Korrosions huller i alu mast
Fra : Jens

Dato : 09-05-05 21:10

NG
I foråret da min alu mast blev taget frem fra vinteropbevaring opdagede jeg
nogle korrosionshuller i overfladen.
Hullerne, hvoraf den største har omkreds som en femogtyveøre og de mindste
halvt så store, er ca 0.5 til 1mm dybe. I alt ca. 7-8 huller. Det skal siges
at jeg også så dem sidste år, men da var de ikke så store, og også færre end
nu, så jeg slog det hen som acceptabelt. Jeg regnede med at det var
stålvirene fra faldene der havde ligget op ad alu-masten og derfor lavet en
galvanisk tæring. Det er jeg dog helt sikker på ikke er tilfældet denne
vinter. Er der nogen der har en forklaring på hvad dette kan være, og hvad
der kan gøres for at forhindre yderligere forværing ?

mvh
Jens

Fra : Christian Gammelgaar~

Dato : 09-05-05 21:26

Hej Jens

Smøre du din mast ind i noget?
Sidste efterår brugte jeg Hempels ALU olie... man kunne se masten sugede
olien... ret vildt faktisk!
Jeg gav den igen her i foråret... det er flot..... og beskytter godt:D

Faktisk gav jeg olie til alt alu ombord.... hvilket resulterede i at min
bådshage, som åbentbart var korroderet sammen, gik fra hinanden og røg i
vandet:-/

Vh Christian

Fra : Jens

Dato : 09-05-05 21:54

I efteråret plejer jeg at vaske masten med vand og sæbe for at fjerne alt
salt der måtte være. I foråret får den en omgang af Hempel's Custom Polish.

mvh
Jens

Fra : Lars Moeldrup

Dato : 12-05-05 11:12

hej jens

wire/stål etc skal self. holdes serperat fra mast.
div slag fra spilerstage og andet kan give
korr huller når overflade beh faar skader - den store
du naevnte som en 25 øre lyder dog grel.
vi havde for 3 aar side div 1-5 mm korr huller
paa vores mast som vi efter afrensning af salt/skidt
fyldte op med neglelak (kan man jo få is sølgrå nuancer)
det har forselget/holdt siden.
til vedlighold af masten kan du bruge hvilken som helst
olie/voks etc efter afvaskning

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-05-05 07:08

"Jens" <jgo1_fjerndette@stofanet.dk> skrev

> [...]
> vinter. Er der nogen der har en forklaring på hvad dette kan være, og hvad
> der kan gøres for at forhindre yderligere forværing ?

Hvis først anodiseringen er væk, så den rå aluminium er eksponeret, så er
det vigtigt, at du gør noget for at få det lukket eller forseglet. Ellers
bliver det værre og værre!

Rens grundigt med en stålbørste og noget fint sandpapir, så du får alt
korrosion væk. Så skal du finde noget at lukke det med. Jeg ville anbefale
west epoxy, fordi det ved jeg virker. Men epoxy er ikke UV bestandig, så du
skal afslutte med noget maling, og det skal være en type, der kan males oven
på epoxy.. Et to-komponent vil være at foretrække, fordi den hæfter bedst.

Det hjælper ikke at give den olie i dette tilfælde, du skal simpelthen
erstatte anodiseringen og stoppe yderligere korrosion.

Alternativt prøv at ringe til JohnMast og spørg ham til råds. Han plejer at
være flink til at hjælpe, og han bør være ekspert.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Lars Moeldrup

Dato : 12-05-05 11:04