Polermaskine
Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-05-05 21:48

ER der nogen der har erfaring med denne maskine :

http://partivarer.dk/catalog/product_info.php?products_id=49&osCsid=215b8cf950d8747671c196e307edea32

??

--
Bjarke M. Christensen
Maxi Magic - Himmelblå

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-05 10:15

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> ER der nogen der har erfaring med denne maskine :

nej, jeg har ikke, men jeg hæfter mig ved, at det er noget med partivarer.
Så jeg ville undersøge grundigt, om der er mulighed for at få reservedele
til maskinen....

Umiddelbart tror jeg, at der er tale om en model fra Atlas Copco, og hvis
det er korrekt, så er det ofte amerikansk værktøj af en god kvalitet.

Men vær sikker på spændingen!!

Claus
--
Køb en KANONGOD ide!!
www.tersgov.dk/kanonide.htm

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-05-05 14:28

Bjarke Christensen wrote:
> ER der nogen der har erfaring med denne maskine :
>
> http://partivarer.dk/catalog/product_info.php?products_id=49&osCsid=215b8cf950d8747671c196e307edea32

Den ligner mistænkelig meget den Makita jeg brugte for et par dage
siden. Den fungerede fint og kan tage fat.
Der står ikke meget på siden om den og den koster heller ikke noget, så
det er lidt svært at sige noget om den.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-05-05 14:37

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> [...]
> siden. Den fungerede fint og kan tage fat.
> Der står ikke meget på siden om den og den koster heller ikke noget, så

Siden er blevet ændret siden Bjarke postede sit link. På den gamle side
skrev de, at det var en Atco og at normalprisen var ca 2800,-, men at man
kunne byde på mail. Der var også en mailadresse, som nu er fjernet.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-05-05 19:37

Jeg er i dag blevet den lykkelige ejer af en original Makita polermaskine,
som jeg har købt (meget lidt) brugt.

Det ved man hvad er.

ellers tak for svarene....

Bjarke

Fra : Martin [5220]

Dato : 08-05-05 19:43

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Jeg er i dag blevet den lykkelige ejer af en original Makita polermaskine,
> som jeg har købt (meget lidt) brugt.

Lækker maskine !

Var det den som var i den DBA eller på QXL ?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-05-05 19:53

DBA. Rent held jeg var i Jylland i denne week-end.

/Bjarke

Fra : Martin [5220]

Dato : 08-05-05 20:22

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> DBA. Rent held jeg var i Jylland i denne week-end.

Jeg så den også, det var en fornuftig pris.

God fornøjelse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-05-05 22:44

Nogle der har et link til en "poler-teori" web side ?? Hvornår bruger man
hhv. tykt skumgummi, tynd skumgummi, orange skiver og lammeuld ??

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-05-05 12:02

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Nogle der har et link til en "poler-teori" web side ?? Hvornår bruger man
> hhv. tykt skumgummi, tynd skumgummi, orange skiver og lammeuld ??

Det kommer da sandelig an på, hvad og hvorfor man skal polere. Som jeg har
skrevet før, så er lakpolering er temmeligt omfattende begreb, og det
afhænger i høj grad en udgangspunktet. Polering er ikke bare polering.

Du bruger een teknik til at opfriske en gammel bil, og du bruger en ganske
anden, når du f.eks. lige har matslebet en spritnylakeret bil, der lige er
kommet ud af ovenen.

Polering er mere eller mindre et håndværk...

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-05-05 20:32

Ja, det er jo derfor jeg spørger ...

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

snip

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-05-05 18:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:427e881f$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Nogle der har et link til en "poler-teori" web side ?? Hvornår bruger man
> hhv. tykt skumgummi, tynd skumgummi, orange skiver og lammeuld ??

> [...]
et eller andet sted har jeg vist et gammelt BådNyt med en artikel om emnet.
Man fulgte en proffessionel polermand på arbejdet. Når jeg (hvis)finder det
melder jeg lige retur.
Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-05-05 20:33

Super. tak. Hvis du kan huske hvor længe det er siden, så har jeg selv 3-4
år tilbage. jeg husker bare ikke artiklen ...

