Kastereret hankat med parringsadfærd
Fra : Lotte M

Dato : 13-04-05 14:15

En af mine bekendte har en kastereret hankat, der har "forelsket" sig i
en bestemt uldplaid, hvilken han dagligt bider sig fast i og parrer.

Katten kom som tilløber i efteråret (han er sikkert sommerhuskat fra
sidste år) og han er blevet kastereret for nogle måneder siden.

Min bekendte spørger, om kasterationen kan være mislykket - kan den det,
eller kan kattens hormoner være i ubalance?
--
^~^ , Mange hilsner
('Y') ) Lotte M http://www.lotte-m.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-04-05 16:35

Lotte M wrote:
> [...]
>
> Min bekendte spørger, om kasterationen kan være mislykket - kan den det,
> eller kan kattens hormoner være i ubalance?

Det kan godt tage nogle mdr for hankattens hormoner at "falde til ro".
Nogle hankastrater vil stadig parre, men som regel holder de op med at
strinte ganske hurtigt efter kastrationen.
Nogle gange kan en intensiv hormonkur hjælpe.

Har dyrlægen fjernet begge testikler? Ikke alle hankatte har begge
tesikler i pungen ved kastration. Hvis den ene testikel sidder i bugen,
vil han stadig opføre sig som en fertil hankat - indtil den bliver
fjernet... dette er en større operation, da dyrlægen skal lede efter
testiklen i bugen.

Jeg ville nok snakke med dyrlægen om situationen og diskutere en løsning.

mvh Camilla

Fra : CC

Dato : 13-04-05 18:57

> [...]
> testiklen i bugen.
>
> Jeg ville nok snakke med dyrlægen om situationen og diskutere en løsning.

Vi har et par kastrater, som lystigt strinter og især den ene er samtidig
meget dominerende overfor de andre,
så vi har haft mange og lange diskusioner med vores dyrlæge, om hvad vi kan
gøre og på et tidspunkt nævnte
vi for hende, om det ikke kunne ske, at kun den ene testikel var taget og
han stadig producerede en masse
hormoner, så grinede hun og sagde at "normalt kan dyrlæger godt tælle til 2"
) .
Det kunne dog hænde, hvis det skulle gå rigtig stærkt - bare ikke hos
hende...

mvh
Claus