Løbetid?
Fra : Lars Christensen

Dato : 01-04-05 09:06

Hej.

Vores Mainecoonhun, Smilla på godt 1½ år har fået p-piller siden hun
var 7 - 8 måneder. Hun tiltrak da en del hankatte, som lavede koncerter
i haven. Vi har så siden fået en Mainecoonhan, Musti, som nu er 10
måneder.
Vi vil gerne nå at have killinger med de to, inden vi lader ham
kastrere. (Og det skulle helst være inden han finder på at strinte inde)
Derfor gav vi Smilla hendes sidste p-pille for 3 uger siden. Og siden
vi for godt 1½ uge siden begyndte at mærke ændring i hendes adfærd, har
vi holdt hende inde. Ændringen i adfærden var ikke stor, blot begyndte
hun at få større klare øjne og en anelse mildere adfærd.
Vi har blot endnu ikke oplevet at hun for alvor får løbetidsadfærd, som
vi har læst om: masser af lyde, halen til siden mm. Blot har hun været
en anelse urolig og rastløs. Hun er en udekat, så det kan lige så godt
tillægges at hun er udekat, og savner dette?
Han er da lidt interesseret og følger hende med øjnene, når hun går
rundt og de har taget sig et par mindre slagsmål.

Det der bekymrer os er at der ikke rigtig sker noget?
Er det for tidligt, at forvente han kan gøre hende gravid?
Er hun overhovedet kommet i løbetid endnu, selvom der er gået en rum
tid uden piller?

Håber nogen kan hjælpe os med lidt info om kattenes løbetid og adfærd.

Venligst
Lars Christensen
Fanø

Fra : Nina Søgaard

Dato : 01-04-05 12:23

> [...]
> tid uden piller?
>
> Håber nogen kan hjælpe os med lidt info om kattenes løbetid og adfærd.

Hej Lars

Så vidt jeg ved kan der sagtens gå 1½ - 2 måneder efter man er stoppet
med P-pillerne og til hunkatten kommer ind i en normal hormonbalance og
går i løbetid.
Ydermere vil det være godt at lade hende gå i min. 2 - 3 løbetider før
du lader hende parre, så du er sikker på at hormonbalancen er stabil og
alle rester af p-pillestoffet er ude af kroppen (det er ikke just sunde
stoffer der er i dem ).
Mht. til hankatten på 10 mdr. er det ikke sikkert at han er klar endnu,
nogle hankatte er først rigtig klare (fertile) når de er omkring 1½ år,
og i meget ung alder kan de have svært ved at finde ud af hvad de
egentligt skal stille op med en hunkat i løb

Jeg håber du kan bruge rådene til noget.

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar
www.gentlespirit.dk

Fra : Lars Christensen

Dato : 02-04-05 15:07

Nina Søgaard skrev bl.a.:

> Så vidt jeg ved kan der sagtens gå 1½ - 2 måneder efter man er stoppet
> med P-pillerne og til hunkatten kommer ind i en normal hormonbalance
> og går i løbetid.

Hun kom så i nat helt i løbetid, og i formiddag har der været "fest"
mellem de to katte.

> [...]
> du lader hende parre, så du er sikker på at hormonbalancen er stabil
> og alle rester af p-pillestoffet er ude af kroppen (det er ikke just

Ahhh. Nu bliver jeg jo så lidt bekymret jvf. ovenstående ellers glade
omstændighed. Vil det sige at der kan være skader på evt killinger nu?
Hvordan vil man i givet fald skulle hindre en graviditet de første
løbetider? Ved at holde hende helt isoleret og inde? Det vil vi ikke
kunne holde ud at byde hende som selskabelig udekat. ;-(

> [...]
> omkring 1½ år, og i meget ung alder kan de have svært ved at finde ud
> af hvad de egentligt skal stille op med en hunkat i løb

He he.....det var jo det vi var lidt nervøse for Men nu ved vi han
kan, så naboens MaineCoon er nu stoppet med sine p-piller. Så kan han
komme derover på besøg også.

> Jeg håber du kan bruge rådene til noget.

Så sandelig ja da.

Mange tak.

Venligst

Lars Christensen