Ny kat i familien!!!
Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 28-04-05 16:48

Hej Gruppe

Har brug for lidt erfaring og gode råd... Vi har et dejlig mis: Windows, ja
det hedder hun.. Som nu efterhånden er 6 år (hvis du spørg manden i huset er
hun kun 2 år og det vil hun blive ved med at være ). Sagen er nu den at
vi godt kunne tænke os en lille kat mere, vi er flyttet på et nedlagt
landbrug og syntes nu at vi godt kunne have en kat mere.. Vores naboers kat
har lige fået killinger og vi har fået lovning på en af dem når de bliver
gamle nok.. Tror i det er synd for vores "gamle mis". Hun er en meget
trygheds mis, som sover i vores seng om aften, hun er ikke meget ude, kun
helst når vi også er der... tror i hun vil tage mod en lille killing eller
hva??? Skriv endelig med jeres meninger og erfaring...

Mvh Heidi

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 29-04-05 21:37

> [...]
> har lige fået killinger og vi har fået lovning på en af dem når de bliver
> gamle nok.. Tror i det er synd for vores "gamle mis".
</klip>

JA!
Hej Heidi

I mine øjne er det en dårlig idé....aldersforskellen er for stor!
Enten nyder I den kat i nu har, som enekat, det lyder som om hun trives med
det
Eller find en kat i samme aldersklasse...
Det svarer stort set til at du tager en baby og en 40-årig og sætter sammen,
og risikoen for at det går galt er i mine øjne større end chancen for at det
går godt.
Går det helt galt ender du med en fustreret gammel kat og en fustreret
killing...
Jeg taler dagligt med mennesker der har store problemer med
aldersforskelle....så jeg mener at have en god bunke erfaringer på
området....
--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Tanja Petersen

Dato : 01-05-05 08:04

Heidi, det er vi ikke enige i. Det er nemmere at sætte en "gammel" og en
killing sammen, end at sætte to jævnaldrene sammen. Killingen vil have det
man kalder "jeg overgiver" mig og den "gamle" gider så ikke at rende efter
den, hvis de er gamle begge to vil de tage kampen op, og hvor fedt er det ??

Hilsner
Tanja

"Heidi, Miver og Mulle's mor" <katteFJERN@DETTEpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42729af8$0$79458$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : flippes

Dato : 01-05-05 08:47

Hej

Vi har lige købt en legekammerat til vores lille kat Sisse.
Sisse er omkring 6 måneder og Emil er også omkring de 6 måneder.
Sisse har været her fra begyndelsen så det er vel klart at hun ikke ligefrem
er glad for den nye ven?
Emil er meget glad og en rigtig lille kælepot. Han løber glad hen til Sisse
og vil snakke, men straks begynder Sisse at hvæse og knurrer.
Er der nogle som har en tidshorizont på hvornår de to katte vil kunne
sammen? Vi er allerede blevet meget glad for Emil og ville nødig blive
nødtil at levere Sisse eller Emil tilbage.

/Flippes

Fra : Anette

Dato : 01-05-05 13:16

flippes wrote:
> Sisse har været her fra begyndelsen så det er vel klart at hun ikke
> ligefrem er glad for den nye ven?

Nej - han "tager" jo hendes territorie og den opmærksomhed hun plejer at få

> Er der nogle som har en tidshorizont på hvornår de to katte vil kunne
> sammen? Vi er allerede blevet meget glad for Emil og ville nødig blive
> nødtil at levere Sisse eller Emil tilbage.

Giv det noget tid. Når vi har skullet have nye katte ind i flokken har det
været meget forskelligt hvor lang tid der går. Nogle falder ind i gængen
efter en uges tid med hvæsen, og " det er mig der bestemmer her" .
Andre er der gået en 3 måneder, hvor småkonflikterne er blevet ved mellem en
af de gamle og den nye.
PÅ de mere end 20 år vi har haft katte har vi kun måttet opgive en gang. En
tilløber mis der ellers faldt fint til, blev pludselig efter et lille års
tid, vildt aggressiv overfor alle de andre. Det kunne vi ikke få til at gå
over, så i samråd med dyrlægen måtte vi gå med til en aflivning.
Med det, prøver jeg vist egentlig bare at sige at det er sjældent at normale
katte ikke finder deres hieraki efter en overskuelig tid.
Du kan hjælpe dem på vej ved at vise den gamle meget opmærksomhed, lege med
dem sammen. Vise dem at for dig betyder de to lige meget ( at de begge er
lige vigtige i dit hieraki) og så ellers lade dem finde ud af det selv. Skil
dem kun ad hvis du kan se den ene bliver "mobbet" for voldsomt af den anden.
God fornøjelse med dem begge

/ Anette

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 02-05-05 12:55

[Sammensætning af katte med aldersforskel]:
> I mine øjne er det en dårlig idé....aldersforskellen
> er for stor!

