Flåt som "mellemmåltid"...
Fra : Andrea

Dato : 26-04-05 18:31

Jeg har lige været udenfor og straks kommer Bailey stolt luntende med en
stor, fed mus i munden. Jeg satte mig på hug og roste hende det bedste jeg
har lært, og mens vi sad og beundrede hendes fangst så jeg at der sad en
flåt i nakken på musen. Jeg havde ikke helt vildt lyst til at sidde og pille
flåter af en død mus, så inden jeg var kommet på en mulig løsning var musen
godt på vej ned i Baileys mave.
Nu er spørgsmålet så: Er det farligt for katten? Kan hun tage skade af de
bakterier flåten bærer... Eller er den bærer af ormeæg ligesom lopper...
Eller er der andre skrækkelige ting jeg slet ikke kender til...??
Hilsen Kristina

Fra : Anette

Dato : 27-04-05 00:10

Kristina wrote:
> [...]
> af de bakterier flåten bærer... Eller er den bærer af ormeæg ligesom
> lopper... Eller er der andre skrækkelige ting jeg slet ikke kender

Din kat indtager formentlig op til flere flåter som du ikke når at se. Alle
dem han/hun kan nå selv, æder hun når de er hevet ud. De generer,kløer når
de bider sig fast, så katten vil - hvis den kan nå dem, selv bide flåten af
og æde den.
Der er en lille risiko for en infektion via flåter, men risikoen er ikke
større end den der er ved at æde mus. Mus er bærere af diverse forskellige
slags orm, lopper og et utal af bakterier.

Mine katte har altid taget mus, ( og rotter og flagermus) og ofte selv
onduleret flåter - inden jeg har været der med Frontline dråberne og jeg har
endnu til gode at opleve at de er blevet syge af det.( Heldigvis)
( jeg har haft ude/indekatte i mere end 20 år)

Så bare rolig, missedyret følger bare sin natur ( selvom der findes et hav
af hårrejsende vandrehistorier om alskens sygdomme der kan komme med flåter-
det er ikke ret hyppigt de forekommer)

/Anette