åndbart sejlertøj
Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-05-05 14:35

Ho!

Efter tråden om vask af sejlertøj og membraner, så tænker jeg på, om der
overhovedet er nogen her, som er tilfredse med deres sejlertøj?

Her tænker jeg specifikt på, om det er rigtigt, at det kan ånde...

I 1995 købte jeg en Pro Rainer sejlerjakke model America's Challenge.
Sælgeren garanterede mig, at det var et materiale, som kunne ånde, men det
er dælme bare løgn. Jeg mener mere eller mindre, at jeg blev fuppet

Prisen var dengang ca. en tusse.

Jakken er så tæt, at det er umuligt at lave noget i den, uden at man bliver
drivvåd. Hvis jeg laver bare en smule fysisk aktivitet i denne jakke, eller
f.eks. cykler en tur, så er jeg fuldstændig gennemblødt i tøjet under
jakken. Bare almindelig aktivitet på dækket er nok. Det er simpelthen som at
have en plastikpose på. Selv efter en kort gåtur til købmanden i regnvej, er
jeg lige så våd indvendigt som udvendigt.

Jeg er i hvert fald utrolig skuffet, og jeg køber helt sikkert aldrig Pro
Rainer igen. Pro Rainer regnes så vidt jeg ved ikke for det allerdårligste,
men er sikkert heller ikke det allerbedste..

Claus

Fra : MUX

Dato : 03-05-05 15:04

Jeg har nu haft sejlertøj fra Henri Lloyd i ca. 7 år med "Gore Tex Ocean
Technology" membranen. Det har været brugt til kapsejlads og tursejlads, og
jeg er altid tør under tøjet uanset hvor hårdt jeg har arbejdet (svedt) og
hvor meget det har regnet. Også hvis jeg har siddet i vand på dækket i mange
timer.
Jeg har haft flere forskellig fabrikater af "åndbart" sejlertøj (7-10 år
tilbage), men det har ikke fungeret. Enten er det for tæt eller også er det
utæt.
Jeg ved godt at Henri Lloyd koster lidt mere end andre mærker, men min
erfaring er at det er rigtig godt givet ud.
Jeg har forøvrigt altid vasket det i alm. vaskepulver - uden problemer. Det
vigtigste er efter min erfaring at få saltet vasket ud af tøjet med jævne
mellemrum så membranen ikke stopper til.

Mvh
Mogens

Fra : Martin [5220]

Dato : 03-05-05 17:21

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev
> Efter tråden om vask af sejlertøj og membraner, så tænker jeg på, om der
> overhovedet er nogen her, som er tilfredse med deres sejlertøj?

Jeg er langt fra tilfreds med mit membrantøj. Jeg har prøvet indtil flere
fabrikater, både af membraner og yder/inderstoffer. Generelt syntes jeg ike
man kan ånde, bare tilnærmelsesvis det som producenterne lover. Dog syntes
jeg jeg har bedst erfaring med Goretex-membraner og ikke alle
"kopi"-mærkerne.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Pär Wikenmo

Dato : 03-05-05 17:50

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelandet

> [...]
> er
> jeg lige så våd indvendigt som udvendigt.

Hej!
Har en exakt likadan jacka som du och känner igen allt du beskriver.
Dock känner jag mej inte särskilt lurad eftersom man aldrig påstod att den
skulle andas.
Den är i alla fall helt tät även för vatten som kommer utifrån...
Tror man måste betala långt mer än dubbla priset för att få någon typ
"andningsfunktion".

mvh,
Pär Wikenmo

Fra : Lars Holst

Dato : 03-05-05 21:00

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> [...]
> Pro Rainer igen. Pro Rainer regnes så vidt jeg ved ikke for det
> allerdårligste, men er sikkert heller ikke det allerbedste..

Mit Aigle Cyclone tøj fra W3 lever op til beskrivelserne fra reklamerne.
Jeg har ikke været våd indvendig selvom jeg har sejlet hårdtvejrssejlads
med vanvittig voldsomme tordenbyger og bølger har været over mig.

Samtidig har jeg kunnet ånde men det er i kraft af at jeg har kombineret
svedtransporterende undertøj som inderste lag, fleece som mellemste lag
og 3 lags sejlertøj yderst.

Jeg føler at jeg har fået meget for pengene.
Jeg har sammenlignet med Musto som nogle af mine venner bruger.
Jeg er glad for at jeg ikke lagde den betydelige ekstrapris for
funktionsmæssigt vil jeg mene at de to fabrikater yder det samme.

Købte det her:
http://www.w3.dk/

--
Lars Holst

Fra : Peter

Dato : 03-05-05 22:41

Tøjet fra "friluft-forretningerne" er måske et bedre bud?
Selv har jeg haft en "North Face" i så mange år, at den er ved at blive
moderne igen, og den er på mange områder klart bedre end dedikeret
sejlertøj
jeg har haft. - Pasform, syninger, lynlåse m.m. Og så er den altså både
vandtæt og åndbar.

Mange hilsener / Peter

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-05-05 21:57

har også Pro Rainer, og ikke tilfreds

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-05-05 22:02

Jeg har et Musto Ocean sæt (ej goretex, men noget andet åndbart, de kalder
MPX). Den er 6 år gammel og har været glimrende. Det er en utrolig populær
jakke til ca 2000,-

Jeg tror ikke man kan får noget ordentligt åndbart og vandtæt der er meget
billigere end det.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-05-05 23:14

Sludder, jeg mener "Coastal" .....

/Bjarke

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
> [...]
> jakke til ca 2000,-
>
> Jeg tror ikke man kan får noget ordentligt åndbart og vandtæt der er meget

snip