Det er jeg ikke enig i

Nu har vi først med succes sat først en 6-årig sammen med en 12-årig, hvor
ingen af dem havde prøvet at dele territorie, og senere en killing sammen
med en 10-årig (den førstnævnte som nu var blevet ældre).

Det var ikke nemt i nogen af tilfældene. Den som bor der allerede bliver jo
sur - meget sur! - og vil sikkert forsøge at få den anden "til at flytte ud
igen". Men giv dem tid - og giv dem begge stor opmærksomhed - så kommer
resten. Her vil det nok være en fordel at være to personer med kattetække,
så man kan tage hver sin kat i de krisesituationer som vil opstå.

De første uger bør man holde dem adskildt når man ikke er hjemme, dog gerne
så der er en dør på klem så de kan gå og snuse lidt til hinanden - når
nysgerrigheden overmander frygten/arrigskaben.

Om det var besværet værd? JA! - Efter lidt tid så har man glæden af 2 katte
som respekterer hinanden. Måske kommer de aldrig til at sove i arm sammen,
men det med at ældre katte ikke kan lege med unge katte vil jeg også godt
afvise. Katte kan lege uanset alder - selvom det ikke er så længe af gangen
når de bliver "pensionister".

--
/Lars

Anmeldelse af LiteOn LVW-5045:
http://www.recordere.dk/artikler/anmviewer.asp?a=606

Fra : Denise

Dato : 02-05-05 15:16

Lars Ladingkaer wrote:
> [Sammensætning af katte med aldersforskel]:
>
> Det er jeg ikke enig i

Det er nemlig det, man kan aldrig vide hvordan det går. Man kan have en
anelse, men kan aldrig være sikker.
Men hvis man følger de normale retningslinier for sammenføring (som du
gjorde) er chancerne i hvert fald størst. Heidi se evt.

Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 01-05-05 09:07

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> wrote in

> Skriv endelig med jeres meninger og erfaring...

Som Heidi skriver *kan* alderforskellen være for stor, men det kommer
helt an på jeres gamle kat, men også på killingen.

Jeg købte en 2 år gammel kat som selskab til min 12 årige kat, efter
hans kammerat var død tidligere på året. Jeg havde også hans 12årige
søster, som bestemt ikke gad lege og den slags.
Det viste sig at aldersforskellen på de to var for stor, så den 2 årige
nu kedede sig med de 2 pensionister. Derfor købte jeg en killing til
den 2 årige, det var en succes. De to små legede, nussede og hyggede
sig sammen og den gamle kunne være med i det omfang han havde lyst. Jeg
har aldrig fortrudt det valg

Så mit forslag til dig er at få 2 killinger. De to kan lege, rase ud på
hinanden og gøre alt det killinger nu engang gør, og den gamle kan
deltage i det omfang hun gider og har kræfter ril det. Hun vil
formentlig også være en god opdrager for de små, for selvom de bliver
hos deres mor den tid de skal, så er de jo bare nogle lømler stadig væk
12 uger gamle

Min killing var 15 uger gammel da han flyttede ind, fræk som bare
pokker og fuld af selvtillid, men den 2 årige opdragede helt tydeligt
på ham

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Heidi Bech Petersen

Dato : 03-05-05 17:14

"Heidi Bech Petersen" <hbFJERNMIG@petersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ude, kun helst når vi også er der... tror i hun vil tage mod en lille
> killing eller hva??? Skriv endelig med jeres meninger og erfaring...

Hej Alle

Tusind tak for jeres erfaringer og meninger, har ikke helt besluttet hvad vi
vil endnu. Men jeg lover at skrive hvis vi får en lille killing, så i kan
hører hvordan det går...

Mvh Heidi