Er mine katte de eneste med evige orm?
Fra : SMM

Dato : 04-05-05 18:03

Hej

Har jeres ude-katte også bændelorm igen kort efter (ugen efter)en
ormekur? - eller kan man komme af med dem på en eller anden måde?

Min dyrlæge ser på mig som om det er mig der er syg, når jeg beder om
endnu en gang ormekur til mine katte (4 stk) - hvoraf 3 er vilde med at
spise mus. Vi bor på landet og der er masser af mus...og åbenbart
orm...

Mvh
Signe

Fra : Crazy Camilla

Dato : 04-05-05 20:17

"SMM" <smm@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> endnu en gang ormekur til mine katte (4 stk) - hvoraf 3 er vilde med at
> spise mus. Vi bor på landet og der er masser af mus...og åbenbart

Hej.

Orm slipper du kun af med på én måde, og det er at forhindre dine katte i at
spise mus.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 20:48

"SMM" <smm@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Har jeres ude-katte også bændelorm igen kort efter (ugen efter)en
> ormekur? - eller kan man komme af med dem på en eller anden måde?

Hvilken ormekur bruger du ? Giver du dem nok ormekur ift., deres vægt ?

> [...]
> endnu en gang ormekur til mine katte (4 stk) - hvoraf 3 er vilde med at
> spise mus. Vi bor på landet og der er masser af mus...og åbenbart

Vi har også 4 stk. inde /udekatte, som spiser mus. De plejer at få en
ormekur ( Dronctal ) ca. hver tredie måned. Jeg plejer at give dem alle 4 en
kur samtidig, hvis jeg har konstanteret orm på den ene af kattene.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Signe M&M

Dato : 05-05-05 11:04

> Hvilken ormekur bruger du ? Giver du dem nok ormekur ift., deres vægt ?

Hej
Jeg bruger Droncit fra Bayer- eller det vil sige dyrlægen giver mig
Droncit - og de får en halv pille hver. Da ingen af dem, der vejer over
1/2 kilo, så det skulle passe.

Ved du hvad forskellen er på Droncit og Drontal?

Hvis du er nødt til at give dem kur hver 3. måned, så er jeg ikke helt
så nervøs for at det er kattene eller mig der er noget "galt" med, men
måske dyrlægen, der virker mere overrasket end han bør, når jeg kommer
igen og igen.

Men det er desillutionerende at give kur og så går der måske kun en uge
inden der er tegn på orm igen.

Mvh
Signe M&M

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 05-05-05 11:42

Signe skrev
<Men det er desillutionerende at give kur og så går der måske kun en uge
inden der er tegn på orm igen.>

Ja det er ikke så sjovt, men det er vigtigt at huske på at
en ormekur er ikke forebyggende, den tager de orm der er nu og her, men
hjælper ikke på de orm/æg katten får i sig dagen efter ormekuren.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Pia Nave

Dato : 05-05-05 13:09

Marianne Hellemose wrote:

> [...]
> en ormekur er ikke forebyggende, den tager de orm der er nu og her, men
> hjælper ikke på de orm/æg katten får i sig dagen efter ormekuren.

Det er rigtigt. Sidste gang jeg var ved dyrlægen efter ormekur fortalte
han, at man skulle give en kur igen efter 10 dage, da det åbenbart er
inkubationstiden for æg. Ellers bliver resultatet dét du oplever her,
nemlig tilbagevendende orm.
Men alligevel oplever jeg også, at ormene _relativt_ hurtigt vender
tilbage....for som Marianne skriver, så varer det jo kun end til næste
gang misserne fortærrer deres selvfangede måltid

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-05 12:55

"Signe M&M" <smm@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger Droncit fra Bayer- eller det vil sige dyrlægen giver mig
> Droncit - og de får en halv pille hver. Da ingen af dem, der vejer over
> 1/2 kilo, så det skulle passe.

Ja, det burde jo være nok. To af vores katte er nu kommet over de 4 kilo og
Drontal skulle passe med en 4 kilos kat, så jeg ved ikke rigtigt om de så
skal have en kvart eller ½ pille mere næste gang, men det må dyrlægen jo
kunne svare på....

> Ved du hvad forskellen er på Droncit og Drontal?

