Kandis - ka' de spille?
Fra : Steen Jensen

Dato : 08-03-05 22:41

Lidt langt ude, men jeg prøver alligevel.
Jeg kender en - der kender en(?), der spiller med Lars Lilholdt.

Ifølge ham, kan drengene fra Kandis slet ikke spille på deres
instrumenter (onde tunger vil omgående sige, at det kan man sagtens
høre), men at andre indspiller musikken for dem.

Jeg har lidt svært ved at tro på det, men er der andre der ved noget om
det?

--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 08-03-05 22:47

"Steen Jensen" <a38@portoos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> høre), men at andre indspiller musikken for dem.
>
> Jeg har lidt svært ved at tro på det, men er der andre der ved noget om

Hvis det skulle være tilfældet, så har de godt nok været gode til at skjule
det, for de er da kommet en smule omkring.

M.V.H.....Benny..

Fra : Insane

Dato : 08-03-05 22:58

Benny Mortensen 9380 wrote:
> "Steen Jensen" <a38@portoos.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det skulle være tilfældet, så har de godt nok været gode til at skjule
> det, for de er da kommet en smule omkring.

Jeg tror faktisk, at de er dygtigere musikere end mange af dem, som
spiller i rockgrupper og som er meget populære hos de unge pt.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 08-03-05 23:29

"Insane" <dont@count.onit> skrev i en meddelelse

> Jeg tror faktisk, at de er dygtigere musikere end mange af dem, som
> spiller i rockgrupper og som er meget populære hos de unge pt.

Nu er popularitet jo en underlig skabning. Kandis får ikke meget credit i
denne gruppe. Men man kan vel ikke komme uden om, at de er vældigt
populære. De har også været det i efterhånden mange år. De har set Rock
grupper komme, og forsvinde igen, men Kandis, de er der stadig, og mere
populære end nogensinde. Så de andre kan måske score en stor omtale for en
tid, den har Kandis så undgået, men de har jo vist sig at være lige som Aldi
mælk.... Langtids holdbare ...

M.V.H.....Benny..

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 08:14

Benny Mortensen 9380 <wrapup1@kittymail.com> wrote:

> Hvis det skulle være tilfældet, så har de godt nok været gode til at skjule
> det, for de er da kommet en smule omkring.

Osse min mening. Jeg fik meldingen fra en studiemusiker, der medvirkede
ved Melodi Grand Prix (var det ikke der, Kandis var med?).
Han fortalte, at Kandis skulle bruge flere timer, for at lære akkorderne
til den melodi de skulle spille.
Jeg tror jeg accepterer den mening andre er kommet med, at misundelse er
en grim ting.
Det ville være svært, at lave en dansk 'Milla
Vanilla'...eller-hvad-de-nu-hed!

--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 09-03-05 13:27

> [...]
> en grim ting.
> Det ville være svært, at lave en dansk 'Milla

Hej Steen

Ja men sådan er det jo herinde... Hvis det er Dansk, så er det også noget
L.O.R.T.... Det skal helst være Metal, og man skal helst have borgerkrig i
øregangene. Hvis larmen er så øredøvende, at man ikke kan høre en fejl, så
er det skidegode musikere.
Nu er det jo sådan, at ved MGP, foregår det, med STORT orkester, og det er
jo for langt de fleste grupper, temmeligt uvant. Det skal dog ikke bruges
som en undskyldning. Det er jeg sikkert på, at Kandis heller ikke gør. Men
man har skrevet et nummer, og det har man skrevet på en måde, og det er
sådan, at man har indstuderet nummeret. Når så endelig, slaget skal stå, så
står dette STORE orkester, og er stemt op, efter det brede gennemsnit...
Falder man uden for dette, så må man flytte sin melodi, så den kommer til at
stemme, med dette store orkester, for det ville tage alt for lang tid, for
det store orkester, at stemme instrumenterne om. Hvem glemmer sådan lige
umiddelbart, Tommy Seebach & Debbie Cameron, som måtte spille / synge,
Krøller eller ej, en hel oktav lavere, ved IGP end de normalt gjorde. Ikke
noget under, at langt de fleste danskere, syntes det lød som en
katastrofe... Og det var nok heller ikke lige Tommy og Debbies livret at
være nødt til at gøre det. Nu så jeg desværre ikke, GP, så jeg ved ikke, om
det store orkester var med der, så det kunne være forklaringen, hvis de
skulle bruge lang tid. Når man spiller sin musik, sidder langt det meste på
rygraden, ja selv dansen, sker helt automatisk, så automatisk, så hvis man
kommer til at synge med, på det lokale værtshus, skal man næsten binde
fødderne, for ikke også at danse, og det er ikke lige så let at ændre, man
har meget let ved at ryge tilbage i normalen. Det er selvfølgelig ikke
noget jeg ved, men det kunne være forklaringen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-03-05 15:00

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> borgerkrig i øregangene. Hvis larmen er så øredøvende, at man ikke kan
høre en fejl, så
> er det skidegode musikere.
__

SV: Borgerkrig i øregangene, heheh... Den har jeg ikke hørt før.
Borgerkrigsmusik.

Nej, men det der med Kandis bunder kun i een ting. Missundelse over at
dansktop er mere populært end poprock. Som det før blev nævnt er Kandis ikke
vellidt i denne gruppe. Men denne gruppe er jo også laaangt fra
repræsentativ for den brede befolknings mening, så det betyder ikke så
meget. Udenfor denne gruppe er der trods alt nok ikke mange som er i tvivl
om at dansktop er mere populært end popRock. Byfester, kræmmermarkeder og
den slags folkelige arrangementer hvor der rigtigt kommer mange folk, der
satser man fortrinsvis på dansktop.

Men angående Kandis. Ikke et ondt ord om musikken. Den er fantastisk god
og melodiøs og har den rigtige svenske danseband-sound, men jeg har altså
hørt om at de snyder temmelig meget, når de er ude at spille. Jeg har hørt
fra en som nogle gange har haft arrangementer med dem, at vedkommende var
ved at være træt af at angagere dem. Det var noget med at de ikke selv
spiller når musikken lyder. Der er jo nok noget om snakken.
Men jeg er faktisk ligeglad hvad det angår. Jeg betragter det som et
show, når jeg er til sådan noget. Lidt på samme måde som når jeg ser de
store slagermusikshow i tysk tv. Der så jeg f.eks. et orkester som bestod af
5 børn på ca 7-8 år, som spillede musik, der lød som Kandis. Men spillede de
virkeligt selv???. Det ved vi ikke. Men det lød saftsuseme godt. Bare det er
natirlige musikinstruments-lyde vi hører og at dem som står på scenen
opfører et godt show (altså noget for øjet), så er de to kriterier jeg
vægter opfyldt.
Men skulle jeg vælge ville jeg selvfølgelig foretrække at musikken er
fuldstændig uden elektronisk hjælp, så hvis der sker en fejl så får vi det
med. Men sån er der nok ikke mange orkestre der spiller.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-05 16:08

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev

> [...]
> den slags folkelige arrangementer hvor der rigtigt kommer mange folk, der

Hvorfor insisterer du på at se hvem der kan pisse længst hele tiden? Det er
da inderligt ligegyldigt hvad der er mest populært, man hører vel det man
gider høre?

Men ellers må du jo sammenholde dine byfester med 30.000 mennesker til
Skanderborg Festival, hvis du skal have lidt perspektiv i sagerne. Vel at
mærke betalende gæster.

/Alex

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 16:33

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> Det er
> da inderligt ligegyldigt hvad der er mest populært, man hører vel det man
> gider høre?

Enig. Om man hører Kandis eller Venom er vel underordnet.
Jeg er hverken Venom- eller Kandis fan, men dem der er, har vel lige så
meget 'ret til det' som andre har.
Påstanden om at Kandis ikke kan spille på deres instrumenter, kommer fra
en musiker, der spillede back-up for Kandis under MGP.
Om han lyver eller ej - så er det hvad han siger.
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Sune Salminen

Dato : 09-03-05 16:16

Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> er fuldstændig uden elektronisk hjælp, så hvis der sker en fejl så
> får vi det med. Men sån er der nok ikke mange orkestre der spiller.

Mon ikke der i virkelighedens verden stadig er flest orkestre der
spiller live uden nogen form for elektronisk hjælp, populære/kendte
eller ej.

Med mindre du regner en effektmaskine eller en guitarpedal for
'elektronisk hjælp'..?

Jeg kan gå med til at elektronisk stemme-korrigering som f.eks. ved brug
af Antares Auto Tune (som brdr. Olsen da de vandt Eurovision Song
Contest) regnes for 'elektronisk hjælp', men ellers kan jeg ikke komme
på noget. Andre bud?

Men hvad med en guitar-tuner, er det også 'elektronisk hjælp'?

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-03-05 17:51

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af Antares Auto Tune (som brdr. Olsen da de vandt Eurovision Song
> Contest) regnes for 'elektronisk hjælp', men ellers kan jeg ikke komme

____

Olsen Brødrene er nogle af de værste når det gælder lydforvrængning ved
elektronisk hjælp. Jeg glemmer aldrig deres "Smuk som et stjerneskud" der
for mig står som et afskrækkende eksempel på en kunstig sang.
Flere gange i teksten blev en forvrængningsmaskine sat til at få deres
stemmer til at lyde som kvindestemmer og andre gange blev der lagt
ekko-klang på. Det lød ligesom hvis man banker sig på brystet mens man
synger. Tsk tsk. Hvad er det da for noget barnepjat af voksne mennesker. Ak
ak ak.

Hilsen Åge

Fra : cykellapper

Dato : 09-03-05 22:46

Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> ekko-klang på. Det lød ligesom hvis man banker sig på brystet mens man
> synger. Tsk tsk. Hvad er det da for noget barnepjat af voksne

Aahrrr, Åge?

Hvis der er nogle i denne verden, der sylter sangen i rumklange og andre
elektroniske effekter, så er det da vist i slager/dansktopmusikken,
ikke?

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Olesen

Dato : 10-03-05 18:00

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:422f4b2e$0$148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> for mig står som et afskrækkende eksempel på en kunstig sang.
> Flere gange i teksten blev en forvrængningsmaskine sat til at få deres
> stemmer til at lyde

Netop denne effekt var noget som fik stor opmærksomhed
da CHER brugte den i "Believe" for år tilbage.

Effekten blev meget efterspurgt af 'gør det selv' musikere og
musik-tekniknørder da den lige kom frem, og der var stor snak om, hvordan
det
blev lavet.

Brødrene Olsen tog den så til sig med "Smuk som et stjerneskud".

Fra : Olesen

Dato : 09-03-05 17:29

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:422f0112$0$686$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Men skulle jeg vælge ville jeg selvfølgelig foretrække at musikken er
> fuldstændig uden elektronisk hjælp, så hvis der sker en fejl så får vi det
> med. Men sån er der nok ikke mange orkestre der spiller.

Du kan da sagtens spille fejl på et elektronisk instrument.

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 18:42

Olesen <olesen@jubiipost.dk> wrote:

> Du kan da sagtens spille fejl på et elektronisk instrument.

Ork ja, I skulle bare høre mig på el-hegn
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-03-05 17:53

> Du kan da sagtens spille fejl på et elektronisk instrument.
_____

Hvis jeg spiller musik som jeg har optaget på kassettebånd, så synger de i
hvert fald aldrig forkert, hvis jeg spiller den samme sang to gange efter
hinanden.

Hilsen Åge.

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 16:33

Benny Mortensen 9380 <wrapup1@kittymail.com> wrote:

> Hej Steen
>
> Ja men sådan er det jo herinde... Hvis det er Dansk, så er det også noget
> L.O.R.T....

Hej ge.
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 16:33

Benny Mortensen 9380 <wrapup1@kittymail.com> wrote:

> Hej Steen
>
> Ja men sådan er det jo herinde... Hvis det er Dansk, så er det også noget
> L.O.R.T....

Hej Benny.
Gør som jeg - skid på hvad andre mener, og lyt til det der rykker.
Jeg lytter både til dansk og udenlandsk. De danske ting jeg synes om er
Souvenirs, Johnny Madsen, Twoface, Henning Stærk, Invocator, Shot Gone,
Roben & Knud og Red Warzawa....alt i alt en ekstrem blandet landhandel.
Intet er mere værd end andet - om det er Johnny Reimar eller Sort
Sol...så er det kun underholdning
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 11-03-05 05:27

> [...]
> Roben & Knud og Red Warzawa....alt i alt en ekstrem blandet landhandel.
> Intet er mere værd end andet - om det er Johnny Reimar eller Sort

Bare rolig Steen..

Det har jeg altid gjort. Men jeg må da indrømme, at den ene gang jeg hører
Iron Maiden.... Så kan jeg da godt undre mig over, hvor jeg købte pladen...
Næste gang jeg hører den, så er det pludseligt helt indlysende, for måske
næste gang, at være vendt igen.
Sådan er det med meget musik, det kræver lige den rette sindstilstand, så
rykker det bare... Er den der ikke, ja så må man vælge en anden skive. Så
kan man jo se, om ikke Blue Ridge Rangers klarer sig bedre, eller hvem ved,
måske Kandis... Om ikke for andet, så bare for at gøre Åge glad ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Ole Thomsen

Dato : 09-03-05 19:18

Benny Mortensen 9380 wrote:

> [...]
> borgerkrig i øregangene. Hvis larmen er så øredøvende, at man ikke
> kan høre en fejl, så er det skidegode musikere.

Arrrhh.....

Der bliver diskuteret mange forskellige musikere og grupper herinde, og
helt ærligt - mange er teknisk og kunstnerisk i en liga langt over
Kandis. Faktisk mener jeg at huske du selv hører nogle af dem.

Og for lige at tage dine Aage-fraser (du glemte den med næseringene):
hellere borgerkrig i øregangene end total ligegyldighed

Ole Thomsen

Fra : Steen Jensen

Dato : 09-03-05 22:31

Ole Thomsen <ot@networks.dk> wrote:

> mange er teknisk og kunstnerisk i en liga langt over
> Kandis.

Ikke enig.
Du kan ikke sige, at noget er 'bedre' end andet - det er sgu' da
underholdning, og ikke andet.
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 10-03-05 06:55

Steen Jensen wrote:

> Ikke enig.
> Du kan ikke sige, at noget er 'bedre' end andet - det er sgu' da
> underholdning, og ikke andet.

Jeg taler ikke om smag, men teknik og kunst.

Wiener Philharmonikerne vil jeg påstå har et højere teknisk og
kunstnerisk stade end det lokale politiorkester, selv om
underholdningsværdien for mig personligt vil være den samme.

Ole Thomsen

Fra : Insane

Dato : 10-03-05 15:47

Ole Thomsen wrote:

> Jeg taler ikke om smag, men teknik og kunst.

Om noget er kunst eller ej er i høj grad et spørgsmål om smag. Det er
ikke op til dig at definere hvad der er kunst eller ej for andre end dig
selv. Så vigtig og betydningsfuld er du trods alt ikke.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 10-03-05 21:32

Insane wrote:

> Om noget er kunst eller ej er i høj grad et spørgsmål om smag. Det er
> ikke op til dig at definere hvad der er kunst eller ej for andre end
> dig selv. Så vigtig og betydningsfuld er du trods alt ikke.

Du mistede pointen. Igen

Ole Thomsen

Fra : Insane

Dato : 11-03-05 00:38

Ole Thomsen wrote:

> Du mistede pointen. Igen

Forklar venligst.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 11-03-05 05:30

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunstnerisk stade end det lokale politiorkester, selv om
> underholdningsværdien for mig personligt vil være den samme.

Sikkert, men de ligger aldrig på Dansk toppen.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-03-05 15:28

> [...]

_____

Jeg mener nu at det er svært at finde andre danske orkestre som teknisk
ligger over Kandis. Lyden er topprofessionel.

Men selvfølgelig, hvis de omtalte kriterier er, at lyden skal lyde som en
borgerkrig i Irak, så er der sgu godt nok mange orkestre som ligger over
Kandis.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 15:46

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42305943$0$21857$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg mener nu at det er svært at finde andre danske orkestre som teknisk
> ligger over Kandis. Lyden er topprofessionel.

Nu skal du passe på ikke at blande tingene sammen Åge, teknik er et udtryk
for kompleksiteten i musikken, og musikernes formåen på deres instrumenter.
Man kan sagtens lave topprofessionel lyd (hvad det så end er), uden det
teknisk er ret svært.
Som "musiker" må jeg sige, at den type musik som Kandis leverer, ikke er den
mest teknisk krævende at udføre, det er faktisk ret nemt sammenlignet med
andre typer musik.

Som eksempler på teknisk dygtige musikere kan jeg nævne:

S.P. Just Frost
Safri Duo
Jesper Thilo
m.fl.

Der er verdener til forskel på disse musikeres formåen på deres
instrumenter, og på hvad Kandis kan præstere (Uden at det skal tages
negativt, for Kandis leverer det de kan og har succes)

Kandis er ikke specielt dygtige musikre, langt fra. Men derfor formår de
alligevel at lave en lyd som der er tilhørere til, så man behøver altså ikke
at være teknisk dygtig for at være noget ved musikken.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-03-05 16:20

> S.P. Just Frost
> Safri Duo
> Jesper Thilo
> m.fl.
___________

Nu kender jeg ikke disse musikere du nævner her, men det er da muligt at de
kan lave en masse meget krævende tekniske ting, men det signalerer jo ikke
dermed at det er noget som lyder godt eller har en høj kvalitet. Det
det mest enkle som er det mest lyttevenlige underholdningsmæssigt.

Fra : cykellapper

Dato : 10-03-05 16:38

Åge Halldorsson wrote:

> [...]
> høj kvalitet. Det signalerer nok mere at de er computerteknisk
> dygtige. Men det er mange gange det mest enkle som er det mest

Åge, min ven

Jeg synes virkeligt, du skulle tage til en livekoncert med SP, Just &
Frost. Her vil du blive forvisset om, at:

1: "Simpel" musik kan spilles på flere måder, men det er rigtigt fedt,
når det er teknisk dygtige musikere der gør det.
2: "Groove" kan ikke beskrives. Det skal opleves.
3: ALT bliver spillet live. - Ingen Kåmpjutere her!
4: Jazzhoveder, dansktopfreaks og landmænd kan godt danse på bordene
sammen.
5: Dynamik i musik kan være ret fedt.

--
Preben Mortensen
(Cykellapper)

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 18:03

On Thu, 10 Mar 2005 16:37:49 +0100, "cykellapper"
<adressenergodnok@cykellapper.dk> wrote:

> [...]
>3: ALT bliver spillet live. - Ingen Kåmpjutere her!
>4: Jazzhoveder, dansktopfreaks og landmænd kan godt danse på bordene

En ret flot beskrivelse af musik som den skal være, til forskel fra
musik som en vare.
Der er ikke noget dejligere end en flok dygtige musikere der spiller
med, og op til hinanden. Så går det hele op i en højere enhed.

Åge, der er ikke megen forskel på at spille gennem en "maskine", og så
at spille som en maskine. Begge dele mangler groove og dynamik :)

/Alex

Fra : Olesen

Dato : 10-03-05 19:34

> Der er ikke noget dejligere end en flok dygtige musikere der spiller
> med, og op til hinanden. Så går det hele op i en højere enhed.

Jeg synes kombinationen af menneske og maskine
kan gå et stykke videre, da udtryksformerne
kan være langt større end de såkaldte
'rigtige musikere' på deres akustiske
'rigtige instrumenter'.

En klaverkoncert på digitalpiano kan
for den sags skyld også være intens.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 20:06

On Thu, 10 Mar 2005 19:34:13 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Jeg synes kombinationen af menneske og maskine
>kan gå et stykke videre, da udtryksformerne
>kan være langt større end de såkaldte
>'rigtige musikere' på deres akustiske
>'rigtige instrumenter'.

