Fangst
Fra : Loke

Dato : 06-04-05 10:08

Hej, hvordan lærer jeg min kat at den ikke skal komme ind og lege med
sin fuglefangst?
Helt utroligt, at en så lille fugl har så mange fjer og dun!
Det foregår tidligt om morgenen, så det er svært at gøre noget når det
sker. Hvad kan jeg gøre hvis jeg tager den på fersk gerning?
Det er en steriliseret hunkat på 2 år, og den har først nu fundet ud af
at fange fugle.
Den har fri adgang ud og ind døgnet rundt, og det ville jeg ( og katten
også ) være ked af at skulle begrænse, da den tit er alene, og har sit
toilet udenfor!

Mvh
Loke

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Denise

Dato : 06-04-05 15:38

Loke wrote:
> [...]
> Den har fri adgang ud og ind døgnet rundt, og det ville jeg ( og
> katten også ) være ked af at skulle begrænse, da den tit er alene, og

Hej Loke
Det lærer man den ikke, det er dens natur.
Hvis du tager den på fersk gerning, skal du skam rose den, for det er en
gave til dig
Så kan du altid smide den ud bagefter.

--
Hilsen Denise

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 06-04-05 16:20

"Loke" <loke@mail.ru> wrote in message
[...]

Jamen tillykke Du er den heldige ejer af et stk naturlig kat, der er så
glad for dig at den kommer med gaver

Hilsen Nina

Fra : Camilla Baird

Dato : 06-04-05 20:45

Loke wrote:
> [...]
> Den har fri adgang ud og ind døgnet rundt, og det ville jeg ( og katten
> også ) være ked af at skulle begrænse, da den tit er alene, og har sit

Jeg har ikke nogle gode råd i jeres situation, da det er svært at gøre
noget ved noget, der sker, før man vågner

MEN da min huskat kom i sommerhus, var hans glansnummer *HVER GANG*
straks at fange en mus og stolt bringe den indenfor i køkkenet/spisestuen.
Min mor vil hverken have mus eller kat i huset (hun er meget allergisk
overfor kat) & min mormor er er skrækslagen for mus, så det gjaldt om at
få den mus ud af huset så hurtigt som mulgt...
Min første tanke var meget upædagogisk, men den virkede!
Jeg tog musen, som lå foran katten, roste katten og lod ham se, at jeg
smed musen i skraldespanden - vi så aldrig flere mus inde i huset den
sommer! Til gengæld flød fliserne omkring huset med mere eller mindre
fortærede muselig - spidsmus smager ikke godt :bvadr!:

Én gang, da jeg var ude at rejse, kom jeg hjem til et duelig i stuen.
Hvordan, han har fået denne due ind gennem kattelemmen, er mig stadig en
gåde :gruble:
Min første mistanke til, at der var noget galt, fik jeg, da jeg kunne se
dun i opgangen fra min brevsprække... Inde i lejligheden flød det med
dun og fjer. Endelig fandt jeg duen, som dun og fjer stammede fra - den
var intakt, bortset fra at katten havde kløede sig ind til fuglens
hjerte... Da jeg flyttede ud af lejligheden nogle år senere, fandt jeg
flere duefjer inde bag bøgerne i reolen og bag sofaen - hold fast, hvor
er der mange fjer på sådan en due!

Et andet glansnummer han havde, var at fange små spurvefugle, tage dem
levende med ind på badeværelset, hvor min gulvspand stod. Han smed
fuglen ned i spanden og driblede med den, indtil jeg reddede den
stakkels lille fugl. Ofte var det dog for sent - fuglen var FOR skadet.

Han allerførste fangst var en sej lille mus, som endte med at gemme sig
oppe i min persienne - katten var vildt fascineret af at holde øje med
halen... I mit mislykkede første forsøg på at redde den, fik jeg jaget
den om bag ved køleskabet - katten gav ikke op. Til sidst måtte jeg
lukke den meget ophidsede kat ud på badeværelset og redde musen ud i det
fri, hvor den kom fra - så vidt jeg ved, slap den med skrækken (denne
gang!).

mvh Camilla

Fra : Denise

Dato : 06-04-05 21:36

Hi hi hi, tak for en god historie. Se det var en rigtig kat

--
Hilsen Denise

Fra : Loke

Dato : 07-04-05 07:23

Fra : Anette

Dato : 06-04-05 21:45

Loke wrote:
> Den har fri adgang ud og ind døgnet rundt, og det ville jeg ( og
> katten også ) være ked af at skulle begrænse, da den tit er alene, og
> har sit toilet udenfor!

Hvis du ikke vil lukke katten inde, eller lukke hende ude om natten er der
ikke store chancer for at du kan lære den at holde sin fangst udenfor. Hun
er formentlig blevet træt af at lege med den/tygge i den når du står op.
Eneste - meget lille - chance er at tage fuglen fra hende hende når du tager
hende på fersk gerning.
Har hun oplevet et par gange at du "bare lige tager hendes fugl tsk tsk" så
tager hun den ikke med ind til dig mere. Måske- medmindre altså fuglen
smager grimt eller der er andet der gør at du godt må få den

/ Anette
www.faarborg.dk/Malle
www.faarborg.dk/philana

Fra : Loke

Dato : 07-04-05 07:23

Takker for alle de gode svar ikke mindst historien fra Camilla.
Fugle er nu ikke det eneste hun slæber ind, men det eneste som
sviner..og dog den spiser jo ikke af fuglene, så der er aldrig så meget
blod.
Om efteråret har jeg lært at tænde for lyset når jeg skal på det *lille
hus* om natten, eller skal tidligt op. Hun samler regnorme ind, og de
lægger altid lige hvor jeg skal gå og det er IKKE rart at træde i en
sådan med bare tæer, og slet ikke når man ikke er rigtig vågen
Men det er jo ikke noget problem, da det ikke sviner ( de er aldrig bidt
i stykker ) så de er bare blevet smidt ud i haven igen. Og due æg i hel
tilstand, og store jagt-ederkopper som bliver fortæret når de ikke kan
løbe mere, jo den er vel som den slags er flest.