Sjovt lille spørgsmål...
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 17-04-05 17:37

Jeg synes alle katte har en slags lomme på deres ører. Som om nogen lige har
skåret med en meget tynd kniv. Nogen genetisk grund e.l.?

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 17-04-05 18:20

Hejsa
- ja sådan er vi jo skabt så forskellige. Hvordan ser dine egne ører ud?
F.eks. har jeg ikke de samme kringelkroge som min mand, børn og forældre.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 17-04-05 19:10

> Hejsa
> - ja sådan er vi jo skabt så forskellige. Hvordan ser dine egne ører ud?
> F.eks. har jeg ikke de samme kringelkroge som min mand, børn og forældre.

Tjah... Jeg troede bare, at der måske var en slags genetisk forklaring på
det. Måske noget vedr. lyde e.l.

Fra : Carina Kristensen

Dato : 17-04-05 19:42

Hehe... ja de små kroge som du snakker om i kanten af øret har mine 2
katte
også..

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en
meddelelse

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 17-04-05 21:00

"Carina Kristensen" <carina_kristensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hehe... ja de små kroge som du snakker om i kanten af øret har mine 2
> katte
> også..

Det er det jeg mener. Alle katte jeg har set har dem, men hvad skal de
bruges til?

Fra : Carina Kristensen

Dato : 17-04-05 21:53

Jeg tror nu ikke at de rigtig skal bruges til noget...andet end til at
samle
fnullermænd i
Ligesom os mennesker har de jo nogen ting som ikke lige har den store
formål...

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-05 23:40

> Jeg synes alle katte har en slags lomme på deres ører. Som om nogen lige
har
> skåret med en meget tynd kniv. Nogen genetisk grund e.l.?

Hvem ved? På nuværende tidspunkt i evolutionen er der tilsyneladende ikke
brug for "ørelommerne", men det har der måske været engang, eller
evolutionen er måske på vej et sted hen, hvor der bliver brug for
*lommerne.*

Evolutionen har det med at lade ting være som ikke er til gene for
funktionen på nogen måde, og koncentrere sig om de ting, det er vigtigere at
udvikle/bortskaffe.

Evolutionen sker m e g e t langsomt, men er så langt fra gået i stå. Vi
ser det bare ikke, fordi det netop går så langsomt

Tina

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 17-04-05 23:58

"Søren" == Søren Kjeldsen <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> writes:

> Jeg synes alle katte har en slags lomme på deres ører. Som om nogen
> lige har skåret med en meget tynd kniv. Nogen genetisk grund e.l.?

Det er formentlig en konsekvens af at katteører fungerer som
kølemidler. Et katteøre består af to tynde lag med masser af blodårer
imellem. Når katten skal af med overskudsvarme, bliver der pumpet mere
blod til ørene. Det er den samme mekanisme surikater bruger, og derfor
de har nogle pænt store ører.

Den præcise grund til at katteører spalter på bagsiden kender jeg
ikke, men jeg vil gætte på at det er en evolutionsmæssig tilfældighed
der enten forbedrer hørelsen, eller er hænger sammen med en anden
fordel.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>