Nu var SP Just & Frost blot et eksempel jeg valgte, for at Åge ikke
kunne kalde det computerlarm. For mig er det ligegyldigt hvilke
instrumenter der spilles på, blot der ligger sjæl, talent og ide bag
det der frembringes. Jeg er bl.a. stor fan af Jean Michel Jarre, og
han er vist ikke ret akkustisk :)

>En klaverkoncert på digitalpiano kan
>for den sags skyld også være intens.

Helt enig. Blandt andet er jeg vild med Fender Rhodes-lyden, som jo
ikke kan laves på et almindeligt klaver. Men hvad ville "Just the way
You are" være uden?

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 20:07

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 18:16

Fra : Michael

Dato : 10-03-05 20:15

"cykellapper" <adressenergodnok@cykellapper.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 3: ALT bliver spillet live. - Ingen Kåmpjutere her!
> 4: Jazzhoveder, dansktopfreaks og landmænd kan godt danse på bordene

Nu er jeg ikke voldsomt stor Kandis fan, men et eller andet sted kan man vel
godt sige at det teknisk er i orden, hvis man kan få så mange mennesker til
at lytte med og elske det...
Spørgsmålet er jo om disse musikere du nævner, ville kunne spille et Kandis
nummer, og gøre det interesant for en som Åge... Det tor jeg ikke.. For
Kandis har en sound som tiltaler en masse mennesker, og det gør dem vel også
et eller andet sted teknisk dygtige... Hvis det var så voldsomt let som alle
påstår, ville der vel være mange flere på deres plan i dansk top branchen...
Så et eller andet kan de jo som alle andre ikke kan...

Men det hele er jo smag og behag.. Jeg er ex. ikke til musikere der
improvisere for meget.. Melodien skal holdes, ellers er det ikke noget for
mig, lige gyldigt hvor meget de for det til at swinge... Så jeg tror ikke at
man kan diskutere musik overhovedet.. Man kan i hvert fald ikke blive
enige..

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 20:57

On Thu, 10 Mar 2005 20:15:29 +0100, "Michael" <a@a.dk> wrote:

>Nu er jeg ikke voldsomt stor Kandis fan, men et eller andet sted kan man vel
>godt sige at det teknisk er i orden, hvis man kan få så mange mennesker til
>at lytte med og elske det...

Selvfølgelig er det teknisk i orden. De leverer (den samme) vare hver
gang, uden fejl og mislyde. Så det er klart at de kan deres kram.

Der hvor man må sondre, er om det er teknisk og musikalsk avanceret,
og derfor er krævende at spille (og at lytte til). Dette er jeg så til
gengæld ikke enig i at Kandis leverer.

> [...]
>man kan diskutere musik overhovedet.. Man kan i hvert fald ikke blive

Hvis blot man holder sig for øje, at vi hverken skal være enige, eller
skal have ret, så er det faktisk meget fornøjeligt at diskutere musik.

/Alex

Fra : Michael

Dato : 11-03-05 00:44

> [...]
>
> Der hvor man må sondre, er om det er teknisk og musikalsk avanceret,
> og derfor er krævende at spille (og at lytte til). Dette er jeg så til

Det er rigtigt at det ikke er de store 9bMaj13 akkorder de kører i, men det
at spille numrene er jo ikke svært for en dygtig musiker.. Er man en dygtig
musiker er det jo heller ikke svært at spille svære ting..
Så det det kommer an på, på en scene, er jo om man ud over at spille
rigtigt, også kan komme ud over scene kanten, og levere en vare overfor
publikum... Og det kan man vel godt sige at Kandis kan...
De kan spille deres sange som de skal spilles, og underholde publikum med
det...
Jeg mener ikke at man kan vurdere om en musiker er dygtig udfra hvilke numre
han kan spille... Der er rigtig mange andre ting der spiller ind... Ville
Jesper Thilo kunne fyre Kandis numre af i 2 timer, og have et publikum foran
sig der hyggede sig så meget som Kandis's publikum gør... ??? "Almindelige"
mennesker kan jo ikke høre om det er C F G eller 9b#11 akkorder man kører
i... For dem skal det bare gå op i en højere enhed... Det gør Kandis, og så
er de vel dygtige musikere.. ???

> Hvis blot man holder sig for øje, at vi hverken skal være enige, eller
> skal have ret, så er det faktisk meget fornøjeligt at diskutere musik.

Det er skønt... )
Man kan jo ikke forstå, hvorfor alle de andre ikke kan have samme smag som
én selv.. ) Og man bliver jo lige ved for at prøve at overbevise dem om
ens egen smag..
Derfor har jeg ikke nævnt i denne tråd hvem jeg er fan af... Bare at det
ikke er Kandis eller den stil... OK og heller ikke Jesper Thilo Ved
faktisk ikke hvem han er overhovedet.. undskyld

Fra : Olesen

Dato : 11-03-05 17:30

"Michael" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> mennesker kan jo ikke høre om det er C F G eller 9b#11 akkorder man kører
> i... For dem skal det bare gå op i en højere enhed... Det gør Kandis, og

> er de vel dygtige musikere.. ???

Rocken slog an i 50'erne, og var vel sjældent
på mere end 4-5 akkorder..

Fra : Michael

Dato : 11-03-05 18:03

> "Michael" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> så
>
> Rocken slog an i 50'erne, og var vel sjældent
> på mere end 4-5 akkorder..

Ja alle det gode klassikerer alle kan synge med på, er jo som mange gange
meget simple...
Simpel, det kan folk huske

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-03-05 15:49

> [...]

> Der hvor man må sondre, er om det er teknisk og musikalsk avanceret,
> og derfor er krævende at spille (og at lytte til). Dette er jeg så til

______

Det er jeg nok også enig i at Kandis ikke leverer. Men så er spørgsmålet
lige om det er det man efterlyser. Jeg efterlyser f.eks. på ingen som helst
måde musik som er teknisk og musikalsk avanceret.
Jeg efterlyser musik som er enkelt og lige til at gå til, uden alt det
som jeg forstår ved u-musikalsk teknisk avancerede elementer. Faktisk synes
jeg slet ikke sådan noget har med musik at gøre. At en gruppe kan lave sådan
noget fortæller i hvert fald ikke på nogen måde om de er dygtige eller
dårlige til at lave musik.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 16:40

On Fri, 11 Mar 2005 15:48:49 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

> [...]
>måde musik som er teknisk og musikalsk avanceret.
> Jeg efterlyser musik som er enkelt og lige til at gå til,

Se hertil er vi helt enige. Musiksmag er forskellig, og vi søger ikke
det samme i musikken. Sådan får vi alsigigheden i musikken.

>uden alt det
>som jeg forstår ved u-musikalsk teknisk avancerede elementer. Faktisk synes
>jeg slet ikke sådan noget har med musik at gøre.

Her fatter jeg ikke din misson. Hvorfor nedgør du alt hvad du ikke
selv bryder dig om?
At du ikke har så godt et øre, at du kan kapere avancerede elementer i
musikken, siger nok nærmest kun at du er partielt umusikalsk, ikke
andet. Men det har nok alle dage været sådan at man er bange for det
man ikke forstår.

Jeg bliver alt for hurtigt færdig med C-F-G-musik, men jeg ville da
aldrig drømme om at dømme det som "ikke musik". Det har sine momenter,
men det er trættende i længden - Sådan er vi bare så forskellige
musikalsk - heldigvis.

Musik kan ikke defineres så snævert som du har for vane Åge. Musik
spænder fra børnehavebørn der spiller på gryder og potter, til et
fuldt symfoniorkester. At du så kun kan lide en smal del et sted
imellem er dit problem, men hold i aldsidighedens navn nallerne fra
resten. Smagsdommeri er ingen positiv egenskab at besidde Åge, tænk på
det.

/Alex

Fra : Olesen

Dato : 11-03-05 17:35

> [...]
> aldrig drømme om at dømme det som "ikke musik". Det har sine momenter,
> men det er trættende i længden - Sådan er vi bare så forskellige

Det ofte også disse simple akkord-rundgange som
virkelige kan få folk ud på gulvet, og forstår man
at improvisere, så kan man komme ret langt.

Og noget som skal være let at gå til, og går
hen og blir' ørehængere ret hurtigt, skal ikke
indeholde for mange slag på 'de sorte tangenter'..

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 00:27

On Fri, 11 Mar 2005 17:35:28 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Det ofte også disse simple akkord-rundgange som
>virkelige kan få folk ud på gulvet, og forstår man
>at improvisere, så kan man komme ret langt.

Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så kan jeg nemt spjætte med
benene til Lars Lilholt. Han skaber en unik stemning ved sine
koncerter, som er svær at sidde stille til.
Men det er to forskellige tilgange til musikken, at danse/feste, og så
at lytte. Når jeg lytter, og fordyber mig i musikken, holder Lars
Lilholdt ikke til en nærmere granskning. Så skal der helt andre toner
til at holde interessen fanget.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-03-05 18:46

> On Fri, 11 Mar 2005 15:48:49 +0100, "Åge Halldorsson"
> <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

> Her fatter jeg ikke din misson. Hvorfor nedgør du alt hvad du ikke
> selv bryder dig om?

SV: At jeg mener at det ikke har med musik at gøre, betyder altså ikke at
andre ikke kan synes lige omvendt end jeg.

> At du ikke har så godt et øre, at du kan kapere avancerede elementer i
> musikken, siger nok nærmest kun at du er partielt umusikalsk, ikke
> andet.

SV: Her forstår jeg til gengæld ikke din misson. At jeg ikke kan kapere
visse avancerede elementer i musik, har da intet at gøre med ikke at have et
godt øre. Jeg får kort sagt spat af at høre popRock. Jeg kan simpelthen ikke
tage det. Disse lydelementer som er i den slags musik er jeg slet ikke
bygget til at kunne kapere. Efter bare få minutter hviner og hyler det for
mine ører, fordi jeg ikke kan tage den slags til tider skingre lyde samt
meget højtskrigende sangere.
Der er så til gengæld andre som godt kan kapere den slags og de forstår
det som musik. Modsat er der mange af dem som ikke forstår dansktop som
musik. Men det er så det jeg forstår ved musik. Blandt meget andet,
selvfølgelig.
Så altså at ikke have et godt øre fordi jeg ikke kan lide popRock. det
er noget pjat at sige. jeg har et ganske udmærket øre, men det er så bare
for noget andet end dig.

