lopper??
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 15:14

Hejsa alle

Vi har to katte som lige har overtaget en 'katteseng' fra min venindes kat,
som så absolut ikke gad at benytte sig af den.

Nu har jeg lige modtaget et opkald fra min veninde om, at hun er vågnet med
adskillige bid op ad sin arm. Biddene er to og to ved siden af hinanden. Jeg
har været sammen med hende for et par dage siden, været i hendes lejlighed,
og vores katte har som nævnt fået den der katteseng.

Er der nogen ved om det er loppebid hun kan have fået, og i så fald, hvad er
risikoen så for at vi har fået det herhen også. Kan man mærke det på kattene
eller se lopperne?? Min veninde kan ikke finde lopper på sin kat.

Vores katte er indekatte, så vi har aldrig tænkt på sådan noget før - vi ved
dermed INTET omkring det, hehe.
Håber virkelig på lidt hjælp!

Venligst Maria.

Fra : Jytte B

Dato : 02-04-05 16:00

"Maria Sand" <smilende_maria(snabela)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vores katte er indekatte, så vi har aldrig tænkt på sådan noget før - vi

Hej Maria.

Min datters katte fik lopper. De er indekatte på 3. sal, og de havde ikke
haft besøg af andre dyr eller overtaget senge fra andre. Den eneste
forklaring var at børnene havde bragt lopper hjem fra besøg i hjem med dyr
(hunden nede i stuen var mistænkt). Så alt er muligt. Men efter behandling
var kattene loppefri igen. Det havde jo ikke nået at udvikle sig.

Hilsen
Jytte

Fra : Niels Peter

Dato : 02-04-05 18:13

Maria Sand skrev:

> [...]
> og vores katte har som nævnt fået den der katteseng.
>
> Er der nogen ved om det er loppebid hun kan have fået,

Det kan det godt være, det viser sig tit sådan.

> og i så fald, hvad er
> risikoen så for at vi har fået det herhen også. Kan man mærke det på kattene
> eller se lopperne??

Det er ikke altid, man kan se eller mærke det på kattene, fordi katte jo
nu engang klør sig en gang imellem, også, når de ikke har lopper.

> Min veninde kan ikke finde lopper på sin kat.

Det kræver også nogle gange en særlig tættekam at "fange" dem.
Ofte er det netop mest menneskene, der mærker problemet.

> Vores katte er indekatte, så vi har aldrig tænkt på sådan noget før - vi ved
> dermed INTET omkring det, hehe.
> Håber virkelig på lidt hjælp!

Du kan prøve at læse lidt på min hjemmeside, jeg har en artikel om
lopper og hvad man gør ved dem her:

http://www.bluewhite.dk/Tips/lopper.shtml

Niels Peter

Fra : Carina Kristensen

Dato : 02-04-05 18:41

Jeg ville nu bare give dem en loppekur.. så er du på den sikre side... og
en
loppekur koster ikke alverden..

Fra : Anette

Dato : 02-04-05 19:28

Maria Sand wrote:
>. Kan man mærke
> det på kattene eller se lopperne??

Hej Maria
Det eneste du kan se på kattene er at de kløer sig en smule mere, og ofte
noget mere hektisk. Altså lige pludselig stoppe det de har gang i,
lynhurtigt vende rundt og bide eller klø voldsomt. Det er er flere katte der
gør, uden at have lopper, men det bliver en smule hyppigere når de har
lopper.
Ellers kan du se det på deres maver/ i lysken. Der er lunt og varmt og der
holder lopperne af at være. Selve loppen vil du kun sjældent nå at se, men
deres ekstrementer, bitte små sorte fnuller ligger på kattens hud, ligesom
der vil være bittesmå røde bidemærker i kattens hud.

Hvis du vil se lopperne så prøv at putte katten i bad, så samler lopperne
sig i hovedet på katten, helt ude omkring snuden.

Mh.t. den katteseng du har overtaget, vask den grundigt og prop den evt i
fryseren ( hvis du har adgang til en der er stor nok) et døgns tid eller to.
Det slår æg og lopper ihjel.

God jagt

/ Anette

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-05 22:25

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:424ee3a2$0$702

> [...]
> deres ekstrementer, bitte små sorte fnuller ligger på kattens hud, ligesom
> der vil være bittesmå røde bidemærker i kattens hud.

Med en ganske almindelig kam eller en tættekam kan man også fange lopperne
og de er nemme at få øje på, når de først er på kammen.

> [...]
> fryseren ( hvis du har adgang til en der er stor nok) et døgns tid eller

Hvis ovenstående ikke kan lade sig gøre må du have fat i noget spray ( kan
ikke lige huske navnet ), der dræber loppeæg - og larver.
En loppekur til katten er nok også en god ide- om ikke andet så
forebyggende, for lopper kan være svære,( og dyrt ) at slippe af med igen,
hvis de først er landet i ens hjem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på: