Garmin ->Pc problem
Fra : jetp

Dato : 02-05-05 18:16

Jeg er ved at hjælpe en sejlerven med at installere en Garmin 182C. Han vil
gerne have nmea-signal til sin bærbare computer, så han også kan følge med i
sejladsen mv. på den. Vi har forbundet det hele efter alle foreskrifter i
manualen, og alle porte skulle være indstillet rigtigt, men der kommer ikke
signal til pc'en. Vi har udmålt ledningen og forsøgt med både com1 og com2
på nmea. Er der nogle her, som har erfaringer med ovenævnte problem? Det kan
jo være gps'en som er defekt, men den er trods alt helt ny.

På forhånd tak.

Mvh Jens, Randers

Fra : Stig Andersen

Dato : 02-05-05 19:33

jetp <jetpFJERN@mail.dk> skrev:
> [...]
>ledningen og forsøgt med både com1 og com2
>på nmea. Er der nogle her, som har
>erfaringer med ovenævnte problem? Det kan

Hvad bruger I som kortprogram på den bærbare PC Det levende søkort
eller ?? Garmin skal stå på NMEA In/Out.

Hilsen
Stig

Fra : jetp

Dato : 02-05-05 21:42

"Stig Andersen (slet 26KR1)" <> skrev i en meddelelse

> Hvad bruger I som kortprogram på den bærbare PC Det levende søkort
> eller ?? Garmin skal stå på NMEA In/Out.

Tak for svaret.
Vi bruger Det levende søkort, og Garmin står på NMEA In/Out. Alt skulle være
sat op rigtigt, så jeg er ved at være bange, at apparatet er defekt på
data-delen.

Mvh Jens

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-05-05 19:35

jetp wrote:
> [...]
> som har erfaringer med ovenævnte problem? Det kan jo være gps'en som
> er defekt, men den er trods alt helt ny.

- Er GPS'en sat op til at sende NMEA sætninger og ikke Garmin protokol ?
- Er Baudrate på PC og GPS sat til det samme (oftest 4800 Baud) ?
- Er det eventuelle program i PC'en konfigureret korrekt ?
- Har I testet med Windows eget terminalprogram (HyperTerminal) ?.

de data i ser, skulle gerne se sådan ud her i formatet:
$GPGGA,073011.990,5544.8514,N,01207.0993,E,1,05,5.3,70.1,M,,,,0000*31
$GPGLL,5544.8514,N,01207.0993,E,073011.990,A,A*52
$GPGSA,A,3,09,05,30,14,06,,,,,,,,8.7,5.3,7.0*30
$GPRMC,073011.990,A,5544.8514,N,01207.0993,E,0.00,,240105,,,A*79
$GPVTG,,T,,M,0.00,N,0.0,K,A*13
$GPGGA,073012.990,5544.8514,N,01207.0993,E,1,05,5.3,70.1,M,,,,0000*32
$GPGLL,5544.8514,N,01207.0993,E,073012.990,A,A*51
$GPGSA,A,3,09,05,30,14,06,,,,,,,,8.7,5.3,7.0*30

Og komme fortløbende

Da jeg havde en 182C sidste år, fungerede det som en sveske, både til PC og
selvstyren.
Nu har jeg igen 'kun' en 128, men det er samme stik, og der er ingen
problemer med komm.

--
hilsen Ole

Fra : jetp

Dato : 02-05-05 21:46

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:427672d0$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
> - Er det eventuelle program i PC'en konfigureret korrekt ?
> - Har I testet med Windows eget terminalprogram (HyperTerminal) ?.

GPS'en er sat op til NMEA, baudrate er sat til 4800, og vi har testet med
NMEATOOL+, men der er ikke hul igennem. Jeg havde håbet, at der kunne være
en eller anden drilsk indstilling, jeg havde overset ...

Mvh Jens

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-05-05 04:27

jetp wrote:

> [...]
> med NMEATOOL+, men der er ikke hul igennem. Jeg havde håbet, at der
> kunne være en eller anden drilsk indstilling, jeg havde overset ...

Der er svjh. 2 serielle kannaler på GPS182.
- Har I prøvet dem begge ?

--
hilsen Ole

Fra : jetp

Dato : 03-05-05 07:12

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:4276ef88$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Der er svjh. 2 serielle kannaler på GPS182.
> - Har I prøvet dem begge ?

Ja, det har vi, men jeg mangler at udmåle fabriksledningen, kom jeg i tanke
om, - det må prøves idag,

Mvh Jens

Fra : Henning

Dato : 03-05-05 08:40

On Mon, 2 May 2005 19:15:58 +0200, "jetp" <jetpFJERN@mail.dk> wrote:

> [...]
>på nmea. Er der nogle her, som har erfaringer med ovenævnte problem? Det kan
>jo være gps'en som er defekt, men den er trods alt helt ny.

Jeg havde et ligneden problem med min GPS12. Når den er sat i
strømspare-mode kommer der ikke data ud af stikket

Fra : LejfM

Dato : 03-05-05 12:27

har fundet følgende på Dansk sejlunions hjemmeside, det kan måske hjælpe
http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/PDF/Garmin_GPS_to_PC_Wiring_Instructions.pdf

Lejf M

Fra : jetp

Dato : 03-05-05 15:35

Problemet er løst
Jeg er ikke meget for at indrømme det, - jeg havde byttet om på seriel ben 2
og 3.
Man kan altså stirre sig blind på noget ...
Tak for alle gode råd.

Mvh Jens

Fra : Ole Pagh

Dato : 03-05-05 17:30

jetp wrote:
> Problemet er løst
> Jeg er ikke meget for at indrømme det, - jeg havde byttet om på
> seriel ben 2 og 3.
> Man kan altså stirre sig blind på noget ...
> Tak for alle gode råd.

Ja, det er jo set før ...
Især da man gik over fra 25 bens D-sub stik til 9 pol, hvor jo netop TX og
RX byttede plads.

--
hilsen Ole