Men det har nok alle dage været sådan at man er bange for det man ikke
forstår.

SV: Her synes jeg kæden springer af igen. Jeg kender da meget af den musik
som der skrives om her i gruppen. Jeg har også hørt det. Derfor kan jeg
fortælle hvad jeg mener om det. Men hvad er det for noget med at være bange
for det, som du skriver? - At jeg skulle være bange for det, betyder det at
jeg skulle tage at lytte mere til det, hvis jeg bliver skidt til pas af det
og det begynder at hyle for mine ører. Skulle jeg direkte arbejde på at
blive endnu mere skidt til af af at lytte til det?

>At du så kun kan lide en smal del et sted imellem er dit problem,

SV: En smal del??? - Ok, så lad os da kalde det en smal del at kunne lide
dansktop, svensktop, norsktop, skandinavisk danseband, tysk slagermusik,
USA-traditionel country, spillemandsmusik, rock`n`roll-musik,
suppe-steg-og-is-musik, folkelig klassisk, 60-er-slagere.

> men hold i aldsidighedens navn nallerne fra resten. Smagsdommeri er ingen
positiv egenskab at besidde Åge, tænk på
> det.

SV: Jo, Alex, men kunne du ikke prøve at få DR til at forstå det. Det vil
altså være meget mere værd end at fortælle mig det du skriver. De ovennævnte
musikgenrer forhindrer jeg nemlig ingen i at kunne lytte til via DR, som er
landets nationale radiostation. Men de forhindrer den halvdel af
befolkningen i at kunne lytte til ovennævnte genrer, hvis de vil høre DR.
Der er i hvert fald ingen tvivl i at dem som kan lide popRock har rigeligt
at kunne lytte til.
Så det med smagsdomnmeri klinger altså lidt hult. Een person skal kunne
forstå og så hele det etablerede DR-hiraki.skal ikke kunne forstå. Hvis de
kunne forstå, så var det ikke så meget bøvl.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 00:24

On Fri, 11 Mar 2005 18:46:04 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>SV: At jeg mener at det ikke har med musik at gøre, betyder altså ikke at
>andre ikke kan synes lige omvendt end jeg.

At du skriver at alt andet end det du kan lide, ikke har noget med
musik at gøre, kan vist ikke tolkes som andet end en nedgørelse, og et
udslag af bedrevidenhed.

>SV: Her forstår jeg til gengæld ikke din misson. At jeg ikke kan kapere
>visse avancerede elementer i musik, har da intet at gøre med ikke at have et
>godt øre.

Je, det er netop hvad det har. Man kan sagtens lytte til musik uden at
have et godt øre, men det kræver en vis musikalitet at nå ind til de
finere nuancer i musikken.

> Jeg får kort sagt spat af at høre popRock.

Fair nok, men nu har jeg jo aldrig nævnt pop-rock i den sammenhæng.
Jeg brugte eksempler fra jazzen, netop for at have en genre der ikke
kunne beskyldes for at være "tæppebankermusik", for nu at blive i din
jargon.

> [...]
>det som musik. Modsat er der mange af dem som ikke forstår dansktop som
>musik. Men det er så det jeg forstår ved musik. Blandt meget andet,

Det er himmelvid forskel på at sige hvad man selv forstår ved god
musik, og så på at sige at andet ikke har noget med musik at gøre.

>Så altså at ikke have et godt øre fordi jeg ikke kan lide popRock. det
>er noget pjat at sige. jeg har et ganske udmærket øre, men det er så bare
>for noget andet end dig.

Du bliver ved med pop-rock. Fortæl i stedet hvordan du opfatter de
skæve akkorder i jazzen, og det groove der opstår i jazzsammenhænge.

> [...]
>og det begynder at hyle for mine ører. Skulle jeg direkte arbejde på at
>blive endnu mere skidt til af af at lytte til det?

Nej da, det er der ingen der vil have dig til. Men kunne du så ikke
holde dig fra det, i stedet for at bekæmpe det med næb og kløer hver
gang du rører et tastatur?

> [...]
>USA-traditionel country, spillemandsmusik, rock`n`roll-musik,
>suppe-steg-og-is-musik, folkelig klassisk, 60-er-slagere.

Hovedparten af de genrer du nævner, er sider af den samme sag, blot på
forskellige sprog. Det bliver det ikke bredere af.
Men for lige at slå det fast, så er der inget galt i at have en smal
musiksmag, blot man er i stand til at se lidt ud over sin egen
horisont, og acceptere at der ligger kvaliteter i andet end det man
selv kan lide, uden at behøve at sige at det ikke har noget med musik
at gøre.

> [...]
>Der er i hvert fald ingen tvivl i at dem som kan lide popRock har rigeligt

Som jeg ser det, så bruger du dine fjenders våben, og sætter dig
dermed på den samme piedestal som dem.
Jeg vil give dig ret i, at DR ikke er ret bred for tiden. Men jeg
synes blot du plæderer for at gøre den smal et andet sted, og så er vi
jo lige vidt.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-03-05 10:00

> On Fri, 11 Mar 2005 18:46:04 +0100, "Åge Halldorsson"
> <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

> Som jeg ser det, så bruger du dine fjenders våben, og sætter dig
> dermed på den samme piedestal som dem.

SV: Ok, så lad os sige det, men så skal vi også lige pointere den forskel at
DR har våbnene til at sætte deres mening igennem på bekostning af andre.
Andres smag. I den sammenhæng er det harmløst at jeg, som du mener, bruger
samme våben.

> Jeg vil give dig ret i, at DR ikke er ret bred for tiden.

SV: Det var da altid noget

> Men jeg synes blot du plæderer for at gøre den smal et andet sted, og så
er vi jo lige vidt.

SV: Jo jo, men det skal du nu ikke være bange for. Men det er i den
sammenhæng også harmløst hvad jeg skulle mene i den sammenhæng. Men uanset
det kan det ikke forsvare at vi så i stedet fortsætter den smalle smag i
popRockens favør. Det er DR som har våbnene. Jeg personligt villa da være
tilfreds med en 25% slager-præget musik i ovennævnte undergenrer.
Men ikke engang en promille kunne DR finde på at tilbyde. Det er meget
mere frugtbart at du retter skytset mod dem (DR) som har våbnene og sætter
sætter sin vilje igennem. Du kan tro at det er der problemet kan løses. Det
garanterer jeg dig for. At der intet sker gør jo kun at presset fortsætter
og fortsætter. Hvorfor ikke løse problemet. At man ikke kan gøre alle
tilfredse er selvklart, men det betyder jo ikke at man kun skal gøre den ene
part tilfreds.
Nævn mig lige en person som forsøger at løse ensidighedsproblemet. nej,
vel. De er så ensporede at de næster at se noget problem. Holdes hele den
enorme slagermusikbrance i Danmark kun igang af mig??? - Sikken en magt jeg
har i så fald.

Hilsen Åge

PS: Problemet er ikke dem som klager
Problemet er det de klager over

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 10:45

On Sat, 12 Mar 2005 10:00:21 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

Jeg synes du kom lidt let hen over jazzmusikken Åge, men det var
egentlig den pointe jeg ville frem til

> [...]
>Andres smag. I den sammenhæng er det harmløst at jeg, som du mener, bruger

Det er nok harmløst som det ser ud nu, men at du var villig til at
trumfe din mening igennem hvis du fik chancen, er en smule skummelt.
Jeg er ikke interesseret i en smal radio, hverken til den ene eller
den anden side, så selvfølgelig får du modstand.

>er vi jo lige vidt.
>
>SV: Jo jo, men det skal du nu ikke være bange for. Men det er i den
>sammenhæng også harmløst hvad jeg skulle mene i den sammenhæng.

Enhver revolution starter med én person, ikke? Jeg er blot
interesseret i at din revolution ikke vinder fordfæste.

> [...]
>popRockens favør. Det er DR som har våbnene. Jeg personligt villa da være
>tilfreds med en 25% slager-præget musik i ovennævnte undergenrer.

25% ville overhovedet ikke afspejle samfundet, langt fra. Brug
salgslisterne for musik til at se hvilken sammensætning musikmarkedet
reelt har, så vil du se at slagermusik er en lille niche.

> Men ikke engang en promille kunne DR finde på at tilbyde. Det er meget
>mere frugtbart at du retter skytset mod dem (DR)

Det har jeg ingen interesse i, for jeg kan nemt undvære
slagermusikken, eller rettere så synes jeg det har den andel det kan
berettige. Jeg får det jeg vil have fra DR, både pop-rock, jazz og
klassisk. Ellers har jeg musik på CD, hvis der ikke skulle være noget
jeg gider lytte til i radioen.

> Nævn mig lige en person som forsøger at løse ensidighedsproblemet. nej,
>vel.

Det kan jeg ikke, inklusive Åge Halldorsson, som heller ikke forsøger
at være alsidig.

>De er så ensporede at de næster at se noget problem. Holdes hele den
>enorme slagermusikbrance i Danmark kun igang af mig??? - Sikken en magt jeg
>har i så fald.

Her er hvad jeg har af DR-programmer i æteren i dag:

http://www.dr.dk/nav/programoversigt/w3c/epg.asp?Media=Radio&seldate=0&seltime=1

Jeg synes det er ret alsidigt.
Der er pop og sport på P3
Der er folk og klassisk på P2
Der er dansktop, hithouse, og sandelig også en udsendelse om John
Fogerty på P4

Hvad er det du mangler Åge? Går alle dine forbehold ud på, at du ikke
har en kanal der brager slagermusik ud i æteren 24 timer i døgnet?

