemmere at holde rent end film.

Fra : Niels

Dato : 04-06-01 12:36

fremkaldelse hos Japan foto 1 klip = 20 kr.
fremkaldelse + montering i ramer 2 klip = 40 kr

det er da billigt !

Hilsen Niels

Fra : Jesper Yde

Dato : 05-06-01 14:14

Jo, men jeg har lige mistet 2 alm. film hos BINGO fordi de blev forbyttet i
Tyskland, og mine gode billeder (DIAS) skulle helst ikke ende med samme
skæbne....