Punkteret kompas
Fra : Spiff

Dato : 09-05-05 11:10

Hej ng

Mit skot monteret kompas har efter hånden mistet lidt rigeligt væske, men
der udover fejler det ikke noget. Derfor er det jo lidt ærgeligt at skulle
bøde 1500,- til 2000,- hårdt beskatte spareskillinger for et nyt.

Der vil jeg høre om nogle af jer med succes har genopfylgt jeres kompas. Jeg
kunne forstille mig at man skulle tømme det helt og erstatte væsken med
f.eks. lampe olie eller et mix ??????

Jeg har egenligt ikke haft kompasset ude, så jeg mangler lige at cheke at
der i det hele taget er en prop/hul/forsejling til formålet.

Alle gode sparre ider er velkommen

Hilsen
Jesper

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-05 13:53

"Spiff" <fup@mail.com> skrev

> [...]
> Jeg har egenligt ikke haft kompasset ude, så jeg mangler lige at cheke at
> der i det hele taget er en prop/hul/forsejling til formålet.

Der er næsten helt sikkert en mulighed for at få væsken ind, den er jo
kommet ind før

Men hvad du skal bruge, det er et godt spørgsmål. Der er mange forskellige
typer olie, og nogen bruger f.eks. også sprit eller en blanding af disse.
Det har vært diskuteret her i gruppen før, så prøv evt. at søger på
googlegrupperne.

Troels Kløvedal skriver i en af sine bøger, at da hans kompas lækkede,
genfyldte han det med Johnson babyolie. Det havde lige den rette konsistens.
Iøvrigt kendte jeg engang een, som fyldte sit skotkompas med lampeolie, men
det opløste alt trykket på kompasrosen, så det skal man også lige tænke på.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 09-05-05 16:39

Du skal bruge parafin-olie, det bruges også som dæmpning i fx. manometre.

mvh
bent

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-05-05 17:59

"Bent Pedersen" <bentp@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal bruge parafin-olie, det bruges også som dæmpning i fx. manometre.

> [...]
Jeg har brugt en blanding af kemisk ren glycerin og sprit. Det var et råd
jeg for mange år fik af en gammel mand. Det virkede. Men jeg måtte
eksperimentere med blandingsforholdet (viskositeten), da det kan være
forskelligt fra kompas til kompas. Men når flyderen med kompasrosen ligger
helt vandret og stabilt, har du den rigtige blanding.
hilsen
Steffen

Fra : Lars Holst

Dato : 10-05-05 01:56

"Spiff" <fup@mail.com> said in

> [...]
>
> Jeg har egenligt ikke haft kompasset ude, så jeg mangler lige at cheke
> at der i det hele taget er en prop/hul/forsejling til formålet.

Bortset fra alle de glimrende råd der fremkommer i denne tråd, så koster
kompasser ret meget mindre i England end i DK.
Jeg har købt et glimrende Contest 101 formedelst ca. 1050,- franco over
internettet.

I DK står det oftest til mellem 1650,- og 1850,-

--
Lars Holst

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-05 08:05

On 10 May 2005 00:56:19 GMT, Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> wrote:

> [...]
> kompasser ret meget mindre i England end i DK.
> Jeg har købt et glimrende Contest 101 formedelst ca. 1050,- franco over

www.netbaad.com har det til 1099,- for tiden (+ 35,- i porto og
ekspedition).

www.hjertmans.se har det til 1190,- SEK + porto og ekspedition.

Henrik.

Fra : Lars Holst

Dato : 10-05-05 10:27

"Henrik B." <h@b.c> said in newssqjsm4pgu89v7y@news.fsknet.dk:

> www.netbaad.com har det til 1099,- for tiden (+ 35,- i porto og
> ekspedition).
>
> www.hjertmans.se har det til 1190,- SEK + porto og ekspedition.
>
> Henrik.

Der kan man bare se.
Så er det faldet i pris og det er det muligvis også i England.
Det er måneder siden jeg købte.
Et supergodt kompas forresten.

--
Lars Holst