Talk Talk vs Pink Floyd
Fra : Michael Præstholm

Dato : 06-03-05 16:21

Hejsa!

Jeg er en kæmpestor fan af den engelske popgruppe Talk Talk, og har
alle deres album. Jeg har det indtryk, at Talk Talk´s musik minder en
anelse om Pink Floyd´s, men jeg kender kun lidt til den gruppes musik.
F.eks. har jeg hørt lidt fra "The Wall". Kan nogen fortælle mig, om
jeg er helt på vildspor, eller om der er hold i min formodning. Hvis
jeg skulle begynde at lytte til Pink Floyd også, hvilket album ville I
anbefale mig at købe først? Det skulle
være et, der er rimeligt lettilgængeligt.

--
Venlig hilsen

Johnny Præstholm

Fra : Holst

Dato : 06-03-05 16:49

Michael Præstholm (slet GWYFG) wrote:

> [...]
> anbefale mig at købe først? Det skulle
> være et, der er rimeligt lettilgængeligt.

Ja, selv har jeg desværre ikke noget Pink Floyd stående på hylderne,
hvilket helt sikkert er en stor mangel, men man kan jo ikke have alt.

Men umiddelbart vil jeg anbefale "The Wall" eller "The Dark Side of the
Moon". Det er de eneste to titler på albums, jeg kan huske, så de er nok
værd at lægge mærke til. Der er også "Wish You Were Here", men det er
muligvis blot en sangtitel.

Der er nok nogle mere Pink Floyd-kyndige, der snart giver sit besyv med
- og om nødvendigt retter mig. Men som ny lytter skader det ikke at høre
en lidt ukyndigs mening.

Fra : -V-

Dato : 06-03-05 17:53

Holst wrote:
> Der er nok nogle mere Pink Floyd-kyndige, der snart giver sit besyv
> med - og om nødvendigt retter mig. Men som ny lytter skader det ikke
> at høre en lidt ukyndigs mening.

Der er generelt alt for mange indlæg om Pink Floyd i denne gruppe.

-V-

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-03-05 18:14

-V- skrev:

> Der er generelt alt for mange indlæg om Pink Floyd i denne gruppe.

Der er to effektive løsninger på dit problem:

1. Ignorér selv tråden. (OE har en "feature", som kan det).

2. *Overdæng* tråden med relevante link til tidligere tråde
om emnet, eller andet relevant materiale om emnet.

--
'rluf :·)

Fra : -V-

Dato : 06-03-05 18:31

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Der er to effektive løsninger på dit problem:
>
> 1. Ignorér selv tråden. (OE har en "feature", som kan det).
>
> 2. *Overdæng* tråden med relevante link til tidligere tråde
> om emnet, eller andet relevant materiale om emnet.

Nu var min kommentar sådan set en joke, men det håber jeg at du af alle,
Herluf, fattede.

Eftersom emnet om Pink Floyds bedste album for nye lyttere er blevet
diskuteret til hudløshed, må det være relevant at henvise til denne:
http://www.google.dk/groups?q=pink+floyd+group:dk.kultur.musik&hl=da&lr=&scoring=d

Og så ikke mere snak om de gamle tosser.

-V-

Fra : Mogens L

Dato : 06-03-05 21:14

Jeg er også selv stor fan af begge bands.

Jeg synes personligt at de albums der minder mest om Talk Talk, er de sidste
par albums.
Jeg anbefaler: Wish you were here
A momentary lapse of reason
The division bell.

Dark side of the moon og The wall er selvfølgelig også fantastiske, men jeg
synes ikke at de er specielt "Talk Talk" agtige.

Mogens L

"live long and prosper"

"Michael Præstholm (slet GWYFG)" <johnny.praestholm@GWYFGparadis.dk> skrev i
en meddelelse news:11101226700.00392319783220785@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 07-03-05 13:34

> [...]
> anbefale mig at købe først? Det skulle
> være et, der er rimeligt lettilgængeligt.

Vi diskuterede fornylig Pinkf Floyd på Off-topic forummet på www.aage.dk.
Klik på fanen Diskussioner og derefter Off-topic. Søg efter tråden
"Audioslave + Pink Floyd". Der er ingen sammenligninger med Talk Talk, men
måske kan du bruge anbefalingerne alligevel.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-03-05 15:27

> [...]

> anbefale mig at købe først? Det skulle
> være et, der er rimeligt lettilgængeligt.

Jeg kender ikke noget til Talk Talk, men jeg kan da anbefale noget floyd.

Pink Floyd er flere forskellige ting. Dels fordi bandet har haft lidt
forskellige besætninger gennem tiden, og dels fordi de bare har udviklet
(eller indviklet) sig undervejs. Det er ikke unormalt at folk ikke
bryder sig om en periode, mens de elsker en anden periode.

Groft sagt kan det inddeles i hvornår forskellige hovedmænd dominerede
bandet:

1967-1970 (Syd Barrett):
Den meget syrede, eventyragtige periode. Selv om Barrett allerede reelt
forsvandt fra bandet i starten af 1968, så er det hans ideer og hans lyd
der kører videre.

1970-1983 (Roger Waters/Alle)
Guldalderen. Det er her mesterværker som Dark Side of the Moon (som lå
741 uger på Billboard-hitlisten, verdensrekord og i Guinness), Wish You
Were Here, Animals, The Wall og The Final Cut er fra.
Perioden er kendetegnet ved mere og mere komplekse musikalske og
lydmæssige konstruktioner og ikke mindst udviklingen af Roger Waters'
tekstunivers som bliver mere og mere "politisk" i mangel af et bedre ord.
Perioden kan i øvrigt inddeles i før og efter Wish You Were Here fra
1975. Fra denne og bagud fungerer bandet stadig som en gruppe og alle
kommer med input til tingene, og selv om Roger Waters skriver de fede
tekster og mange af de trods alt simple melodier, så er det bandet som
helhed og ikke mindst guitarist David Gilmour der er med til at udvikle
de simple numre til den komplekse helhed det ender med at være.
Forskellen fra de simple oplæg Waters kommer med og til den færdige
helhed er afgørende. Det er forskellen mellem ligegyldighed og
genialitet. Det er det der er Pink Floyd-lyden.

Efter WYHW begynder Waters at tage styringen mere og mere og det i en
grad så bandet socialt bliver en katastrofe. Det ender med et brud
mellem ham og resten af bandet formelt i 1985, men allerede på The Wall
"fyrer" Waters keyboardmand Rick Wright. Og The Final Cut fra 1983 er
nærmest en Roger Waters soloplade med David Gilmour med som guitarist.
Men ikke desto mindre altså et mesterværk efter min mening.

I 1987 "gendannes" Pink Floyd uden Roger Waters og de udgiver en plade i
dette år og senere en i 1994. Disse plader er gedigne efter enhver
målestok men mangler trods alt Roger Waters "bid" og tekster.

Desuden kan jeg ikke anbefale Roger Waters soloalbum "Amused To Death"
varmt nok. Den koster 50 kroner i TP for tiden, og er efter min mening
et af de bedste albums i historien. Det er en lang konceptplade (som så
meget andet Pink Floyd) med nogle særdeles vedkommende, relevante og
velskrevne tekster om golfkrigen, globaliseringen osv. Desuden er det
den mest velproducerede rockplade jeg kender til. En referenceplade i
hifisammenhænge.

At anbefale plader til nye lyttere er lidt svært fordi i hvert fald alle
de ovennævnte plader fra 1972-1983 er mesterværker men samtidigt ret
forskellige. De tre "store" er nok DSOTM, WYHW og The Wall. Men når man
har hørt PF i noget tid så begynder visse af de andre plader at indtage
pladsen som yndlingsplade. Og så skifter det igen senere etc. :)
Hvis man kun skal købe én, så kan det være en hvilken som helst af disse
tre, de repræsenterer tre ret forskellige udtryk. Men med The Wall får
man to cder istedet for en, og desuden kan man jo se filmen også :) Så
måske er det der man skal starte.

Læs iøvrigt en kort gennemgang af bandet her:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:0g4gtq9ztu47~T1

/David

Fra : Henrik Hansen

Dato : 08-03-05 19:42

On Mon, 07 Mar 2005 15:26:43 +0100, David Rasmussen wrote:

<snip længere udredning jeg er meget enig i>

> Men med The Wall får
> man to cder istedet for en, og desuden kan man jo se filmen også :) Så
> måske er det der man skal starte.

En glimrende film, der som sideeffekt hos mig har været, at jeg er blevet
en glødende Alan Parker fan (til og uden Evita...)

Jeg tilslutter mig The Wall som en "must have" for alle&enhver. Pia bør
snarest droppe ideen om at udsende EU-traktaten til enhver husstand og i
stedet uddele The Wall.

Som start vil jeg til stadighed pege på Pulse:

1) en "slags" hitparade, omend - og selvfølgelig - med mange numre fra
Division bell og Momentary lapse of reason. *)
2) Et yderst vellydende livealbum.
3) En formidabel live-version af Dark Side of the Moon. Jeg ææælsker bare
Money i liveudgaven her.
4) Den hidtil længste og blideste udgave af /SOLO'en/.

*) Mogens L nævnte at disse plader nok var dem der lå tættest på Talk Talk
så det er jo godt nok.

P.S.: Så og hørte i øvrigt det danske kopiband "Pink Floyd Project" i
Birkerød i fredags. De var faktisk ganske gode (og kan anbefales). Showet
var koncentreret om lyset, så ingen videoer, grise eller discokugler.

Guitaristen kan dog godt øve lidt mere på Sorrow og Run like hell (og til
dels solo'en). Men alt i alt 3 timers ganske lækkert show for 132 kroner...