Karburator til 40 hk og 50 hk Mariner
Fra : Martin [5220]

Dato : 01-05-05 21:07

Jeg har fået tilbudt en sæt karburatorer til min 4 cyl. 40 hk Mariner '95.
De kommer fra en lign. motor, dog med 50 hk.

Hvad kan andre forskelle være? udstødning? tænding? m.m.

Jeg ved at nogle andre motorer får de sidste hk ved at øge omdrejningerne.

Vil jeg få noget ud af KUN at skifte karburatorerne?

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 18:04

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev

> [...]
> Hvad kan andre forskelle være? udstødning? tænding? m.m.
> Jeg ved at nogle andre motorer får de sidste hk ved at øge omdrejningerne.

Forskellen kunne jo være mængden af gas...

Skal man øge omdrejningerne i en motor, så giver man den mere gas,
subsidiært en kaburator, der smider mere gas ind i cylinderen.

Men det er ikke noget, man bare lige gør, der er mange faktorer at tænke på,
f.eks. både køling og tænding. Dernæst kan cylindren sagtens være den samme,
mens stempel, ventiler og evt knastaksel anderledes.

Claus

Fra : Martin [5220]

Dato : 02-05-05 19:57

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Forskellen kunne jo være mængden af gas...
>
> Skal man øge omdrejningerne i en motor, så giver man den mere gas,
> subsidiært en kaburator, der smider mere gas ind i cylinderen.

Og med gas mener du brændstof ik'?

> [...]
> samme,
> mens stempel, ventiler og evt knastaksel anderledes.

Ja, det var netop sådan nogle forskelle jeg håbede der var nogle der havde
kendskab til

Det hele bunder lidt i jeg tidligere ombyggede en 9.9hk til 15hk alene ved
at skifte karburatoren.
Derved øgede man omdrejningerne med små 1000/min. - hvilket skulle give de
sidste 5 hk.

Disse 2 motorer var iflg. diagrammerne ens netop pånær karbureringen.

Men med dit bedste bud vil du ikke mene at det er tilfældet her?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-05 21:29

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev

> Og med gas mener du brændstof ik'?

Nej, jeg mener faktisk gas. På svensk kalder man det jo også en forgasser

Benzin bliver jo blandet med luft i forhold 1:600 hvorved man får en gas,
der brænder.

> Disse 2 motorer var iflg. diagrammerne ens netop pånær karbureringen.

I en serie af motorer, da er det ikke ualmindeligt, at selve cylinderen har
samme størrelse af produktionsmæssige årsager, der ændre man blot på de
andre faktorer.

> Men med dit bedste bud vil du ikke mene at det er tilfældet her?

Det tør jeg ikke sige det mindste om, der kan være så mange forskellige
ting. F.eks. kan formen på overfladen af stemplet gøre en himmelvid forskel.

Umiddelbart er det ikke noget, jeg ville eksperimentere med blot for at få
ti heste mere. Det kan gå alvorligt galt og på sigt vil motoren sikkert få
nedsat levetid.

Claus

Fra : Rochy

Dato : 02-05-05 18:10

nej du får ikke flere hk med di karburatorer di er ens
forskellen er den måde man måler hk på i gamle dage hed den 50 hk men med
anden målemetode kom den til at hede først 45 hk siden 40 hk

mvh Rochy

Fra : Martin [5220]

Dato : 02-05-05 19:51

"Rochy" <rochy@nielsen.mail.dk> skrev
> nej du får ikke flere hk med di karburatorer di er ens
> forskellen er den måde man måler hk på i gamle dage hed den 50 hk men med
> anden målemetode kom den til at hede først 45 hk siden 40 hk

Skal jeg forstå det sådan at du mener at 50hk og 40hk er det samme. Det
forstår jeg ikke helt.
Da motorerne er fra ca. samme årgang må målemetoden af hk jo være den samme
og derfor må der også være en forskel i hk på de 2 motorer.

Fra : Rochy

Dato : 02-05-05 21:18

Tro det ælder lad være i 1995 var der ikke en motor på 50 hk der var på 4
cylinder den var på 3 men alle motore på 4 cylinder er stort set ens giver
ca.. 40 til 45 hk bruger en del benzin i forhold til mange andre mærker på
40 til 50 hk skylles det er en meget gammel kunstrukstruktion
kik på caburatorene di er nok ens kan være en forskel den ene model har
indbygget bensinpumpe den anden har en seberat bensinpumpe men hullet i
caburatoren har samme størrelse og dermed får man ikke mere effekt ud af det

mvh Rochy
'