Hvad er dette ?
Fra : Jacob

Dato : 12-05-05 00:13

Hej
Hvis man ser en nat belysning som denne og går ud fra at den er korrekt.
hvad er det så ?
forenden er til venstre. skibet ligger ca 25 grader på skrå af billedet.
alle lanterner er lige kraftige
http://www.electronia.dk/rc/PICT0389x.JPG

Mvh Jacob

Fra : ibber

Dato : 11-05-05 22:42

ufo ?

Fra : Spiff

Dato : 12-05-05 10:35

Er vi ude i noget med et motordrevet skib over 50m set fra bagbord som har
noget på slæb (måske over en vis længte)?
Hvis man ikke kan huske det og situationen ikke lige tillader at man går ned
i sit skibsbibliotek og slår op, så plejer oversættelsen fra terori til
praksisk der siger "den der føre flest lys har retten til vejen" at virke

MVH
Jesper

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-05-05 18:12

"Spiff" <fup@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i sit skibsbibliotek og slår op, så plejer oversættelsen fra terori til
> praksisk der siger "den der føre flest lys har retten til vejen" at virke

En form for slæb med lidt dækslysbonus var også min tanke, men så vidt jeg
husker, skal der kun føres 1 sidelanterne, men på billedet er der
tilsyneladende 2 bagbordslys.
Der føres heller ikke "slæbe-toplys" men blot almindelige toplys. Måske er
det blot to skibe der ligger tæt, hvor det venstre motordrevne skib har gang
i dækslys midtskibs og agter (den kraftige). Det højre skib ses fra bagbord
med tændt dækslys??? Lidt tricky - den har ingen motorlanterne
tilsyneladende???

Ellers er jeg enig: Møder man en juletræ, er det bare med at holde klar

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-05-05 19:00

Det med de to bagbordslys er OK. Det slæbte "skib" skal jo også føre
sidelys. "Slæbe-toplys" er ikke obligatorisk for mindre slæb (jeg tror det
er under 50 meter), så den er også OK.

Til gengæld er der noget galt med det kraftige. Hvis det er gult er den gal
idet det gule slæbelys kun skal lyse 135 gr som en agterlanterne. DOG: Der
er jo en undtagelsesregel om at skibe der normalt ikke slæber istedet for
slæbelyset i en nødsituation (eller for at forebygge en) istedet for
slæbelys kan klare sig med en kraftig belysning af slæbetrossen. Mon det er
det vi ser på billedet?

Bjarke

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 12-05-05 19:48

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:428399b1$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Det med de to bagbordslys er OK. Det slæbte "skib" skal jo også føre
> sidelys. "Slæbe-toplys" er ikke obligatorisk for mindre slæb (jeg tror det
> er under 50 meter), så den er også OK.

Hmmm, ved slæb under 200 m (samlet længde) skal det slæbende skib føre to
hvide toplys over hinanden (+ over evt. andet toplys).
Over 200 meter skal der føre 3 hvide toplys.
Begge dele ifølge min "Duelighedsbogen", som jeg lige måtte konsultere
Og du har ret vedr. sidelys på det slæbte skib

> [...]
> slæbelyset i en nødsituation (eller for at forebygge en) istedet for
> slæbelys kan klare sig med en kraftig belysning af slæbetrossen. Mon det

Tja, enten er det en nødsituation, hvor man slæber og tænder for alt, der
kan lyse, eller også (mere sandsynligt) er det endnu et eksempel på en bunke
arbejdslys, der forvirrer.

Jeg husker sidste år en lignende oplevelse på Sundet, hvor jeg dælme ikke
kunne forstå lyshavet - herunder 2 SB sidelys tæt ved hinanden. Ved nærmere
eftersyn viste det sig at være bunkning (brændstofpåfyldning) til søs. Der
var arbejdslys og gang i den. Skibene lå bord mod bord, og så bør der vel
kun være tændt 1 sidelys? (som ved samme form for slæb, i øvrigt)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-05-05 21:00

hmmm Jeg kan faktisk ikke finde det i teksten, men i *kommentarerne* i
Søfartsstyrelsens "Søvejsregler 6. udgave" står der under regel 24: "
....Toplyset er ikke obligatorisk når det slæbende skib er under 50 m i
længden ..."

Lidt mærkeligt at jeg ikke kan finde det i teksten. Kan I ?

Fra : Jacob

Dato : 13-05-05 00:02

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4283b5d4$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> længden ..."
>
> Lidt mærkeligt at jeg ikke kan finde det i teksten. Kan I ?

Gætteriet er slut. det er et krigsskib. Med den korrekt navigations
belysning. den er 172m lang. det er en russisk ubåd med nato klasifikationen
typhoon. Den er ond rigtig ond. den skyder ca 30 knob og vejer fra 24.000
til 48.000 Tons (uddykket og neddykket). så den smider man ikke bare lige
rundt om et hjørne.
Kig lige lidt på den motorkraft den har. det er mer end 1½ gange så meget
som avedørværket yder.
http://www.fas.org/nuke/guide/russia/slbm/941.htm
Og lige en tegning af den med lysets placeringer.
http://www.rc-sub.com/resources/graphics/typhoonprints.gif
Det der er taget billede af er en 1:100 model.
PT ved jeg at der ligger en af slagsen ud for nord koreas kyst blot for at
spille med musklerne. og den skulle være fuldt bevæbnet.

mvh Jacob

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-05-05 16:15

> [...]
> til 48.000 Tons (uddykket og neddykket). så den smider man ikke bare lige

Damn!
Nå, men min tommelfingerregel om at holde sig væk fra juletræer giver da
endnu mere mening nu

Fra : Jacob

Dato : 13-05-05 23:11

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klasifikationen
>
> Damn!
> Nå, men min tommelfingerregel om at holde sig væk fra juletræer giver da

Jeg er helt enig. det er en fin regl.
Men hvordan er irkligheden ang ubåde og vigeregler ? Jeg går ud fra at den
skal vige for alt når den er taktisk / neddykket. men ved overfladesejlads
med navigationslys på hvordan er reglerne der ?

Jacob

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-05-05 08:45

> Men hvordan er irkligheden ang ubåde og vigeregler ? Jeg går ud fra at den
> skal vige for alt når den er taktisk / neddykket. men ved overfladesejlads
> med navigationslys på hvordan er reglerne der ?

Jeg aner det ikke. Men en lang ubåd uden køl må have svært ved at manøvrere
i vandoverfladen, så måske skal man betragte den som et fartøj med begrænset
manøvreevne og derfor selv vige?

Fra : Torben Bach

Dato : 14-05-05 08:58

Peter Ingsø Laursen wrote:
> Jeg aner det ikke. Men en lang ubåd uden køl må have svært ved at
> manøvrere i vandoverfladen, så måske skal man betragte den som et
> fartøj med begrænset manøvreevne og derfor selv vige?

Hvis den ikke fører markeringer som et skib med begrænset manøvreevne, skal
den, ud fra mit kendskab til søvejsreglerne, følge de almindelige regler,
der gælder for et motordrevet skib.

På den anden side, så lærte en kollega mig, at uanset hvad søvejsreglerne
siger, så "vig altid for noget, der er større end dig selv" !!

Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 14-05-05 09:12

"Torben Bach" <tsbachfjern@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis den ikke fører markeringer som et skib med begrænset manøvreevne,
skal
> den, ud fra mit kendskab til søvejsreglerne, følge de almindelige regler,
> der gælder for et motordrevet skib.

Ja, det er naturligvis rigtigt

Fra : Jacob

Dato : 15-05-05 00:00

> [...]
manøvrere
> i vandoverfladen, så måske skal man betragte den som et fartøj med

Det kan jeg tilslutte mig. min model kan dreje når den er godt oppe i
hastighed. noget der i scala svarer til 20-30 knob. alt under der styrer man
med propellerne og ved havne manøvrer har den creepers (en
påhængsmotorlignende bovpropel).
Skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke kaptajnen på sådanne en gider vige
for noget mindre end den selv. Den er jo konstrueret til at bryde 3m is så
mon ikke den er lige glad ?