Kastration & Strint
Fra : Lars Christensen

Dato : 14-04-05 21:12

Hej.

Vi har to dejlige Maine Coon, hvor hannen er den yngste. Vi har nu
ladet dem parre sig, og her godt een uge efter er hannen begyndt at
strinte meget ude, og det sidder jo i pelsen, når han kommer ind. det
bevirker at det sætter sig forskellige steder hvor han hviler sig. Vi
er usikre på om han har strintet inde, da hans pels i sig selv lugter
en del. Planen var en snarlig kastration. Vi afventer blot at han skal
gøre naboens Maine Coon frugtbar. Vi har inden denne proces rådført os
med vores dyrlæge, om sagde at en hankat holder op med at strinte når
han bliver kastreret. Sådan en har hun selv gående, som blev kastreret
som 2 årig.
Så var det at vi hørte i radiodyrlægen, at en hankat der strinter een
gang vil blive ved, og at løbet så er kørt. Det gør os meget usikre og
kede af det, for hvad skal man tro? Vi kan jo ikke leve med en kat, som
strinter inde og vil så nødig skulle skille os af med ham.
Vi ringer derfor til vores dyrlæge i morgen for at bestille tid til
kastrationen og venter ikke på naboens hunkat.

Men: Hvordan er det helt konkret med strinteriet og kastrationen?
Er det vores dyrlæge, eller radiodyrlægen, der har ret? (Han anbefalede
faktisk at få katten aflivet)

Hilsen
Lars Christensen
Fanø

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 14-04-05 21:20

Hej Lars

Åh jeg elsker at hade radio-dyrlæger

Det er en meget firkantet udlægning, at hvis en kat har strintet en gang at
så bliver den ved. Det sker da at hankatte bliver ved med at strinte, men
det er bestemt ikke min opfattelse/erfaring at det er ret mange der
fortsætter, især ikke hvis de bliver neutraliseret tidligt og ikke når at
blive altfor "macho"

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Gainsbourg

Dato : 15-04-05 01:31

Vi havde engang en fertil hankat gående indenfor i et par måneder, hvor den
strintede og vi vaskede og den strintede og vi vaskede - og hvor alting i
øvrigt lugtede frygteligt.

Men efter den blev kastreret holdt den fuldstændig op, så jeg ville ikke
være alt for bekymret, men lige se tiden an i nogle måneder efter I har fået
ham kastreret.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Denise

Dato : 15-04-05 08:52

"Lars Christensen" <lac@attagebortfanonet.dk> wrote in message
> Men: Hvordan er det helt konkret med strinteriet og kastrationen?
> Er det vores dyrlæge, eller radiodyrlægen, der har ret? (Han anbefalede
> faktisk at få katten aflivet)

Hej
Vi har og har haft 6 stk hankatte gennem tiden. 3 af dem nåede at strinte
inden de blev kastreret. _Ingen_ af disse, 7-9-13, har strintet efter
kastrationen.
De få vi kender der har haft hankatte der er begyndt at strinte igen, er
alle blevet provokeret af andre katte og så pludselig begyndt på det, altså
for at markere territorie. Så vidt jeg husker holdt de op igen på et
tidspunkt.

--
Hilsen Denise

Fra : Piea

Dato : 15-04-05 13:16

Hej

Er det 100% sikker at katte vil begynde at strinte??

Fra : Denise

Dato : 15-04-05 17:44

Piea wrote:
> Hej
>
> Er det 100% sikker at katte vil begynde at strinte??

Det tror jeg godt du kan regne med. Men hvis man ikke skal avle katte ser
jeg ingen grund til at lade det komme an på en prøve, bare af med kuglerne.
Så får man en roligere kat, en kat der ikke strejfer og slås om hunkattene
og ikke mindst laver han ikke uønskede killlinger i nabolaget, der måske får
en kummerlig tilværelse. Plus at man sparer penge hos dyrlægen, for sådanne
katte kommer altid hjem med sår og skrammer.

Læs evt. selv videre om det, hvis det har interesse

http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kat_Kastration/tema_kat_kastration.htm

Hilsen Denise

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-04-05 17:52

"Lars Christensen" <lac@attagebortfanonet.dk> skrev i en meddelelse

> Men: Hvordan er det helt konkret med strinteriet og kastrationen?
> Er det vores dyrlæge, eller radiodyrlægen, der har ret? (Han anbefalede
> faktisk at få katten aflivet)

Ingen af dem har ret I flg. de undersøgelser, der er
lavet, vil ca. 10 % af de strintende katte fortsætte med
at strinte - resten vil holde op. Sandsynligheden for at
katten bliver ved med at strinte øges naturligvis jo længere
den går fertil.

--
Helle Andersen
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Lars Christensen

Dato : 17-04-05 09:06

Hej.

Tak for de mange fine svar, som har givet os en del fred. Nu må vi se
om vi når det inden det bliver for fastsat i ham. Vi har en tid nu
mandag morgen.

Venligst
Lars
Fanø