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 09-05-05 20:50

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:427fbad1$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Super. tak. Hvis du kan huske hvor længe det er siden, så har jeg selv 3-4
> år tilbage. jeg husker bare ikke artiklen ...
>
> Bjarke

Tja - jeg har ikke fundet lige DEN artikel. Men et par andre fra nr. 360
april 2003 og nr. 379 marts 2005. Så DEN artikel må være fra før 2003,
sikkert forår 2002. Det jeg bedst kan huske var, at han (ja det var en mand)
brugte meget store skiver i diameter med lammeuld. Når lammeulden var blevet
træt, friskede han den op ved at køre den af på en skarpkantet trækæp. Det
var ret ofte.
De andre artikler har jeg scannet og sender nu til dk.binaer med navnet
polering.
God arbejdslyst og hilsen
Steffen
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-05-05 22:08

379 har jeg fundet. 360 har jeg ikke. Vil du ikke være venligt at sende den
til mig på Bjarke()grevestrand-punktum-dk ??

(jeg har ikke binærgrupperne ....)

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-05-05 19:00

Nu tror jeg at jeg er ved at få "taget" med min nye Makita polermaskine. Det
gik rigtigt skidt i starten, men nu har jeg fundet ud af at man skal lade
den arbejde selv og ikke fedte det samme sted for længe (så bliver det
nemlig ikke godt)

Jeg synes selv resultatet er godt. Fribordet på billedet er kørt en gang med
"custom marine polish" på roterende svamp og efterfølgende blanket med
lammeulds puden og lidt hånd hjælp.

http://www.maximalt.dk/poleret.jpg

Nu skal jeg bare finde ud af at blive så god, at jeg ikke skal "rette efter"
med håndkraften.

Det er sjovt at få noget nyt legetøj !!

/Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-05 19:29

skrev i en meddelelse
> [...]
> hånd hjælp.
>
> http://www.maximalt.dk/poleret.jpg
>
> Nu skal jeg bare finde ud af at blive så god, at jeg ikke

Det ser rigtig godt ud! Hvor gammel er båden? Var den lidt
'træt' i overfladen inden du startede? Har du opnået et
signifikant bedre resultat? Eller er det bare legetøj, der
giver det 'sædvanlige resultat' - blot på en lidt sjovere
måde?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-05-05 20:38

Båden er fra 1984/85. Som du kan se er den lakeret oven på gelcoaten (fra
ny) men den er efterhånden så gammel, at den bliver lige så mat som alm.
gelcoat.

For nogle år siden prøvede jeg at polere den op med en ekscentersliber. Det
tog en hel weekend og blev ikke helt så flot som det du ser på billedet, men
ganske OK.

Sidste år lånte jeg en makita polermaskine (fra et prof. bil polerings
firma) og gav den rubbing, polering og voks men da jeg kun kunne låne den en
enkelt hverdags aften nåede vi ikke at få finishen helt op.

Nu har jeg så selv købt en maskine og det du ser på billedet har taget ca.
3-4 timer (begge sider af båden).

Principielt kan man jo gøre det med hænderne og en klud, men det orker man
bare ikke (med mindre man er pensioneret elite atlet der kan bruge 2 uger på
det)

Det er et stykke effektivt værktøj der gør det *noget bedre* og *meget
hurtigere*. - når man altså har fået "taget" på den.

Nu er jeg gået i gang med overdelen. Den er alm. gelcoat og har ikke været
poleret (kun vasket) de sidste 4 år. Den er *helt* mat. Jeg giver den først
rubbing og dernæst polish. Det bliver næsten lige så flot. Det tager bare
lidt længere tid, da der er en masse isenkram man skal uden om.... Jeg ved
stadig ikke hvad jeg skal gøre med "nubre-mønsteret" på dækket og karmene

/Bjarke

snip