Læste lige på netdyredoktor:
Droncit bruges til både hund og kat, hvorimod Drontal kun bruges til katte.
Droncit tager kun bændelorm, hvor Drontal også virker på hageorm og spolorm.

> Men det er desillutionerende at give kur og så går der måske kun en uge
> inden der er tegn på orm igen.

Ja, det er hurtigt og konstantere orm på katten igen, allerede en uge efter
en ormekur. Det er måske et forsøg værd, og prøve med et andet mærke næste
gang.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 05-05-05 12:24

<klip> Har jeres ude-katte også bændelorm igen kort efter (ugen efter)en
> ormekur? - eller kan man komme af med dem på en eller anden måde?
</klip>

Alle (ude)katte har orm, og vil få det igen og igen (eller rettere, har det
kronisk) så længe de er ude i naturen. Det er der ikke noget "ondt" i, det
regulerer normalt sig selv, men går der kludder i systemet, får katten for
mange orm (altså flere end dens system kan kapere, og der er dér du ser
ormene, enten i opkast eler i afføring) og så kan man behandle. Her får man
dog kun ram på de "akutte" orme (altså ikke æggene), så problemet kan ikke
sluttes én gang for alle, først når katten dør....

Jeg mener der er kommet et nyt middel, prøv at høre hos din dyrlæge, det kan
jo være dine bændelorme er ved at være resistente...
--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Signe M&M

Dato : 08-05-05 23:17

Hej Igen
Tusind tak for jeres svar.
Jeg var ikke klar over at det kun er ormene og ikke æggene man får ram
på med kuren. Det giver jo en go' forklaring.

At katte normalt har orm og at det regulerer sig selv forklarer også en
del for mig.

Jeg tror jeg prøver at høre til et alternative middel hos dyrlægen
næste gang - og evt. om ikke en gentagen behandling efter de 10 dage
ku' være en mulighed.

Tak igen...
Signe M&M

Fra : Peggy-Sue Meng

Dato : 06-05-05 16:46

Min dyrlæge siger at der ikke er andet at gøre end at give dem ormekur når
du opdager de har orm, også selvom det er hver uge :(

Min ene kat æder mus som bare Pokker og han har altså af og til Bændelorm
desværre.. ret ulækkert men han elsker mus. Og jeg kunne godt se det sjove i
at MIssemor her render bagefter ham for at hindre ham i at spise mus.

Det er desværre intet at gøre ved det i følge min dyrlæge, så jeg må selv
leve med de orm når jeg opdager dem.

Hvis nogen skulle tænke om jeg giver dem ormekur pr vægt så er svaret ja :)

Peggy-Sue

Fra : Janne

Dato : 09-05-05 12:05

Hejsa.

Hvad gør så vildkattene ude i naturen, de fanger jo alt. Hvad sker der
med dem, når de har orm. Har de orm altid eller hvordan forsvinder det.
Jeg har faktisk ikke læst det nogen steder, det kunne være interessant
at vide.
Ha en rigtig god dag til jer og jeres misser.

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Crazy Camilla

Dato : 10-05-05 14:57

"Janne" <mail2uKATTE@BAKKEsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at vide.
> Ha en rigtig god dag til jer og jeres misser.

Hvad vildkattene gør når de bliver syge?
De bliver mere og mere svage og dør til sidst, enten med sygdommen som
direkte årsag, eller fordi de bliver ofre for rovdyr.
Orm kan faktisk lave så meget ravage nede i maven at katten får tarmslyng og
dør af det.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Janne

Dato : 10-05-05 17:11

Hej Camilla.

Mange tak for dit svar. Det er da noget forfærdeligt noget.
Jeg har en halv vild kat i min have, som er døv og har ingen hale, Kan
godt komme til han nu, har set ham løbe omkring her hvor jeg bor i mange
mange år og nu bor han altså i vores have, og får mad og vand og nus
hver dag, han har nok gået på må og få i de mange år. Har et lille
kattehus som han bruger om vinteren ellers ligger han meget i en gamle
stoflæne stol som jeg har stående ude på terassen, som er overdækket .
Men han ser heldigvis ikke ud til at lide af orm, men det er nok mange
år siden har har spist en mus/fugl da han jo ikke kan se dem.

Mange hilsener Janne.

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar