10 Gode råd om batterier
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-05-01 13:50

10 gode råd til fritidsfolket:
Kik regelmæssigt til væskestanden i batteriet.
Se til at batterier er monteret et sted med ventilation.
Sørg for at batteriet er fastmonteret.
Monter centraludluftning fra batteriet ud i det fri.
Ved afmontering af batteriet: husk altid at fjerne det negative kabel først
og monter det sidst igen.
Husk altid at holde dit batteri fuldladet, hvis din båd ligger stille i
længere tid.
Et afladet batteri kan fryse i stykker ved -100 C. Et fuldt opladet batteri
fryser først i stykker ved - 700 C.
Sørg altid for at batteripolerne og kablerne er rene og smør dem evt. med
syrefrit fedt.
Ved opbevaring i vinterhalvåret, skal du sørge for, at batterikablerne er
fjernet fra polerne. Batterier opbevares bedst køligt, men ikke fugtigt.
Husk at batteriet skal fuldlades inden det sættes til hvile. Se til
batteriet med mellemrum og mål hvilespændingen. Er den under 12,4 V skal
batteriet lades op til 12,7 V.
Hvilespændingen kan måles, når batteriet ikke har været belastet i mindst 2
timer.

Informations kilde:
Varta batterier

De bedste hilsner
JR

Fra : FLN

Dato : 30-05-01 14:06

Hej.

Udemærkede råd.
Vil dog lige nævne at temperaturene er -10C og -70C (ikke -100 og -700,
der findes ikke så lave temperaturer, misseren skyldes et gradtegn som
er blevet til et ekstra 0).

Ellers kan nævnes at med en solcelle på båden, vil den holde batteriet
fuldt opladet om vinteren.

Mvh
Finn.

--
http://www.klik1skilt.dk
Billige folieskilte på nettet

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 31-05-01 21:45

Ja, det tiltaler mig at holde dem helt opladet med solceller. - men hvor
meget solcelle skal der egentligt til (i praksis) for man ikke skal gå og
holde batterierne opladet og kan man købe nogen der er så små ?? - alle de
solceller jeg har set på er store, så de kan bruges til at genoplade tomme
batterier, men et gør dem jo lidt dyre....

Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 31-05-01 22:01

Da man fjerner kabelskoene fra polerne om vinteren, hjælper det nok ikke
meget med en solcelle. Hvir du oplader batterierne 100% og fjerner
kabelskoene, og samtidig sørger for at batteriet er rent således der ikke er
krybestrøm, vil batterierne kunne holde sig opladet vinteren over, og du
behøver således ikke at invistere i solceller.

De bedste hilsner
Jan Rasmussen

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 11-06-01 22:49

en solcelle på 25-30 W kan du sætte direkte på dine batterier. Husk diode.
Det tager de ikke skade af. 24 w er ca. 2 A. det er strømmen i et fuldt
opladet batteri. Det er en fin ide med en solcelle om vinteren. Batterier
har ikke godt af at stå uden at blive brugt. Få fat i den lille bog " El om
bor" her finer du alt hvad der er hver at vide
Du behøver ikke at sætte mere på. De skal nok blive opladet.