/Alex

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-03-05 11:08

> [...]

> berettige. Jeg får det jeg vil have fra DR, både pop-rock, jazz og
> klassisk. Ellers har jeg musik på CD, hvis der ikke skulle være noget

SV: Men vi skal alle betale lønningerne til Dr-folkene. Så skal de også lave
noget hvor alle kan være med.

> Det kan jeg ikke, inklusive Åge Halldorsson, som heller ikke forsøger
> at være alsidig.

SV: Med den forskel at min modpart har mulighed for at trumfe deres mening
igennem.

> [...]
>
> Hvad er det du mangler Åge? Går alle dine forbehold ud på, at du ikke
> har en kanal der brager slagermusik ud i æteren 24 timer i døgnet?

SV: Nej, nej, rolig nu. Mine forbehold går ud på at vi kun har kanaler som
brager ud med popRock. Men din tanke om en folkelig kanal som brager igennem
med slagermusik 24 timer i døgnet lyder interessant. Poprock er jo langt fra
så så populært ude i befolkningen, som herinde i gruppen.

Hilsen Åge

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-05 11:25

On Sat, 12 Mar 2005 11:08:10 +0100, "Åge Halldorsson"
<aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> wrote:

>SV: Men vi skal alle betale lønningerne til Dr-folkene. Så skal de også lave
>noget hvor alle kan være med.

Man kan ikke lave noget hvor alle kan være med. Hvis vi lavede radio
som du vil have den, ville 95% af befolkningen ikke kunne (ville) være
med. Jeg tror faktisk at programudbuddet ganske godt afspejler
sammensætningen af os der betaler.

>SV: Med den forskel at min modpart har mulighed for at trumfe deres mening
>igennem.

Som ikke gør det bedre. Det er et moralsk anliggende Åge, ikke et
spørgsmål om magt og midler.

>SV: Nej, nej, rolig nu. Mine forbehold går ud på at vi kun har kanaler som
>brager ud med popRock.

Sig mig, så du ikke den liste jeg linkede til i det forrige indlæg?
Det er jo slet og ret usandt det du skriver der. Vi har ikke KUN
kanaler der spiller pop-rock, vi har én ud af tre på DR, og selv den
er blandet med sport og nyheder.

>Men din tanke om en folkelig kanal som brager igennem
>med slagermusik 24 timer i døgnet lyder interessant.

Der ser du hvor svært det er at være alsidig. Mit skrækscenario er
interessant i dine øjne.

>Poprock er jo langt fra
>så så populært ude i befolkningen, som herinde i gruppen.

Jeg tror tiden er ved at være moden til at du forsøgsvis kommer lidt
væk fra din ø, og prøver at møde befolkningen. Du har helt klart ikke
ret megen pejling på hvad det er for en størrelse.

/Alex

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 13-03-05 17:18

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4232bf3c$0$221$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> "Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i en meddelelse
>

> SV: Men vi skal alle betale lønningerne til Dr-folkene. Så skal de også
lave
> noget hvor alle kan være med.

Syntes du ikke også, at de gør det. Jeg syntes de klarer opgaven ganske
udmærket. Men døgnet har kun 24 timer, og det bliver ikke udvidet.
Til gengæld vokser mængden af musik hver dag. Derfor bliver det også
sværere og sværere, at tilfredsstille dig, for hver dag der går, og der skal
fyldes ud, med alle mulige former for Public service programmer, så tiden
til at tilfredsstille hver enkelt, bliver mindre. Til gengæld, har du så
fået flere radiostationer at vælge mellem. Jeg troede nu, at du havde den
digitale radio, og der skulle der da vist være noget for enhver.
Det ser til gengæld noget dårligere ud, med TV. Engang skulle vi have Lokal
TV... Men de fik så den ide, at nu skulle de være landsdækkende, og
resultatet kender vi jo idag. Der er ikke meget lokalt på TV Danmark. Ja
der er faktisk ikke engang ret meget der er Dansk. Det ligner et
udsalgsvindue, for afdankede amerikanske serier, som vi har set, mindst 5
gange før.

> SV: Med den forskel at min modpart har mulighed for at trumfe deres mening
> igennem.

Det ville jeg også gerne vide. Det er måske fordi du har åbnet for radioen,
på de forkerte tidspunkter. Hvis jeg ikke husker helt galt, så er der en
rubrik på DR's hjemmeside, hvor du kan give din mening til kende, så de kan
tilrette deres programmer endnu mere, til hvad deres lyttere måtte ønske.
Har du brugt denne mulighed.

Se nu bare, fordi du har skrevet så meget, så er min pokkers radio, løbet
tør for strøm... Det er altså bare din skyld, så nu fik jeg ikke hørt om
John Fogerty.... Åge, mind mig på, jeg skylder dig en røvfuld

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-03-05 18:07

> [...]

> tør for strøm... Det er altså bare din skyld, så nu fik jeg ikke hørt om
> John Fogerty.... Åge, mind mig på, jeg skylder dig en røvfuld

____

Når du ser ham næste gang, så husk at rundstykke fra mig.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 13-03-05 18:34

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:423472df$0$215$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> ____
>
> Når du ser ham næste gang, så husk at rundstykke fra mig.

AHA.... Så du prøver på at tage ham i forsvar.... Kors den bliver rød, når
jeg får fat i dig )

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-03-05 18:30

"Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> Syntes du ikke også, at de gør det. Jeg syntes de klarer opgaven ganske
> udmærket. Men døgnet har kun 24 timer, og det bliver ikke udvidet.

SV: Nej nej, men det er også derfor man ikke behøver at spille popRock i
alle timerne

> Til gengæld vokser mængden af musik hver dag. Derfor bliver det også
> sværere og sværere, at tilfredsstille dig,

SV: Helt klar bliver det sværere. Altså især hvis man kun vil spille den
øgede mængde af popRock.musik og ikke den øgede mængde af slagermusik

> Til gengæld, har du så
> fået flere radiostationer at vælge mellem.

SV: En valg hvor forskellen er ens

> Jeg troede nu, at du havde den digitale radio,

SV: Nej, det er på vej ud.

SV: En realistisk holdning overfor slagermusikken. den skal have den plads
som den er berettiget til. Altså halvdelen af al musik i P4, vil jeg mene.
Med P3 og P4 sammenlagt svarer det til at den får 25% af musiksendetiden i
DR

> Det ville jeg også gerne vide.

SV: Jamen det var så det vi fik sat på plads her.

> Har du brugt denne mulighed.

SV: Jeps, men har fundet ud af at man lige så godt kan tale til en dør. Der
er til stadighed sket en forringelse efter forringelse af slagermusikkens
forhold

> Se nu bare, fordi du har skrevet så meget, så er min pokkers radio, løbet
> tør for strøm...

SV: Det var uheldigt. Det må man LADE.

Det er altså bare din skyld, så nu fik jeg ikke hørt om John Fogerty....

SV: Hils ham, hvem han så end er, og sig rundstykke til ham fra mig

Åge, mind mig på, jeg skylder dig en røvfuld

SV: Nej

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 13-03-05 19:28

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42347834$0$266$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> SV: Nej nej, men det er også derfor man ikke behøver at spille popRock i
> alle timerne

Det syntes jeg da heller ikke de gør. Min står vel nærmest på P4 konstant,
jeg flytter aldrig på den, og der er der da et meget varieret udbud på.
Ganske vist ikke særligt meget Tysk Schlager, men man bliver sådan til
husbehov holdt ajour, og hvis man ellers sørger for, at du ikke har brugt
alle mine batterier, så får man også hørt Dansk toppen. Men OK, hvis du
mener, der skal synges på Dansk, for at det kan kaldes Dansk musik.... Så
bliver mængden da noget mindre. Men hvad skal vi så stille op med den
Danske musik, for det falder vel også ind under begrebet Pop / Rock... ??

> SV: Helt klar bliver det sværere. Altså især hvis man kun vil spille den
> øgede mængde af popRock.musik og ikke den øgede mængde af slagermusik

Nu er det jo sådan, at Schlager musikken jo ikke lige udvikler sig sådan
særligt eksplosivt. Det som i mine øjne & ører er Schlager, er det bedste,
fra for 30 år siden. Så det tager jo lige lidt tid, at blive en ægte
Schlager... Så du har altså haft god tid, til at sikre dig CD'en
Den er med statsgaranti også blevet spillet en del, ellers var den vel næppe
blevet en Schlager / evergreen eller hvad man nu skal kalde det.
Den har sikkert også i mellemtiden, været både 2 og 3 gange på hitlisterne
siden, med diverse mere eller mindre successfyldte kunstnere.

Altså netop som vi oplever lige nu, på Dansk toppen, hvor der jo vist er et
par gamle travere. Lille Palle, og jeg syntes der var en mere. For kort tid
siden, var det Basse, med John Mogensen numre.

> SV: En valg hvor forskellen er ens

Hvad er der blevet af din entusiasme for Nibenitten.... Som jeg da husker
dig, som en varm fortaler for. Den er da en af dem, hvor du selv kan
påvirke udvalget. Men det kan da være, at du skal sponsorere en plade eller
to, for mange af disse gamle sager, har de forholdsvis nye stationer måske
ikke i deres pladesamlinger, som jo langt fra står mål med DR's. Som man
kunne høre på Nibenitten, når nogen havde bestilt Bjørnen vågner, med Povl
Dissing, så fik man den fra en gammel LP, som ganske bestemt havde kendt
bedre dage. Den var i hvert fald bedre end ny, for den var afprøvet, og det
vist et par gange for meget.

> SV: Nej, det er på vej ud.

Gud og jeg har ikke engang fået en endnu )

> [...]
> Med P3 og P4 sammenlagt svarer det til at den får 25% af musiksendetiden i

Først og fremmest, så er det vel at forlange det umulige. Schlager er jo
altså ikke lige det sidste nye. Hvis Schlager skulle fylde så meget, så
ofrer du jo fremtidens Schlager musik, det er ikke så slemt, men du ofrer
det på antikkens alter. F.eks var jeg ude at kigge i pladekasser...
Sailor med Petula Clark, behøvede ingen nærmere forklaring, det samme kunne
siges om Anders & Britta, med Raquel Rastenni, så den røg også i posen,
sammen med en bunke andre, forhåbentligt fede skiver. Ja sågar et par
juleplader... Jeg jeg ved ikke, hvor mange gange jeg har købt dem, men jeg
er ikke ved det ønskede resultat endnu, men det kan være det kommer nu

> SV: Jeps, men har fundet ud af at man lige så godt kan tale til en dør.
Der
> er til stadighed sket en forringelse efter forringelse af slagermusikkens
> forhold

Nu er det jo indsamling af informationer, så jeg gætter på, at resultaterne
kan måles på næste års programmer. Der kommer ikke lige nogle ændringer,
sådan hu hej, vilde dyr, da programmet nok er lagt for resten af året.

> SV: Det var uheldigt. Det må man LADE.

Forkert.... Dem må man lade, og de er igang, men til alt held, var der da et
sæt mere.

> Åge, mind mig på, jeg skylder dig en røvfuld
>
> SV: Nej

Jo Jow... Du kan altså ikke bare tage fordelene. Du må også tage din del af
ulemperne. Nu kostede du mig et program, med en af de drivende kræfter i
Cristians Klare Vand Fra Vejle.... Nå nej.. Creedence Clearwater Revival...
Nå det er den satans pegefinger, der igen blev for lang.....

Ved du i grunden, hvad fordelen ved 1 finger systemet er ????

M.V.H.....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-03-05 18:40

> Ved du i grunden, hvad fordelen ved 1 finger systemet er ????
>
> M.V.H.....Benny..
_____

At der ikke bliver så mange snåfejl når man skliver et indlæøg.

JHilsen ´Klåge

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 14-03-05 20:12

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4235cc2c$0$244$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> "Benny Mortensen 9380" <wrapup1@kittymail.com> skrev i en meddelelse

> _____
>
> At der ikke bliver så mange snåfejl når man skliver et indlæøg.
>
> JHilsen ´Klåge

Ha ha ha Forkert.... Det har du rigtigt godt af..... Det rigtige svar er :
Skulle den komme til skade... Så har du 9 i reserve

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-03-05 15:42

> [...]

branchen...
> Så et eller andet kan de jo som alle andre ikke kan...

Nu er der jo altså en del grupper på det plan.Blandt Danmarks populæreste og
mest kendte orkestre finder da en del dansktoporkestre, bl.a.:

Kandis
Bjørn og Okay
Klaus og Servants
Jan og Sunny Boys
Kim og Hallo
Blue Hawai
Bounty Danseband
Santa Danseband
Tonight

Fra : Michael

Dato : 11-03-05 17:40

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4231add4$0$48736$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> også
> alle
> branchen...
> _____
>
> Nu er der jo altså en del grupper på det plan.Blandt Danmarks populæreste
og
> mest kendte orkestre finder da en del dansktoporkestre, bl.a.:

> [...]

Det er jo heller ikke voldsomt mange.. Noget gør jo dem bedre end resten af
dette markede..
Nogle af dem du nævner der er jo også "kun" dansebands.. Kandis er jo også
stor sælgende CD band..
De har jo lige lavet CD nummer 11, og det er der vel egentlig ikke mange
Dansje bands der har gjort, og de sælger stadig...
Os der ikke lytter til dansktop musik har måske svært ved at høre hvad det
præcist er de kan, men salgstal og popularitet igennem rigtig mange år tyder
jo på at de kan et eller andet..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-03-05 18:53

> [...]

> Os der ikke lytter til dansktop musik har måske svært ved at høre hvad det
> præcist er de kan, men salgstal og popularitet igennem rigtig mange år
_____

Hej Michael
Nu kan jeg forstå at du nok ikke ved så meget om dansktop-udgivelser, da du
sikkert ikke lytter til dansktop. Men det er altså ikke unormalt for
dansktoporkestre at have udgivet rigtigt mange cd-er.
Kandis har på ingen måde nogen rekord hvad det angår. Sådan en gruppe som
"Jan og Sunny Boys" har udgivet flere. "Bjørn og Okay" har nok udgivet i
nærheden af 40 cd-er, siden starten i 1965.
"Klaus og Servants" ligger også over "Kandis". Jeg tror også at Richard
Ragnvald og Birthe Kjær ligger langt over 11 cd-er.

Hilsen Åge

Fra : Michael

Dato : 11-03-05 19:45

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4231da9e$0$48688$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
Richard
> Ragnvald og Birthe Kjær ligger langt over 11 cd-er.

Selvfølgelig.. Men det er jo stadig ikke mange kunstnere...
Og selvom der er flere der også har udgivet 11 CD'er, har Kandis jo stadig
et vældig godt salgtal bag alle deres plader...
Jeg kender godt navnet "Jan og Sunny Boys", men tror ikke at de har solgt i
nærheden lige så mange CD'er som Kandis...
Det jeg mente med det hele var at, nogle indenfor Dansktop branchen sælger
rigtig godt, og andre bliver ikke ligeså store... Derfor må bands som Kandis
jo også have et eller andet de andre ikke har... Og så er det jeg mener at
de jo også må være dygtige på en eller anden måde, siden de kan og mange
andre ikke kan...
Men hsuk nu at jeg er på din side Åge.. )

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-03-05 21:41

> [...]

> Og selvom der er flere der også har udgivet 11 CD'er, har Kandis jo stadig
> et vældig godt salgtal bag alle deres plader...

Nå, ja ok, salgstalsmæssigt er de nok kun overgået af "Bjørn og Okay". men
det er jo det samme, hehe.

Det er ikke mange grupper, men hellere få grupper og god musik, end mange
grupper og dårlig musik. Men er der egentlig mange grupper når det gælder
popRock, hmmmm.... Det tror jeg egentlig ikke. Altså hvis vi taler om
grupper som er helt i top. Alle dem der i de der amatørshow er jo ikke
etablerede navn. Dem kan man ikke lige tælle med, for hvis man gør det skal
man jo også tælle alle de badeværeslsessyngende dansktopnavne med, som tit
bliver testet på Dansktoppen. Det er ikke kvalitetsmusik, ligesom al det der
"Stjerne fior en aften-værk" heller ikke har noget med kvalitet at gøre.
Indenfor popRock kan jeg sån i farten kun komme tinker om "Shubidua" og
"Gnags"

Hilsen Åge

Fra : Michael

Dato : 11-03-05 22:22

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4232021c$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> "Michael" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> ______
>
> Nå, ja ok, salgstalsmæssigt er de nok kun overgået af "Bjørn og Okay". men
> det er jo det samme, hehe.

Som far så søn..

> [...]
> "Stjerne fior en aften-værk" heller ikke har noget med kvalitet at gøre.
> Indenfor popRock kan jeg sån i farten kun komme tinker om "Shubidua"

Du har ret.. Der er heller ikke særlig mange pop/rock navne der kan leve
godt af det i Danmark...
Men du glemmer da vist lige et navn... Vi har jo et af de bedst sælgende
bands i Asiens musikhistorie gående rund i Danmark... Nemlig Michael Learns
To Rock...

Fra : Steen Jensen

Dato : 12-03-05 09:48

Michael <a@a.dk> wrote:

> Men du glemmer da vist lige et navn... Vi har jo et af de bedst sælgende
> bands i Asiens musikhistorie gående rund i Danmark.

Øh, de har succes i udlandet - men ét af de bedst sælgende bands i
asiens musikhistorie?

--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Michael

Dato : 13-03-05 16:12

> Øh, de har succes i udlandet - men ét af de bedst sælgende bands i
> asiens musikhistorie?

Ja....

Played On Pepper fra 1995 er i flere Asiasiske lande det bedst sælgende
udenlandske album nogensinde...
Deres opsamling fra 1996 er i Asian blevet tildelt en samlet 52 gange platin
plade....
Flere af deres plader er i flere lande solgt til mellem 10 og 20 gange
platin...
Og deres nyeste plade er tæt på at være den bedst sælge i udenlandske plade
i Kinas historie..
osv. osv..

Så jo, de er faktisk et af de bedst sælgende bands nogensinde...
Dertil kommer at man mener at der er i hvertfald det samme antal i omløb som
kopier på kassettebånd som de har solgt..

Fra : Steen Jensen

Dato : 13-03-05 21:48

Michael <a@a.dk> wrote:

> Played On Pepper fra 1995 er i flere Asiasiske lande det bedst sælgende
> udenlandske album nogensinde...

Nå, det er UDENLANDSKE band?
Anyway - for min skyld ingen alarm - jeg synes de spiller en gang
intetsigende pop, men så'n er vi jo heldigvis så forskellige...
Jeg er sikker på, at det danske band Shot Gone ikke ville få mange
minutters spilletid i asiatisk radio - jeg synes til gengæld det er
danmarks mest undertippede bands....men jeg heller ikke om de eksisterer
endnu!
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Michael

Dato : 13-03-05 23:17

> Nå, det er UDENLANDSKE band?
> Anyway - for min skyld ingen alarm - jeg synes de spiller en gang
> intetsigende pop, men så'n er vi jo heldigvis så forskellige...

Det er muligt, men det er 100% melodier der holder... Der er ingen sange på
deres plader som har en dårlig melodi man ikke kan huske, og det er meget
meget velproduceret og dejligt at lytte til...
Det er klart at hvis man er ude efter nytænkning, så er det nok ikke MLTR
man skal have fat i Men er det nogle flotte sange, med gode melodier og
god lyd, så kunne de være et godt bud...
I hvert fald har de holdt sig på toppen i 14 år, og sælger stadig ligeså
godt som i starten.. Så ligesom med Kandis, Noget må de jo gøre rigtigt..

Og så er de et hammer godt live band iøvrigt...

Prøv ex. at sætte deres nye CD på, påfør dig et par gode hovedtelefoner,
spil nummer 7 ex og læn dig tilbage i stolen med lukkede øjne.... Se det er
f..... flot....

Fra : Sune Salminen

Dato : 21-03-05 16:12

cykellapper wrote:

> [...]
> 3: ALT bliver spillet live. - Ingen Kåmpjutere her!
> 4: Jazzhoveder, dansktopfreaks og landmænd kan godt danse på bordene

SP Just og Frost er en flok wannabees uden soul.

"how can they be so white and so funky"

Jeg kan ikke tage det seriøst.

-Sune

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 16:46

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42306551$0$48712$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> ___________
>
> Nu kender jeg ikke disse musikere du nævner her, men det er da muligt at
de
> kan lave en masse meget krævende tekniske ting,

Var det ikke også det vi snakkede om? Det var dig der betegnede Kandis som
"Teknisk dygtige"

> men det signalerer jo ikke
> dermed at det er noget som lyder godt

Det siget jeg jo heller ikke noget om. Om noget lyder "godt" kan ikke
kvantificeres (Selv om du ustanselig prøver på det). Det er en ren
individuel oplevelse hvordan man synes det lyder.

> eller har en høj kvalitet.

Kvalitet er mange ting. Er det en kvalitet at have mange lyttere, eller er
det en kvalitet at være teknisk dygtige?
Her snakker vi (på din egen anfordring) om høj teknisk kvalitet, og i det
område Dumper Kandis med et brag i forhold til de ovennævnte.

> Det

S.P. spiller jazz på klaver, helt uden dikkedarer
Safri Duo spiller på slagtøj/percussion - Så analogt som det kan være i de
fleste tilfælde
Jesper Thilo spiller jazz på saxofon

Det var med fuldt overlæg jeg valgte nogle musikere der var ekstremt dygtige
på hver deres felt, men som aldrig ville kunne anklages for at bruge andre
hjælpemidler end deres egen musikalitet og tekniske dygtighed.

>Men det er mange gange
> det mest enkle som er det mest lyttevenlige underholdningsmæssigt.

Det ene udelukker vel ikke det andet?
Der er to måder at tilgå musik på, i mine øjne (eller ører : At lytte,
eller at lade sig underholde.
Jeg kan nent lade mig underholde af musik i den lette genre, men når jeg får
lyst til at fordybe mig i musikken, så skal der helt andre boller på suppen.
Jeg har ingen problemer med at lade benene spjætte til Lars Lilholt og
lignende, men ved koncentreret lytning bliver jeg for hurtigt færdig med den
slags musik. Så ryger der Pink Floyd, Stan Getz, eller
Wienerphilharmonikerne på CD-afspilleren.

/Alex

Fra : Ralph

Dato : 10-03-05 17:22

> S.P. spiller jazz på klaver, helt uden dikkedarer

Jeg vil starte med at sige at jeg er HELT enig med dig, men at SP skulle
spille klaver DET er nyt for mig, såvidt jeg ved er han DK´s bedste
el-bassist.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 17:51

On Thu, 10 Mar 2005 17:22:01 +0100, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

>Jeg vil starte med at sige at jeg er HELT enig med dig, men at SP skulle
>spille klaver DET er nyt for mig, såvidt jeg ved er han DK´s bedste
>el-bassist.

Damn, der skulle have stået Esben Just

Men uanset min "lille" fejl, så er de tre musikere bragende dygtige på
hver deres instrument.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 18:08

Jeg glemte forresten at slå et lille slag for netop SP Just & Frost.

Jeg skal nemlig genhøre dem her: http://soestival.dk/ og jeg glæder
mig vildt.

En slet skjult opfordring til at komme til Danmarks hyggeligste
festival

/Alex

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 11-03-05 05:29

> [...]
>
> Og for lige at tage dine Aage-fraser (du glemte den med næseringene):
> hellere borgerkrig i øregangene end total ligegyldighed

Borgerkrig i øregangene, det har Åge intet med at gøre... Den er min, så
snitterne væk....DET VAR DIG ÅGE.....FY Skamme

M.V.H....Benny..

Fra : Michael

Dato : 10-03-05 10:22

> [...]

> har meget let ved at ryge tilbage i normalen. Det er selvfølgelig ikke
> noget jeg ved, men det kunne være forklaringen.

Ok, hvor har du været de sidste 10 år... ???
i 1995 vandt sangen Fra Mols Til Skagen, i 1996 Kun Med Dig det danske grand
prix, og det var med et studie band, altså ikke et klassisk orkester..
Efter der har det været sing-back til både det danske og internationale
grand prix...
Det eneste der er live til Grand Prix'et i dag er vokaler... Alt vokal skal
være live.

Derfor er det måske heller ikke så troværdigt at Steen Jensen har rygtet fra
en backing musiker fra Grand Prix'et da der ikke er nogle backing musikere..
Der var i år et live orkester som spillede intro'er osv, men ikke til
sangene...
Disse "live" bands som man ser fra Stjerne For En Aften og lign. spiller jo
så iøvrigt heller ikke live... De spiller nogle af de instrumenter du ser de
står med, og resten er indspillet...

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 09-03-05 00:32

Steen Jensen wrote:
> Jeg har lidt svært ved at tro på det, men er der andre der ved noget
> om det?

Det er noget vrøvl - de er faktisk gode musikere alle fire.
Det som nogle enkelte musikere rundt omkring får ondt i den nederste del af
ryggen
over er at Kandis ( og mange andre danseorkestre) bruger midibacking på
enkelte numre.
Kandis spiller en hel del rock'n'roll kopier på deres jobs, og der lader de
blæsere o.s.v. afvikle fra
keyboard/midi ( det er muligt at det er ændret til samples eller andet
fikst, siden vi oplevede dem sidst til Præsentationsshow i Århus, for, den
nu nedlagte, Århus Musikerklub)
Jo, deres trommeslager spiller med kliktracks.

Uanset om man kan lide musikstilen eller ej, er der ikke mange andre bands
der kan prale af at spille 200 jobs om året for fulde huse.

/ Flying Hotdogs

Fra : -V-

Dato : 09-03-05 01:11

Flying Hotdogs wrote:
> Uanset om man kan lide musikstilen eller ej, er der ikke mange andre
> bands der kan prale af at spille 200 jobs om året for fulde huse.

Hvad tjener sådan en flok slubberter om året?

-V-

Fra : Malene Hald

Dato : 09-03-05 11:46

> [...]
>
> Uanset om man kan lide musikstilen eller ej, er der ikke mange andre bands
> der kan prale af at spille 200 jobs om året for fulde huse.

Spiller trommerslageren med klicktracks? Er det ikke lidt .... snyd? Så kan
jeg jo også holde takten på trommer?

Grunden til mange tror de ikke er særlig gode musikere er vel, at de sange
de spiller - pænt sagt - ikke er verdens mest avancerede rent teknisk. Om de
så rent faktisk kan spille den svedigste jazz er der jo ingen der ved. Man
må jo sige de er populære - det er de jo. Grunden til det er vel grunden til
at så meget renskuret popmusik også altid er in, det er "creme" for
øregangen, det er ikke nogen skurende akkorder, avancerede melodier, eller
en forsanger med kant, så man skal slet ikke koncentrere sig for at lytte
til musikken, hvor andet musik "kræver" at man lytter til det. Mine forældre
tror jeg spiller falsk når jeg spiller jazzakkorder på klaveret - de kan
godt lide dansktop musik.

--
Med venlig Hilsen

Malene Hald
www.malenehald.dk

Fra : Ole Christiansen

Dato : 10-03-05 09:51

> [...]
> høre), men at andre indspiller musikken for dem.
>
> Jeg har lidt svært ved at tro på det, men er der andre der ved noget om

Efter min mening kan de heller ikke synge.!!

--
Ole
Sendes ikke.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-03-05 15:33

"Ole Christiansen" <ofc[nospam]@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Efter min mening kan de heller ikke synge.!!
____

Jeg synes Johny synger fantastisk godt, men hvis man fårstår det at synge,
som at hvine, hyle og skrige i vilden sky, så kan han selvfølgelig ikke
synge.
Men det er der i så fald særdeles mange andre som kan.
Sådan!

Dét var bare lige det.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 15:48

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42305a4d$0$21831$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg synes Johny synger fantastisk godt, men hvis man fårstår det at synge,
> som at hvine, hyle og skrige i vilden sky, så kan han selvfølgelig ikke
> synge.

Hvis du kalder det at synge godt, at synge så dybt og med så megen vibrato,
at de enkelte toner knapt kan skelnes fra hinanden, ja så synger han da
godt.
Om det så lyder godt, ja det er smag og behag. Vi er heldigvis forskellige i
musiksmagen, ellers ville verden hurtigt blive et kedeligt sted.

/Alex

Fra : Olesen

Dato : 10-03-05 18:04

> [...]
vibrato,
> at de enkelte toner knapt kan skelnes fra hinanden, ja så synger han da

Han passer perfekt ind i dansk-top genren, og Kandis m.fl.
dansktoporkestre (hvis man må kalde dem det) formår
virkelig at rendyrke den iørefaldende sound, som jeg
gerne hørte lidt mere af inden for flere forskellige genre,
altså den iørefaldende melodi.

Green day's "Bouleward of broken dreams" er det
seneste eksempel på ganske iørefaldende pop/rock
som faktisk er lækkert at høre på, hvilket ABSOLUT
er en STOR sjældenhed med 'disse' bands...

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 18:15

On Thu, 10 Mar 2005 18:03:30 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Han passer perfekt ind i dansk-top genren, og Kandis m.fl.
>dansktoporkestre (hvis man må kalde dem det) formår
>virkelig at rendyrke den iørefaldende sound

Du har ret i at det er iørefaldende, men at kalde det skønsang som Åge
gør, er at skyde en god del over målet :)

>Green day's "Bouleward of broken dreams" er det
>seneste eksempel på ganske iørefaldende pop/rock
>som faktisk er lækkert at høre på, hvilket ABSOLUT
>er en STOR sjældenhed med 'disse' bands...

Enig, netop det nummer falder langt uden for normen, og sætter sig på
trommehinden med et brag. Jeg synes det er genialt instrumenteret.
Men, der er nu stor forskel på Kandis og Green Day

/Alex

Fra : Olesen

Dato : 10-03-05 19:37

> On Thu, 10 Mar 2005 18:03:30 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
> wrote:
>
> Du har ret i at det er iørefaldende, men at kalde det skønsang som Åge
> gør, er at skyde en god del over målet :)

Til genren må det være skønsang, og fåes
næppe ret meget bedre i dette land.

> Enig, netop det nummer falder langt uden for normen, og sætter sig på
> trommehinden med et brag. Jeg synes det er genialt instrumenteret.
> Men, der er nu stor forskel på Kandis og Green Day

Nej.
De har det tilfælles, de er store inden for hver deres genre,
og de nydes med lige stor begejstring, og de kan frembringe
iørefaldende melodier, selvom Kandis nok rammer tydligere
på dêt punkt.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 20:02

On Thu, 10 Mar 2005 19:36:51 +0100, "Olesen" <olesen@jubiipost.dk>
wrote:

>Til genren må det være skønsang, og fåes
>næppe ret meget bedre i dette land.

At kalde noget for skønsang, bare fordi resten af generen er ringere
er godt nok en ny definition :)

> [...]
>og de nydes med lige stor begejstring, og de kan frembringe
>iørefaldende melodier, selvom Kandis nok rammer tydligere

Det jeg mente var, at der rent musikalsk er en verden til forskel på
Green day og Kandis, ikke om de er store eller ej. Det kan jeg
alligevel ikke høre i min radio

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 20:07

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 18:31

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-03-05 18:41

>den iørefaldende sound, som jeg
> gerne hørte lidt mere af inden for flere forskellige genre,
> altså den iørefaldende melodi.

____

Ja, den iørefaldende melodi bliver snart kun dyrket indenfor
dansktop-genren. Men den har tidli´gere været dyrket indenfor rockmusik,
f.eks. Alvin Stardust og Suzi Quatro. Altså det der med at høre sangen bare
een gang og så kan man synge med.
I Danmark blev denne form dyrket af Tyggegummibanden, Walkers og Rock
Nalle. Hvem husker ikke "Goe gamle fru Olsen" og Jørgen Krabbenhøfts "Baby
Fjæs" skråstreg "Baby Face". Og Sweet m. Ballrum Blitz. Man kunne sgu synge
med med det samme. Der var melodi i tingene. Jeg undrer mig altså til
bevidstløshed over at man idag sætter de der bankelyde (rytme) til
lydmæssigt at dominere så voldsomt. Det virker ikke til at man synes at
selve melodien er så vigtig. Eller er den så dårligt at man bliver nødt til
at skrue den ned og fremhæve bankelydene. Jeg synes altså at det er
underligt.
Den dag idag kan man dævleme godt nok ikke synge med på noget rock før
man måske har hørt nummeret 716 gange og så kan man måske ikke engang
alligevel.
Og det er ikke for at være ond mod rockmusikken at jeg skriver det.
Ovennævnte rockgrupper kan jeg f.eks. godt lide, selv om Sweet er meget
voldsom musik. Men læg mærke til at deres sange er lydmæssigt i front og
bankelydsrytme faktisk er helt ubetydelige. Sangen er fremhævet.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 19:18

On Thu, 10 Mar 2005 18:41:27 +0100, "Åge Halldorsson"
> [...]

>voldsom musik. Men læg mærke til at deres sange er lydmæssigt i front og
>bankelydsrytme faktisk er helt ubetydelige. Sangen er fremhævet.

Den æra begyndte med Abba.
Abba var de første til at betragte stemmerne som et instrument, og
lade dem indgå i lydfladen på lige fod med de øvrige instrumenter.

Men prøv at høre "Green Day", Åge. Her er sangen i front, og MEGET
iørefaldende.

/Alex

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-03-05 20:04

> Den æra begyndte med Abba.
> Abba var de første til at betragte stemmerne som et instrument, og
> lade dem indgå i lydfladen på lige fod med de øvrige instrumenter.

SV: Nå ja, de største glemte jeg helt. Det er egentlig rigtigt, det med
stemmerne som instrument og når de rigtige instrumenter kommer oveni, så er
der selv sagt ikke meget plads at rytmebank skal have en særlig fremtrædende
rolle.
Det er virkeligt bemærkelsesværdigt at rytmebankeriet faktisk i mange
sange i disse år er mere fremtrædende end instrumenterne, ligesom om at man
er flov over instrumenterne.

> Men prøv at høre "Green Day", Åge. Her er sangen i front, og MEGET
> iørefaldende.

SV: "Green day", Hvad er det for noget, stilmæssigt ? - Hvilke andre mere
kendte grupper ligner de, altså indenfor populærmusikken ?

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 20:44

On Thu, 10 Mar 2005 20:04:00 +0100, "Åge Halldorsson"
> [...]

> Det er virkeligt bemærkelsesværdigt at rytmebankeriet faktisk i mange
>sange i disse år er mere fremtrædende end instrumenterne, ligesom om at man

Sådan er der jo så meget mht. hvad der er tidstypisk.
I 60'erne kunne man knapt høre instrumenterne, fordi sangen var
uforholdsmæssigt højt indspillet, i 70'ere lagde Abba grunden til at
alle instrumenter, incl. sang og percussion var lige kraftige, og op
imod 80'erne begyndte percussionen at blive mere fremtrædende, bl.a. i
discomusikken.
I dag er det vist ingen "typiske" måder at producere på. Bl.a. er
Safri Duo jo primært rytmer, så selvfølgelig er rytmerne i front, mens
Lars Lilholt har sangen i forgrunden, blot for at nævne et par Danske
eksempler.
Sang er smukt, rytme er smukt, og det ene er vel ikke smukkere end det
anden.

>SV: "Green day", Hvad er det for noget, stilmæssigt ? - Hvilke andre mere
>kendte grupper ligner de, altså indenfor populærmusikken ?

Green Day ligner kun Green Day - Det er derfor de er populære :)

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 11:47

Alex Linaa wrote:

> Green Day ligner kun Green Day - Det er derfor de er populære :)

Forklar mig lige noget om Green Day: Er forsangeren britisk, eller er hans
accent påtaget for at lyde ENDNU mere som det punkband de aldrig har været?

--
Med venlig Hilsen - Kim Frederiksen (kim.frederiksen snabela gmail.com)
Nettet er for lille til Netbetjente - gå venligst udenfor

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 12:00

"Kim Frederiksen" <kim.frederiksen snabela gmail.com> skrev i en meddelelse
> Forklar mig lige noget om Green Day: Er forsangeren britisk, eller er hans
> accent påtaget for at lyde ENDNU mere som det punkband de aldrig har
været?

Han er vist så Amerikansk som man kan blive.

http://www.geekstinkbreath.net/?s=102

/Alex

Fra : -V-

Dato : 11-03-05 12:25

Alex Linaa wrote:

> Han er vist så Amerikansk som man kan blive.
>
> http://www.geekstinkbreath.net/?s=102

Tænk, jeg havde aldrig gættet at han er indianer.

-V-

Fra : Steen Jensen

Dato : 11-03-05 12:58

Alex Linaa <www.linaa.com> wrote:

> Green Day ligner kun Green Day - Det er derfor de er populære :)

Njaah...det er mig komplet uforståeligt, at de er populære.
For mig lyder det bare som en gang pop-punk med tilhørende attituder.

Lidt (meget) sjovt, at det der var punk i 70'erne og 80'erne, er
almindeligt stuerent rockmusik i dag, som både bruges i reklamer etc.
Et eksempel: Jeg har lige lånt en 4CD på biblioteket ved navn No Thanks
- The 70's Punk Rebellion...eller noget i den stil.
Yderst fed rock, der passer perfekt i min bilradio!
--
Steen
Sendes uden porto.

Fra : Michael

Dato : 11-03-05 00:46

> [...]
>
> Abba var de første til at betragte stemmerne som et instrument, og
> lade dem indgå i lydfladen på lige fod med de øvrige instrumenter.

aaaahhhhhh... Hvad med spdan nogle som Beach Boys... eller længere tilb age
i swing perioden... Der blev stemmerne da også brugt som instrument..

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 16:43

On Fri, 11 Mar 2005 00:45:51 +0100, "Michael" <a@a.dk> wrote:

>aaaahhhhhh... Hvad med spdan nogle som Beach Boys... eller længere tilb age
>i swing perioden... Der blev stemmerne da også brugt som instrument..

Enig.
Det Abba systematisk gjorde var, i produceringen af et nummer at skrue
stemmerne længere ned i volume, end man havde haft for vane hidtil.

/Alex

Fra : Olesen

Dato : 11-03-05 00:07

> Abba var de første til at betragte stemmerne som et instrument, og
> lade dem indgå i lydfladen på lige fod med de øvrige instrumenter.

Nej, endnu tidligere hørtes vokalen som en naturlig
del af "The Manhattan Transfers" univers.
-endda i endnu renere form.

Fra : Olesen

Dato : 10-03-05 19:48

"Åge Halldorsson" <aa.hfjern@detsomstårherpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4230867f$0$21744$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Ja, den iørefaldende melodi bliver snart kun dyrket indenfor
> dansktop-genren.

Nej, det er ikke helt sandt.
Hvis du lytter til noget latin, som eks. Gloria Estefans "Mi Tierra",
så vil du finde flere ørehængere, eks.:

http://app2.sonymusic.com/sme/master/otr/winmediafile/0,0,8172491_0_25232678,00.asx
http://app2.sonymusic.com/sme/master/otr/winmediafile/0,0,8172491_0_27281614,00.asx
(Ved ikke om linkene virker).

Du kan også lytte til meget New Age musik, der er ufattelig mange
ørehængere iblandt.
Lyt her:
http://dk.fonixmusik.com/main/use/MOODS

En ørehænger behøver ikke altid køre i 4/4 takt.

En ørehænger behøver ikke være de 15 melodier,
P3 sønderbanker uger i træk.

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 20:07