opdragelse af voksen kat
Fra : Tom Nielsen

Dato : 07-05-05 15:21

Hej.

Kan man lærer en voksen kat at den ikke længere må hoppe op på bordet, sove
i sengen og lign.
Det er i forbindelse med at katten skifter ejermand.

Tom

Fra : Lars P

Dato : 07-05-05 15:37

"Tom Nielsen" <tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sove
> i sengen og lign.
> Det er i forbindelse med at katten skifter ejermand.

Hej Tom

Nej det tror jeg ikke man kan - med held kan du få den til at lade være mens
du kigger på, men såsnart du vender ryggen til, tror jeg den gør som den
selv vil.

vh
Lars

Fra : Carina Kristensen

Dato : 07-05-05 17:28

Jeg synes nu alligevel at det er svært at lære mine 2 missere på ca 6 mdr
det... De ved udemærket godt at de ikke må hoppe derop.. men så snart der
ikke er nogen der kigger så er de der altså...

der ligger jo ofte så mange sjove ting som man kan lege med oppe på
bordet..
så om morgenen ligger der ofte fyrfadslys og andre sjove ting som de lige
har fisket ned for at lege med..

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : maz

Dato : 07-05-05 17:58

Tom Nielsen wrote:
> Hej.
>
> Kan man lærer en voksen kat at den ikke længere må hoppe op på
> bordet, sove i sengen og lign.
> Det er i forbindelse med at katten skifter ejermand.

Hvis katten har været vant til at den godt måtte en masse ting, som den lige
pludselig ikke må, så er det svært. Du kan jo ikke forklare katten, hvorfor,
så den forstår ingenting...

Forsøger man sig ved at straffe katten, skælde den ud, fjerne den osv, får
du kun een ting ud af det: en kat der mistrives og derved kan du risikere at
påføre katten stress og følgesygdomme samt ændring af psyke, - skyhed,
aggression osv..

I forvejen er det stressende for katten at flytte hjem og tilmed ny ejer.
Katte er frygtelig vanedyr og de færreste trives med omskiftelige omgivelser
uden fast base. Nogen kan klare omskiftninger relativt smertefrit og nogen
katte kan trænes, men det er et fåtal.

Du kan være heldig, i og med at den skifter hjem og ejer, at den i nye
omgivelser vil forstå, med en kærlig tillæring, at i dens nye hjem, må den
ikke gå på bordene, sove i sengen etc.. Men du skal ikke satse på det. Husk
på, katten er i forvejen stresset..

Hvis du skal lære en kat disse ting, så skal man gå meget langsomt frem og
gøre det på en god måde. Dvs, når katten hopper op på bordet, prøv at fange
dens opmærksomhed *hver gang* med noget andet (en fjerpind, kalde på den),
så den hopper ned. Eller konsekvent tage katten *nænsomt ned* fra bordet,
hver gang den hopper op.
Mht soveværelse.. Katte kan *ikke* forstå, at de lige pludselig ikke må være
i soveværelset, sengen osv. Man kan lukke døren fra starten af, men du kan
risikere at katten ikke vil acceptere dette..

Og desuden.. du kan være HELT sikker på, at stort set alle katte gør de
ting, de ikke "må", når de er alene hjemme Så fred være med det.

Jeg ville *aldrig* selv omplacere en kat med de vaner til et "forbudshjem".
Skiftet alene er rigelig stress for katten...

Håber det gav dig lidt svar..Nu når jeg lige er i skrivehjørnet

/M

Fra : Gainsbourg

Dato : 08-05-05 02:09

> [...]
> så den hopper ned. Eller konsekvent tage katten *nænsomt ned* fra bordet,

Dvs. lære katten, at hver gang den gerne vil have din opmærksomhed eller
leges med med en fjerpind, så skal den bare hoppe op på køkkenbordet - og så
belønner du den prompte med kæl og leg?

Vi har altid haft den regel, at kattene måtte være alle steder undtagen på
spise og køkkenbordet og det har ikke været svært at lære dem. Det er
selvfølgelig allernemmest når de er små, men det kan lade sig gøre med en
del voksne også - men man skal indstille sig på at sætte sig ind i lidt
adfærdsteori og have en del tålmodighed.

Det hjælper også at den kommer til et nyt hjem med nye ting. En kat
reflekterer ikke over om den har retten til at gå på køkkenbordet, hvis den
ikke har været vant til at gå på det køkkenbord før. Hvis den forstår at det
er dit køkkenbord, vil den efterhånden affinde sig med, at dens territorium
ikke inkluderer køkkenbordet. (Med mindre du frister den med at stille mad
ting på det). Nogle katte vil så formentlig alligevel hoppe derop, når du
ikke er hjemme.

