/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Forskel på propeller - Alu vs. Stål ?
Fra : Martin [5220]


Dato : 01-05-05 20:33

Hvilke fordele er der ved at vælge en rustfri stålpropeller?

Såvidt jeg kan forstå er der mærkbar forskel i acceleration og fart, men er
der andre fordele som opvejer den temmelig store prisforskel?

Holdbarhed f.eks. ?

--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



 
 
Claus Tersgov (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-05-05 02:47


"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i

> Hvilke fordele er der ved at vælge en rustfri stålpropeller?
> Såvidt jeg kan forstå er der mærkbar forskel i acceleration og fart, men
er
> der andre fordele som opvejer den temmelig store prisforskel?

Hvor har du set, at der er mærkbar forskel på fart og acceleration?
Hvis ellers propellerne er identiske, skulle vægten så virkelig have så
meget at sige, at det ligefrem kan mærkes?

Men med mindre, du f.eks. skal sejle meget i isfyldte farvande eller farvand
med meget skidt/drivtømmer/affald what ever, så kan jeg ikke lige se fidusen
med en rustfristålpropel i danske farvande i en lystbåd. Var det mig, så
ville jeg hellere bruge pengene på et passende sikkerhedsgitter, dels af
hensyn til propellen, men mest af hensyn til eventulle folk i vandet. Det
får man antageligvis langt mere ud af...

Skal du derimod sejle meget i f.eks. grødis, så ville jeg helt sikkert vælge
en stålpropel. Men skal du mon det? Endelig handler det vel også lidt om,
hvordan båden skal bruges. Er det en hurtiggående eller langsomtgående båd.
Det har vel også en del indflydelse på, hvilken type propel, man skal vælge.
Umiddelbart ville jeg da mene, at en hurtiggående, planende båd har større
risiko for propelhaveri end en langsom båd, der hovedsagligt bare tøffer af
sted....

> Holdbarhed f.eks. ?

Der er næppe nogen tvivl om, at en rustfristålpropel vil holde længere, når
man kigger udelukkende på korrosion. Der vil aluminium ikke klare sig lige
så godt. Dernæst er der spørgsmålet om styrken. En stålpropel vil nok være
en del mere modstandsdygtig over for stød/slag. Men spørgsmålet er så, om
f.eks. en rustfristålpropel vil kunne rettes op, hvis den bliver slået skæv.
Rustfristål er ret hårdt at forarbejde, så det tør jeg ikke sige noget om,
men alt andet lige, så må man jo kunne lave bladene noget tyndere i stål
sammenlignet med dem i aluminium, som jo skal have en vis tykkelse for at
have en passende styrke.

Hvad taler vi om i priser?

Hvis en stålpropel er uforholdsmæssig dyr, så er spørgsmålet vel, om man
regner med, at den skal overleve resten af motoren. Jeg kunne forestille
mig, at der var masser af andre ting i/på motoren som bliver nedslidt langt
før en rustfripropel...

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg NU kun 1700,-



Brian Jacobsen (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Brian Jacobsen


Dato : 03-05-05 08:41

>Hvor har du set, at der er mærkbar
>forskel på fart og acceleration?
>Hvis ellers propellerne er identiske,
>skulle vægten så virkelig have så
>meget at sige, at det ligefrem kan mærkes?
>
>Men med mindre, du f.eks. skal sejle
>meget i isfyldte farvande eller farvand
>med meget skidt/drivtømmer/affald
>what ever, så kan jeg ikke lige se fidusen
>med en rustfristålpropel i danske
>farvande i en lystbåd. Var det mig, så
>ville jeg hellere bruge pengene på et
>passende sikkerhedsgitter, dels af
>hensyn til propellen, men mest af
>hensyn til eventulle folk i vandet. Det
>får man antageligvis langt mere ud af...
>> Holdbarhed f.eks. ?

Grunden til at en Stål propel vil give mere fart og acceleration er
at det tyndere man kan lave selve propel bladene des mere effektiv
er propellen med hensyn til topfart. Med hensyn til acceleration
vil en stål propel også være en fordel da rustfri stål er meget
stivere end aluminium og bladene på en alu propel vil flexe under
acceleration som hermed vil andre på pitchen på propellen, dette
vil være meget mindre udtalt på stål propellen.

Mvh Brian

>
>Hvad taler vi om i priser?
>
>Hvis en stålpropel er uforholdsmæssig
>dyr, så er spørgsmålet vel, om man
>regner med, at den skal overleve
>resten af motoren. Jeg kunne forestille
>mig, at der var masser af andre ting
>i/på motoren som bliver nedslidt langt
>før en rustfripropel...
>
>Claus
>--
>Sælges: Yamaha SW1000XG
>Yamaha high-end lydkort med
>indbyggede midilyde
>Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
>www.tersgov.dk/salg NU kun 1700,-


Martin [5220] (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin [5220]


Dato : 03-05-05 14:03

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Hvor har du set, at der er mærkbar forskel på fart og acceleration?

Det hele er egentlig foranlediget af at jeg selv har en alu-propeller til
salg. En interesseret køber ringede på baggrund af han ønskede mere fart på
båden. Han vidste ikke rigtig om han skulle købe min eller tage springet og
købe en stålpropeller, hvilken han med sikkerhed vidste gav mere fart. Ind
imellem er jeg også stødt på annoncer hvor folk har en til salg og netop
skriver fart og acceleration som argument.

> Hvis ellers propellerne er identiske, skulle vægten så virkelig have så
> meget at sige, at det ligefrem kan mærkes?

Jeg kan forestille mig at det er stivheden i stålet der gør propellen
hurtigere da den derved ikke giver sig så meget og så mister lidt af sin
stigning. Især ved acceleration må det have stor betydning da trykket på
propellen er størst der.

Men det er ikke noget jeg har fundet dokumenteret, kun mine egne gisninger.

> Men med mindre, du f.eks. skal sejle meget i isfyldte farvande

Det skal jeg ikke.

> Hvad taler vi om i priser?

Stål er ca. 3-4 gange dyrere end alu.

> Endelig handler det vel også lidt om,
> hvordan båden skal bruges. Er det en hurtiggående eller langsomtgående
> båd.
> Det har vel også en del indflydelse på, hvilken type propel, man skal
> vælge.

Enig, jeg syntes også kun jeg støder på stål i forbindelse med motorer >70
hk.
Og så er det jo nok kun i forbindelse med forholdsvis høje hastigheder da
stålet nok ganske enkelt er bedre egnet til den hårde belastning generelt.

Nu har jeg desværre ikke linket mere, men jeg var på et tidspunkt inde på en
side for hardcore powerboats i USA og her fremgik det at propellervalget
også havde indflydelse på stabiliteten, hvilket gjorde at stål igen var
klart at foretrække.


--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



Claus Tersgov (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 03-05-05 14:10


"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev

> Jeg kan forestille mig at det er stivheden i stålet der gør propellen
> hurtigere da den derved ikke giver sig så meget og så mister lidt af sin
> stigning. Især ved acceleration må det have stor betydning da trykket på
> propellen er størst der.

Det lyder meget plausibelt, men 3-4 gange mere er i mine ører en høj pris
for lidt ekstra acceleration

Claus



Finn Kristiansen (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Finn Kristiansen


Dato : 04-05-05 19:36

>
> Det lyder meget plausibelt, men 3-4 gange mere er i mine ører en høj pris
> for lidt ekstra acceleration

Ikke hvis man bruger 30+ liter brændstof i timen.

mvh Finn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste