Filter på langhåret vildkat
Fra : Lene Hansen

Dato : 17-04-05 18:16

Hej.

Jeg har selv perserkatte, vil jeg starte med at sige, så jeg kender generelt
til det med filter i pels, men men men..............

Her hos mig holder en vildkat til og har gjort det nu gennem et par år. Hans
baggrund er at hans forrige ejer (som ikke havde katte som vi andre har
katte) blev syg og kom på plejehjem. Hans katte blev indfanget og aflivet,
men den langhårede her fik de ikke med...........
Katten var meget meget sky, men kom til sidste frem tvunget af sult og jeg
forbarmede mig over ham og gav ham mad. Først nu kan jeg lige få lov at
stryge ham lidt over ryggen når han har fået mad, men den er stadig meget
sky (det mærkelige er at den elsker min hund og går og stryger sig op ad
den, når den kommer for at få mad!!) Der var ikke hund hvor den kom fra og
jeg har en kæmpehund af en newfoundlænder...
Nå, men katten er desværre en langhåret blandingskat. Og jeg kan få lov at
røre ham så meget at jeg kan mærke den filtre meget . Jeg har lige fået lov
at klippe lidt af op omkring hovedet, men katten går helt i panik så snart
jeg prøver at nærme mig siderne eller tage fat i katten.Nu ved jeg katten
har levet mere eller mindre frit i mange år. Så er spørgsmålet - falder alle
de filtre selv af med tiden? Det må de vel gøre når han har haft fin pels i
vinter - for det havde han, og der havde den levet vildt i i hvert fald 1½
år. Jeg ved godt at han måske skulle indfanges og ordnes hos en dyrlæge og i
hver fald under narkose, men jeg ved også at det vil være umuligt at
indfange ham. Jeg kan se der er faldet en del af på halsen og brystet, da
han er helt bar og små dun titter nu frem i form af en ny pels. Så tror i at
"naturen" selv ordner det i et tilfælde som dette her. Jeg har ondt af ham,
da jeg ved det må gøre ondt at gå med alle de filtre, men umiddelbart så
løber han som alle andre katte uden at det ser ud som om det gør ondt.

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : Bjarne Nielsen (Mozi~

Dato : 18-04-05 06:45

Lene Hansen wrote:
> år. Jeg ved godt at han måske skulle indfanges og ordnes hos en dyrlæge og i
> hver fald under narkose, men jeg ved også at det vil være umuligt at
> indfange ham.

Jeg har engang haft held med at indfange en vild berøringsangst hankat
ved at anbringe en tallerken med lækker smaskende kattevådmad inderst i
transportkassen og lukke, da han var indenfor.

Bjarne

Fra : JytteB

Dato : 18-04-05 07:41

"Lene Hansen" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har katte) blev syg og kom på plejehjem. Hans katte blev indfanget og
> aflivet, men den langhårede her fik de ikke med...........

Hej Lene.

Da jeg var barn for mange år siden, kom der også en langhåret vildkat til
os. Vi kunne godt røre ham, men at blive redt fandt han sig ikke i.
Hans pels sad i kager på ryg og sider, når det blev forår. Men han klarede
selv at få den døde pels af. Så var han fin men lidt tyndpelset bagefter.
Men det bedste vil selvfølgelig være hvis du kan få hjulpet din vildkat af
med den døde pels.

Hilsen
Jytte

Fra : tina laren

Dato : 18-04-05 17:36

> [...]
at

> løber han som alle andre katte uden at det ser ud som om det gør ondt.

Jeg tror katten har ondt. jeg ville låne en fælde og køre katten til
dyrlæge og få den ordnes.

Med venlig hilsen
tina laren
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Hansen

Dato : 18-04-05 18:54

Problemet er at jeg IKKE kan få den i en fælde. Jeg tror den blev bange for
den da der blev indfanget katte hvor han boede før - og han undgik den også
dengang. Fælden har stået hos mig i et par måneder og det er ikke lykkedes
mig, uanset hvad jeg har lagt af gode ting i fælden. Og problemet vender jo
tilbage igen - så da han er halvvild vil det mest humane måske være en
aflivning, men det er jo igen umuligt så længe jeg ikke kan få ham i en
fælde.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 18-04-05 17:45

Hej Lene

Lene Hansen wrote:
> Jeg har ondt af ham, da jeg ved det må gøre ondt at gå med alle de filtre, men umiddelbart så
> løber han som alle andre katte uden at det ser ud som om det gør ondt.

Det gør helt sikkert ondt :(

En mulighed er selvfølgelig at indfange ham og få dyrelægen til at
barbere ham, men det er jo kun en midlertidig løsning på problemet - det
skal vel i hvert fald gøres et par gange om året hvis katten skal holdes
bare nogenlunde fri for smerter... Og det er jo en traumatisk oplevelse
hver gang for sådan en kat.

Måske ville det være bedre simpelthen at tage konsekvensen og indse at
en langhårskat ikke egner sig som vildkat/udekat og få den aflivet.
Vildkatte-tilværelsen er i forvejen ikke specielt behagelig og hvis man
oven i det lægger indfangning, bedøvelse og barbering et par gange om
året så synes jeg faktisk at det er "for meget", så synes jeg at det er
bedre at lade den få fred for den har jo ikke udsigt til en bedre
tilværelse, når den ikke er tam så man kan komme til den og give den
nødvendige pelspleje.

Og så er der selvfølgelig spørgsmålet om neutralisering - hvis den ikke
er neutraliseret *skal* det gøres - ellers kan den jo blive ophav til en
hel skov af langhårede vildkatte som har samme dystre fremtidsudsigter
som den selv :(

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Lene Hansen

Dato : 18-04-05 18:56

Aflivning har været oppe at vende, som skrevet ovenfor, men det er et
problem at få ham til at gå i en kasse. Han kommer lige og spiser og
forsvinder så igen. Hvor han opholder sig aner jeg ikke.