Opkast på tæppe :-(
Fra : Linda Jakobsen

Dato : 27-04-05 20:47

Hvad har i held med at fjerne opkast med?
Problemet kommer når mitterne hugger foderet i sig og kaster det op igen
(selvom foderskålen er fyldt hele dagen).
Selvom jeg bruger pletfjerner (Sapur pulver), er der stadig små brune
misfarvninger tilbage. Og det er både på kunst og uldtæpper.

Med venlig hilsen
Linda Jakobsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kari Eiffert

Dato : 27-04-05 21:05

Hej.

Vi har desværre det samme problem med opkast på de vores nye gulvtæpper. Så
vi snakkede med dem vi havde købt tæpperne ved, og fik dette svar: Der er
mavesyre i deres opkast, og den syre misfarver tæpperne. Det er desværre
permanent.
Hos os er pletterne dog mørkere end tæppet, og han foreslog at vi prøvede at
blege det en smule. Kan desværre ikke huske med hvad.

Mvh Kari

Fra : Anette

Dato : 28-04-05 23:53

Kari Eiffert wrote:
> Så vi snakkede med dem vi havde købt tæpperne ved, og fik
> dette svar: Der er mavesyre i deres opkast, og den syre misfarver
> tæpperne. Det er desværre permanent.

Hej
Vi har samme bøvl og snakkede også med tæppehandleren: Hans bud var
danskvand.
Han fortalte at det store problem med diverse tæpperens og pletrens er at de
kemiske midler også fjerner det smudsafvisende lag/ naturlige fedtlag der er
i uldtæpper. Det tager pletten ja men det gør tæppet endnu mere modtageligt
for snavs og det svækker tæppet i længden.
Vi har både katte og hundehvalp, der alle har en speciel forkærlighed for
vores næsten nye gulvtæppe i stuen - så vi strøg hjem og prøvede det med
danskvand. Hælde en masse danskvand på pletten, så den er drivvåd lad det
ligge og trække nogle minutter- og derefter soppe op med en sugende svamp.
Resten suger et par gode håndfulde kartoffelmel til næste dag.
Det tog ikke pletterne helt - men det lysende da noget på det. Tæppet er
lysegråt og 100% uld.

/ Anette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 27-04-05 21:06

In article <426fec184c027@nerdgirl.dk>, Linda Jakobsen
<linda_jakobsenKATTE@BAKKEofir.dk> wrote:

> Selvom jeg bruger pletfjerner (Sapur pulver), er der stadig små brune
> misfarvninger tilbage. Og det er både på kunst og uldtæpper.

Hej Linda
Jeg fjerner det værste med køkkenrulle og vasker efter med en svamp med
vand, evt med vand og en pletfjerner-spray - sådan en man forbehandler
pletter på vasketøj med (biotex pt). Det hjælper som regel.
Jeg kom til at tænke på, hvad fodrer du med? For jeg har opdaget at det
hjælper meget på pletterne at købe foder uden kunstig farve i - Whiskas
og Pussi farver f.eks. enormt meget :(
Og jeg tror ikke kattene lægger mærke til eller godt af farve i maden
under alle omstændigheder.

--
Knus fra Ann R

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-04-05 22:39

Linda Jakobsen wrote:
> [...]
> Selvom jeg bruger pletfjerner (Sapur pulver), er der stadig små brune
> misfarvninger tilbage. Og det er både på kunst og uldtæpper.

har du prøvet at pletbehandle med Oxyaction??
det er faktisk den eneste pletbehandler jeg har haft virkelig gode
erfaringer med... den kan tage alt fra en rødvinsplet, til indlagret skidt i
sofaarmlænet...

jeg plejer at bruge deres pletspray.... fjern opkastet, og tør med et stykke
køkkenrulle... sprøjt oxyaction på, og masser det lidt ned i tæppet.... hvis
pletten er meget gammel, kan du prøve at sprøjte ekstra på, og gnuppe med et
viskestykke, påføre en gang mere, og læg viskestykket over og lad det trække
lidt.... tør efter med en klud opvredet i rent vand ;)

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 29-04-05 17:11

Endnu et pletrenseråd :
Jeg plejer at skumme opvaskemiddel op i koldt vand og børste skummet på
pletten med en neglebørste. Derefter suger jeg op med et gammelt håndklæde.
Det plejer at kunne fjerne både nye og gamle pletter på mit gulvtæppe, både
kaffe- og kattepletter

Mvh. Else.

--
Gyldenkærnes Norske Skovkatte
Killinger født 12/4

Fra : Benny Frandsen

Dato : 27-04-05 22:52

Jeg tørre det op med køkkenrulle, derefter drysser jeg kartoffelmel på og
lader det suge resten op. Efter 12 - 24 timer kan du så støvsuge det op,
jeg
syntes at det virker fint her og så koster det ikke så meget.Det virker
dog
kun hvis det bliver gjort med det samme.

--
Mvh.
Benny Frandsen

»Jeg er ikke rodet. Jeg er organisatorisk udfordret.«

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : AEK

Dato : 27-04-05 23:22

"Linda Jakobsen" <linda_jakobsenKATTE@BAKKEofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej Linda.

Jeg har gode erfaringer med Vanish pletfjerner til tæpper.
Da Oscar var syg, kastede han meget op, og det er ikke at se på mine lyse
tæpper.

Hilsen,
Anya.

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 28-04-05 12:21

> [...]
> Selvom jeg bruger pletfjerner (Sapur pulver), er der stadig små brune
> misfarvninger tilbage. Og det er både på kunst og uldtæpper.

Jeg har også gode erfaringer med Vanish (kan fjerne opkast fra lysegråt
gulvtæppe).

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-04-05 13:12

Linda Jakobsen wrote:
> Problemet kommer når mitterne hugger foderet i sig og kaster det op igen
> (selvom foderskålen er fyldt hele dagen).

Er der i øvrigt nogle der ved hvorfor de altid stiller sig på tæppet
når de skal kaste op ?

// Hans, med disse to smukke misser:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2005/2005-04/2005-04-22/
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Denise

Dato : 28-04-05 14:39

> Er der i øvrigt nogle der ved hvorfor de altid stiller sig på tæppet
> [...]

Nøh, vores plejer da også at stille sig i vindueskarmen og kaste op ned
mellem radiatorribberne

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 28-04-05 14:55

In article <4270e771$0$273$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Denise
<Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote:

> Nøh, vores plejer da også at stille sig i vindueskarmen og kaste op ned
> mellem radiatorribberne

Jah, eller ned fra toppen af klædeskabet eller kradsetræet.. yuppie...

--
Knus fra Ann R

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 28-04-05 17:55

Ann Rudbeck skrev i en meddelelse...

> Jah, eller ned fra toppen af klædeskabet eller kradsetræet.. yuppie...

Hør, sig mig lige De Damer - har I mon 'lånt' en eller to af mine mitter?

Sådan er det nemlig også altid herhjemme - og det er ulækkert.

Mvh Tina - og de tre brækartister (når det kommer over dem)
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-04-05 15:10

> Er der i øvrigt nogle der ved hvorfor de altid stiller sig på tæppet
> når de skal kaste op ?

Det gør de da heller ikke. Nogengange stiller de sig i sengen.
Nå, det er heldigvis kun sket en gang her... indtil videre...

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 29-04-05 01:08

> Er der i øvrigt nogle der ved hvorfor de altid stiller sig på tæppet
> [...]

Hej Hans.

Ifølge Doreen Toveys herlige bog, "Katte i huset", der omhandler
forfatterindens liv som frivillig siameserslave, skyldes det følgende:
"Vores katte kastede altid op midt på gulvtæppet. Uvanen var indført af
Sugieh, der ville være sikker på, at hun ikke døde mens vi ikke så det, og
vi var efterhånden så vant til det, at vi var blevet eksperter i at få
placeret en avis i samme sekund, vi hørte det første gylp."

Blot et bud herfra.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--