"CO2" svejsning
Fra : KS

Dato : 07-05-05 23:07

Har nogen her prøvet at svejse i rustfrit stål med Argom+CO2 ?

Mvh KS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-05 23:41

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev

> Har nogen her prøvet at svejse i rustfrit stål med Argom+CO2 ?

Ja, det har jeg da masser af gange, og gør det også i disse dage. Hvad
tænker du på?

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : KS

Dato : 08-05-05 06:46

> "KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev

> Ja, det har jeg da masser af gange, og gør det også i disse dage. Hvad
> tænker du på?

Jeg købte en lille kit med gas og tråd i Netto for blot at prøve.

Det gik også godt nok, men jeg kan tilsyneladende ikke skrue langt nok NED
for strømmen - det er den ene ting.

Den anden er, at da gassen (Argon 82% + CO2) var brugt - brugte jeg blot
alm. CO2 - det gav tilsyneladende ingen forskel.

Så er mit spørgsmål:

1) hvad er intervallet for strømstyrke ?
2) kan man bruge almindelig CO2 ?

Mvh KS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 12:23

"KS" <keld.soerensenDELETE_THIS@os.dk> skrev

> Jeg købte en lille kit med gas og tråd i Netto for blot at prøve.

Til lykke, jeg købte deres svejseværk
Det stod til 999,- men da de havde haft det stående i seks måneder, og da
der var forsvundet nogle småting, så spurgte jeg chefen, om jeg ikke skulle
fjerne det til 700,-

Det sagde han ja til

> Det gik også godt nok, men jeg kan tilsyneladende ikke skrue langt nok NED
> for strømmen - det er den ene ting.

Det er jo typisk med Mig svejs, hvis man ikke har mange trin at regulere
med. Enten er strømmen for stor eller for lille. Det kan du ikke lave op på,
medmindre du køber et regulerbart værk. Jeg gætter på, at du sikkert bare
har to eller tre trin at vælge imellem. Problemet er, at skal man have mange
trin, så koster det, fordi en strømbegrænser er rimelig dyr, hvis den skal
være noget værd. Så der må du lære at regulere med selve svejsningen. Det
kan lade sig gøre ved f.eks. at tænde og slukke i perioder, istedet for at
svjese i en gang.

> Den anden er, at da gassen (Argon 82% + CO2) var brugt - brugte jeg blot
> alm. CO2 - det gav tilsyneladende ingen forskel.

Det vil gøre en forskel på sigt. Din svejsning bliver forurenet, fordi det
er jo gassens opgave at beskytte svejsebadet mod atmosfæren. Og til rustfrit
bruger man altså argon. Den præcsie årsag kender jeg ikke. Mange bruger så
ren argon i stedet for at blande. Så næste gang, du skal have fyldt din
flaske, så fyld den med argon. Du kan sagtens bruge argon de steder, hvor du
normalt bruger CO2, bare ikke omvendt. Argon er noget dyrere end CO2.

Jeg ville ikke gøre det, fordi der er helt sikkert en grund til, at man skal
bruge argon. Din svejsning har helt sikkert ikke den styrke, den skal have.
Det har noget at gøre med, at rustfrit stål jo er en legering af forskellige
metaller, men jeg kan ikke argumentere bedre for det, da jeg ikke kender
detaljerne. Argon bruges iøvrigt også til aluminium.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-05-05 19:33

Argon optager/æder ilten, hvor co2 bare fortrænger den. Jeg formoder det
sikrer en endnu mere ilt-fri svejsning.

Bjarke

snip