1) Lad være med at vælge alt for mange ting som den ikke må. Gør op med dig
selv hvilke een eller maksimalt to ting der er vigtige og nøjes med det.

2) Vær konsekvent helt fra starten og gør den opmærksom med det samme, hver
gang den gør det den ikke må. Hvis du een gang lader den forstå, at du lader
den gøre det alligevel, uden at gribe ind, har du tabt projektet på gulvet.
Derfor er een forbudt ting også det bedste frem for mange, så den ikke føler
at du skælder ud hele tiden, og så den nemt forstår det.

3) Frist den ikke. Hvis den ikke må være i sengen så hold døren til
soveværelset lukket. Lad ikke mad stå fremme på køkkenbordet - selv den mest
velopdragne kat, hopper op på køkkenbordet hvis man stiller en skål rejer og
går 5 minutter. Giv den andre alternativer. Et rart sted at sove nær jer, et
højt sted den kan springe op, stil fx. en taburet midt i køkkenet som den
kan sidde på og følge med i jeres gøren og laden, når I laver mad.

4) Giv katten andre måder at få din opmærksomhed på, end ved at gøre noget
den VED den ikke må. (Dette punkt er meget overset, selvom det er noget af
det vigtigste).

5) Sæt dig ind i katteadfærd og læs et par bøger om, hvordan man lærer katte
at gøre ting - og lade være med at gøre ting. Min bedste anbefaling er Karen
Pryors "Klikkertræning for katte", som efter min mening er et genialt og
meget let træningskoncept.

6)Vær kærlig! Slå ALDRIG en kat (eller noget andet levende væsen for den
sags skyld). ALDRIG! Heller ikke et dask med en avis. ALDRIG. Råb ikke af
den, vær ikke ukærlig. Beløn den når den er dygtig (HVER gang) og sig "puh!"
eller "Whhhhsst" af den når den gør noget forkert (evt. kombineret med at
tage den ned fra bordet) og vende din opmærksomhed fra den, lige så snart du
har sat den ned.

7) Vær forberedt på, at en kat ikke er en hund. Vær forberedt på at
acceptere svipsere. Forstå at hvis den er "uartig" er det fordi DU har gjort
noget forkert. En kat prøver ikke at være "sød" eller "trodsig" eller
"uartig". Den er kat på godt og ondt og underlagt sine instinkter og sin
måde at kommunikere på. Det er din opgave at forstå den - ikke omvendt, og
det er din skyld hvis der går knas i kommunikationen mellem jer.

Afslutningsvis vil jeg lige anbefale dig at tænke over, om du ved hvad du
går ind til og ved hvad det indebærer at have kat. Hvis du ikke vil have
katten i møblerne nogen steder og ikke i soveværelset, men kun på gulvet i
udvalgte områder, så kan jeg lige så godt være ærlig og fortælle dig, at det
helt umuligt!

Den vil ind i mellem kradse steder du ikke er glad for. Den vil fælde på dit
tøj, og alle andre steder, den vil forvente sin kattebakke skiftet meget
ofte og ind i mellem vil den være så heldig, at kunne snuppe din stegte
fisk, fordi du var dum nok til at gå ind i stuen og tage telefonen mens
fisken lå i køkkenet. Den vil snorke dig i øret og en dag vil den måske også
forære dig en død regnorm eller en halvspist mus, som en særlig
kærlighedserklæring. Hvis man ikke synes at det er helt i orden, så skal man
hellere have akvarium eller et bur med en hamster.

Held og lykke med projektet.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-05 07:54

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> hellere have akvarium eller et bur med en hamster.

Hørt!

Og så vil jeg tilføje, at det ikke er så stort et problem at katten er på
bordene, som "nybegyndere udi kattehold" gør det til. Herregud, tør bordet
af en ekstra gang med en klud med lidt sæbe på inden det skal bruges! Katten
slipper for skældud og ejeren slipper for frustrationen. Det bliver hurtigt
ny rutine at tørre bordet af lige inden det skal bruges.

Tina

Fra : Kate

Dato : 08-05-05 08:16

"Gainsbourg" <isl41688@TORSTENimage.dk> wrote in

> ofte og ind i mellem vil den være så heldig, at kunne snuppe din
> stegte fisk,

Jep, det er Johan ekspert i. Nu er det godt nok ikke fisk, for det
spiser jeg ikke selv. Men en dag jeg havde lavet brunkål til min mor og
mig, sad vi i køkkenet og spiste. Ca 1 meter fra os lå resten af
flæsket. Vupti, i løbet af et splitsekund var Johan oppe, tage
kødstykket og ned igen og igang med at spise. Det gik så hurtigt at min
mor og jeg ikke kunne lade være med at grine, så sjovt så det ud. Den
slags er nu normalt ikke velset her, men han slap godt fra det
dennegang og vi havde jo fået hvad vi skulle

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.