Kattesprog
Fra : AEK

Dato : 08-04-05 13:29

Hejsa.

Soffi forsøger vist at fortælle " tunge mig " noget....forhåbentlig er der
en, der kan " oversætte "
Hun sætter sig foran mig og gaber højt. Hvis ikke jeg så snakker (
kommenterer dette ) , kan jeg være sikker på, at det næste gab bliver med
lyd på.
Når jeg har snakket med hende ....så stopper gaberiet...indtil senere, så
starter hun igen med at gabe, igen siddende lige foran mig - så jeg ikke kan
undgå at se og høre hende.... ( Gad vide, om hun er kronisk træt ? )

Andre gange sidder hun foran mig, hvor hun misser med øjnene , samtidigt med
at hun åbner munden en smule.
Det er helt bevidst, at hun gør det. Og hun skal være 120 % sikker på, at
jeg har bemærket det - førend hun stopper....

Nu er jeg nået dertil, at det ikke er tilfældigt - men hvad forsøger hun at
fortælle hendes " tunge katteslave " ?

På forhånd tak.

/ Anya & Soffi ( som MANGE gange dagligt fortæller noget - som Anya ikke
fatter en dart af ! ).

" I denne verden er du måske kun et menneske, men for ét menneske, kan du
betyde en verden til forskel."

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 08-04-05 13:46

AEK skrev:

> [...]
> Det er helt bevidst, at hun gør det. Og hun skal være 120 % sikker på, at
> jeg har bemærket det - førend hun stopper....

Alt dette er det, man kalder "dæmpningssignaler", fordi deres
oprindelige formål er at dæmpe enten aggression hos en højere rangerende
artsfælle eller omvendt at dæmpe angst hos en lavere rangerende.
Hovedindholdet er altså at tage en ubehagelig spænding ud af relationen.
Men da katte ikke er flokdyr (selv om meget tyder på, at evolutionen er
på vej derhenad), har de endnu ikke faste hilsesignaler til brug ved
venligtsindede møder med artsfæller (og hertil regner de som regel os),
og derfor vil de ofte som erstatning bruge en bred vifte af
dæmpningssignaler, fordi det er, hvad der kommer nærmest.
Så summa summarum tror jeg, at det Soffi siger er noget i retning af
"Hej! Hvasså?", og når du så svarer noget lignende, er hun tilfreds ...

Niels Peter

Fra : Denise

Dato : 08-04-05 14:52

Niels Peter Hansen wrote:
> Så summa summarum tror jeg, at det Soffi siger er noget i retning af
> "Hej! Hvasså?", og når du så svarer noget lignende, er hun tilfreds

LOL Du er sq god NP, men det skal nok passe

Jeg vil have sagt noget som "Hvad så, skal vi lege eller hvad, jeg keeeeeder
mig"

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-04-05 16:14

In article <42568c66$0$73793$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Denise
<reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote:

> LOL Du er sq god NP, men det skal nok passe
>
> Jeg vil have sagt noget som "Hvad så, skal vi lege eller hvad, jeg keeeeeder
> mig"

Og jeg ville ha' tilføjet "Jeg holder nu meget af dig, hvad syn's du om
mig?"
Jeg ville selv have forsøgt mig med at blinke tilbage til hende - sådan
overdrevent og langsomt med begge øjne ("Jeg er osse din ven")

--
Knus fra Ann R

Fra : AEK

Dato : 08-04-05 16:18

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> LOL Du er sq god NP, men det skal nok passe
>
> Jeg vil have sagt noget som "Hvad så, skal vi lege eller hvad, jeg
> keeeeeder
> mig"

Denise : Hvis du kan forestille dig en kat, der smiler samtidigt med
gaberiet - så er det Sofi
Og hun er i vældigt humør, når det står på ( har på fornemmelsen, at Soffi
er født evig glad ).

/ Anya.

Fra : Denise

Dato : 08-04-05 16:51

AEK wrote:

> Denise : Hvis du kan forestille dig en kat, der smiler samtidigt med
> gaberiet - så er det Sofi
> Og hun er i vældigt humør, når det står på ( har på fornemmelsen, at
> Soffi er født evig glad ).

Hihi, selvom hun er glad kan hun vel godt kede sig. Blonde stiller sig også
op nogle gange foran mig og nedstirrer mig. Og sætter jeg mig hænger han på
mig konstant og fortæller alt muligt og hele tiden, også kl. lort om morgen
får jeg en laaaang historie. Nogle gange tror jeg det er fordi han keder
sig, for Dino og Molly ligger bare og sover og der er noget mere gang i
Blonde, men så må jeg op af sofaen og lege lidt med catdancer. Så kan det
nok være Dino kommer fløjtende
..

--
Hilsen Denise

Fra : AEK

Dato : 08-04-05 18:45

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse

> Hihi, selvom hun er glad kan hun vel godt kede sig.

Jeps, og det gør hun også...det er ikke altid de to store gider hendes
tempo...*G*

> [...]
> sig, for Dino og Molly ligger bare og sover og der er noget mere gang i
> Blonde, men så må jeg op af sofaen og lege lidt med catdancer. Så kan det

*LOL*

Hvor er katte dog underholdende. Og hvis jeg forstod dem, kunne jeg skrive
en bog ( ok, det overlader jeg trygt til Niels Peter ).
Så kan kunne få svar på f.eks :
Når Soffi kommer forbi mig, svinger halen, så den rammer mit ben....
Hvorfor Tilde ELSKER at gnide ansigt mod mit....
Hvorfor nogle er meget " snakkende " og andre ikke...
Hvorfor Oscar tror , at man ligger bedre på ryggen end på mavsen....

/ Anya & Soffi ( som vist mener, at Anya er håbløs til kattesprog - men
enorm god til at vise dem, hvor højt elsket de er ).

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 08-04-05 19:46

AEK skrev:

> Så kan kunne få svar på f.eks :
> Når Soffi kommer forbi mig, svinger halen, så den rammer mit ben....

Området omkring halen huser nogle duftkirtler, man kan afmærke sin
personlige ejendom (= dig) med

> Hvorfor Tilde ELSKER at gnide ansigt mod mit....

For at afmærke dig som hendes ejendom (duftkirtler bag mundvigene) og
for at du kan afmærke hende som din ...

> Hvorfor nogle er meget " snakkende " og andre ikke...

Af samme grund, som hos mennesker: den særlige type intelligens, der
tager sig af kommunikation, er ikke lige veludviklet hos alle individer.
Der er racemæssige forskelle, for eksempel er den race, man traditionelt
har kaldt "katteverdenens store, tavse mand", nemlig British Shorthair,
ikke noget udpræget sludrechatol, hvorimod de orientalske racer nærmest
knævrer døgnet rundt ...
Derimod synes jeg ikke, man hos katte ser nogen kønslige forskelle i
snakkelyst ...

> Hvorfor Oscar tror , at man ligger bedre på ryggen end på mavsen....

Så er chancerne jo større for, at nogen finder på at nulre én på maven

> / Anya & Soffi ( som vist mener, at Anya er håbløs til kattesprog - men
> enorm god til at vise dem, hvor højt elsket de er ).

Jeg kan da trøste Anya med, at katte tydeligvis godt ved, at vi er lidt
handicappede på det sproglige område.
Det kan man bl.a. se af, at de bruger lydsprog mere over for os, end de
ville gøre overfor artsfæller, hvor de i højere grad tyr til "nonverbal"
kommunikation, og de taler også højere og tydeligere til os end til
andre katte.

Niels Peter

Fra : AEK

Dato : 08-04-05 22:24

"Niels Peter Hansen" <ng@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> Området omkring halen huser nogle duftkirtler, man kan afmærke sin
> personlige ejendom (= dig) med

> For at afmærke dig som hendes ejendom (duftkirtler bag mundvigene) og for
> at du kan afmærke hende som din ...

Ok, så det drejer sig om afmærkning....Kan blot undre mig over, at det
fortsætter..Jeg må efterhånden være afmærket til UG

> [...]
> døgnet rundt ...
> Derimod synes jeg ikke, man hos katte ser nogen kønslige forskelle i

Soffi er ½ perser.... Hun snakker, som var hun betalt for det
Hun kan føre laaange samtaler med eller uden mig....Og sikke niveauer hun
evner....

> Så er chancerne jo større for, at nogen finder på at nulre én på maven

Og det lykkedes gerne.....Han elsker at få nusset sin " slanke " mave....

> Jeg kan da trøste Anya med, at katte tydeligvis godt ved, at vi er lidt
> handicappede på det sproglige område.

Pyha...

> [...]
> kommunikation, og de taler også højere og tydeligere til os end til andre

Damen , og de andre rødder kan nydes her , hvis det skulle have
interesse....
http://oscarogtilde.webbyen.dk/

Tak for hjælpen, Niels Peter.
Go´weekend til det sjællandske

/ Anya og Soffi

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 08-04-05 22:55

In article <4256f68a$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, AEK
<2468@jubiimail.dk> wrote:

> Ok, så det drejer sig om afmærkning....Kan blot undre mig over, at det
> fortsætter..Jeg må efterhånden være afmærket til UG

Duftmarkering skal jo holdes ved lige, det damper af - og du vasker dig
garanteret også regelmæssigt med et eller andet afskyeligt lugtende
Jeg kan i hvertfald næsten se at mine vrænger næser, når jeg har været
i bad "Altså, nu var hun lige begyndt at lugte af sig selv, og nu har
hun puttet det der stads på IGEN!" *g*

--
Knus fra Ann R

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 08-04-05 23:35

> [...]

