Ude / Indekat
Fra : Allan Kürbis

Dato : 08-05-05 21:19

Grundet min samlevers rygproblemer er vi desværre nødt til at flytte fra hus
til en boligforeningslejlighed, hvor man gerne må have kat (indekat), Vi har
en næsten 4 år gamel hankat som vi holder meget af, Han er en rigtig
ude-mis, med alt hvad der hører til af skrammer o.l. Vil han efter en evt.
kastraktion kunne affinde sig med at flytte til nye omgivelser hvor han ikke
kan kommer ud på egen hånd. Nogen der har erfaringer på området.

m.v.h.

Allan Kürbis

allan@niq.dk (skriv ni med tal)

Fra : Anette

Dato : 09-05-05 00:07

Allan Kürbis wrote:
>Nogen der
> har erfaringer på området.

Jeg flyttede for mange år siden fra hus til lejlighed med 5 katte - heraf 2
virile hankatte.
Den ene faldt hurtigt til, men den anden blev ved i flere uger med at
forsøge at komme ud, hver gang en dør gik op eller et vindue blev åbnet (
med børn i hjemmet er det temmelig tit). Kastraktion ændrede ikke den
adfærd. Han stak af utallige gange og jeg endte med at forære ham til gode
venner på landet hvor han faldt godt ind i deres flok.

Så - ud fra mine erfaringer - kan det gå begge veje. Gør alt hvad I kan for
at lære ham at det er rigtig sjovt at være indemis, med et bredt udvalg af
aktivering. Min erfaring er at flugtforsøgene kom mest når han kedede sig,
når resten af flokken ikke gad lege o.s.v. Jeg var ikke hurtig nok til at
fatte det dengang - men set i bagklogskabens ulideligt klare lys .....

/ Anette

Fra : Kate

Dato : 09-05-05 09:55

"Allan Kürbis" <allan@nineq.dk (skriv nine med tal)> wrote in

> [...]
> affinde sig med at flytte til nye omgivelser hvor han ikke kan
> kommer ud på egen hånd. Nogen der har erfaringer på området.

Som Antte skriver, er det meget forskelligt hvor nemt en kat har ved at
acceptere omvæltninger.
Dog vil jeg sige at i under alle omstændigheder skal få han kastreret
så han ikke er med til at øge bestanden af uønskede killinger, som
ender med at leve en forhutlet tilværelse.

Mine 2 ældste katte var udekatte i de 2 første år af deres liv. Da jeg
flyttede kunne de ikke få etableret et territorie og efter kort tid, få
måneder, holdt jeg dem inde. For mig var det rimeligt nemt, for de var
blevet bange for de katte som boede i området, og hankatten var blevet
skambidt og var derfor syg meget længe.

Jeg vil give Anette ret, giv det en chance og se hvordan det går. Hvis
i må have 2 katte ville det være en mulighed at få en stor killing som
kunne underholde den gamle og samtidig fjerne hans interesse for at
komme ud.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Charlotte

Dato : 09-05-05 10:53

Mine forældre flyttede i lejlighed med deres 13 år gamle hankat her 1
feb.,
de valgte at aflive den anden på 15 da han var meget plaget af gigt. Men
det
går strygende med den anden, han er som en killing igen da han ikke
brænder
alt krudtet af ude. De har så også lige fundet ud af at han faktisk slet
ikke kan mijave rigtigt, det grinede vi meget af da de har haft ham fra
killing og i 13 år egentlig ikke har bemærket at han kun siger en lille
knirkelyd

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk