Kogning af bas-strenge - hvordan??
Fra : HT-8732

Dato : 06-03-05 21:11

Hej NG!

Måske et mærkeligt spørgsmål, men jeg har hørt at navnligt kontrabassister
forlænger levetiden af deres strenge ved at koge dem frem for at skifte dem,
da det er en kostbar affære. Nu spiller jeg godtnok kun elbas, men mine
strenge er også blevet noget uldne i klangen efterhånden.
Kan jeg uden videre koge mine strenge ligesom kontrabassisterne eller skal
jeg hellere købe nogle nye??

Hvordan koger man dem egentlig? Med lidt salt, eller....?

HT

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 06-03-05 21:34

HT-8732 wrote:
> [...]
> kontrabassisterne eller
> skal jeg hellere købe nogle nye??
>
> Hvordan koger man dem egentlig? Med lidt salt, eller....?

Et par sekunder med Google:

http://www.musicianforums.com/forums/showthread.php?p=6938347#post6938347

Jacob
--
fear and loathing in dot com
www.fearandloathingin.com

Fra : Mogens L

Dato : 06-03-05 22:35

Jeg har spillet elbas i 15 år og koger jævnligt mine strenge.

Du skal bare smide strengene i kogende vand i 5-10 min. Tag dem op og tør
dem af.....lyder ikke helt som spritnye strenge, men det er svært tæt på.

Drop al den hokus pokus med eddike og alt muligt andet...det er spild af
tid.

Mogens L

"live long and prosper"

Fra : HT-8732

Dato : 07-03-05 07:09

"Mogens L" <teaterlyd@fJerNNmighotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du skal bare smide strengene i kogende vand i 5-10 min. Tag dem op og tør
> dem af.....lyder ikke helt som spritnye strenge, men det er svært tæt på.

Det lyder jo nemt nok. Det må jeg prøve en dag.....

Mange tak!

HT

Fra : Sune Salminen

Dato : 07-03-05 11:49

HT-8732 wrote:
> "Mogens L" <teaterlyd@fJerNNmighotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det lyder jo nemt nok. Det må jeg prøve en dag.....

Lad være med at lave mad i den bagefter.

Gå på genbrug og køb en gammel gryde.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : HT-8732

Dato : 07-03-05 14:32

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Lad være med at lave mad i den bagefter.
>
> Gå på genbrug og køb en gammel gryde.

Doh! Det skulle jeg have vist inden jeg gik igang. Jeg tog bare en tilfældig
gryde i skabet, så nu bliver madammen sikkert tosset!

HT

Fra : Buhl

Dato : 07-03-05 12:54

"HT-8732" <ht6040@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> jeg hellere købe nogle nye??
>
> Hvordan koger man dem egentlig? Med lidt salt, eller....?

Jeg har tidligere kogt mine strenge (DR), og fandt ud af at de blev mere
skarpe i lyden af et ophold i eddike efter kogningen - denne effekt blev
større for hver gang de blev kogt, formegentlig pga. aflejringer af kalk på
strengene - samme kan ses i gryder og på varmelegemet i din el-kedel.

Nu bruger jeg Everly-strenge, der aftager lydmæssigt en del langsommere end
DR, og gider ikke koge mere, køber istedet et par ny.

Hvis dine strenge er nickel-beklædte, vil jeg ikke anvende en gryde der også
bruges til madlavning, hvis det er rustfrit stål (stainless steel) så er de
næsten helt sikkert lavet af det samme som din gryde, og så er der ingen is
på koen.

Alternativt kan du koge dem i destilleret vand (regnvand indeholder intet
kalk), for at undgå aflejringerne.

Aftørring med en sprit-klud burde også kunne fjerne noget af den fedt og
dødehudceller der måtte samle sig i revner og sprækker, men det har jeg ikke
forsøgt mig med.

Mvh.
Hans Houmøller