> garanteret også regelmæssigt med et eller andet afskyeligt lugtende
> Jeg kan i hvertfald næsten se at mine vrænger næser, når jeg har været

Åh ja, jeg har skam tit set mine misser tage en runde i huset og gnubbe
bordben, gnubbe bordben og gnubbe bordben igen for at holde territoriet
ved lige. En god gerning kan ikke gøres for tit

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 09-04-05 00:04

"Betina" == Betina Rasmussen <rasmussenKATTE@BAKKEc.dk> writes:

> Åh ja, jeg har skam tit set mine misser tage en runde i huset og
> gnubbe bordben, gnubbe bordben og gnubbe bordben igen for at holde
> territoriet ved lige. En god gerning kan ikke gøres for tit

Bliver du også bidt i næsen som en del af hovedgnubberitualet? Det
bliver jeg, hvis jeg ikke er hurtig nok til at trække snuden til mig.

--
/Wegge
Min holdning til Usenet - <http://wiki.wegge.dk/Usenet>

Fra : Denise

Dato : 09-04-05 08:22

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Bliver du også bidt i næsen som en del af hovedgnubberitualet? Det
> bliver jeg, hvis jeg ikke er hurtig nok til at trække snuden til mig.

Det gør jeg tilgengæld, når Blonde vasker min næse, så slikker han 3 gange
og så bider han. Det er ikke hårdt men kan godt gøre ondt hvis den ene tand
ender i næseboret. Så efter 2. forsøg flytter jeg hovedet

--
Hilsen Denise

Fra : AEK

Dato : 08-04-05 16:15

> [...]
> Så summa summarum tror jeg, at det Soffi siger er noget i retning af "Hej!
> Hvasså?", og når du så svarer noget lignende, er hun tilfreds ...

Hej Niels Peter.

Og tak for svaret.
Det anede mig godt, at det ikke var noget ubehageligt , hun fortalte.
For når hun gaber, er det altid, når jeg sidder foran comperen - og hvis du
kan forestille dig en kat smile og være i højt humør, mens hun gaber - ja,
så er det næsten et billede af Soffi.

Jeg plejer gerne at svare til hende : Iiih, du er SÅ fin, Soffi. Og har
samtidigt håbet, at hun ikke havde fortalt mig, at jeg var dum som en dør
*LOL*

Tak for hjælpen, Niels Peter.

/ Anya.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 08-04-05 14:53

"AEK" <2468@jubiimail.dk> wrote in message
> Hejsa.
-klip-
> [...]
>
> På forhånd tak.
>
> / Anya & Soffi ( som MANGE gange dagligt fortæller noget - som Anya ikke

Hejsa Anja.

Nu har jeg ikke selv kat (*brokkersigoverboligselskab.wav*), og jeg kender
ikke bogen, men jeg har en ide om at du muligvis kan finde lidt om det i
bogen "Kattehviskeren" af Claire Bessant.
Du kan da prøve at låne bogen på biblioteket og se, om der står noget du kan
bruge.

Fra omtalen:
"En kat går sine egne veje - og så kan man vel ikke få den til at ændre
adfærd, hvis den gør noget, man ikke bryder sig om?
Jo, siger den engelske katteekspert Claire Bessant.
Hendes pointe er, at katte i virkeligheden er meget hurtige til at lære,
hvis det foregår under omstændigheder, hvor vi udnytter deres naturlige
måder at reagere på.
Det eneste der skal til, er at vi kommer dem i møde, så de selv kan finde ud
af, hvad der skal til for, at harmonien kan genoprettes.
Helt ligesom hestehviskere gør, når det gælder heste.
Jo mere du ved om din kat, jo mere kommer du til at holde af den.
Ikke på grund af dens særlige evner, men også fordi den er i stand til at
dele sit liv med dig.
Til glæde for begge parter. Så kom bare i gang med at hviske."

Venlig hilsen

,,,^..^,,, Aragorn_DK ,,,^..^,,,

--
=================
www.welles.dk

Fra : AEK

Dato : 08-04-05 16:18

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> dele sit liv med dig.
> Til glæde for begge parter. Så kom bare i gang med at hviske."

Hej Aragorn.

Tak for tippet - den vil jeg få lånt

Hilsen,
Anya.